• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp och oseriösa handlare

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Köpte ny bil förra året
Enligt katalogen skulle tjänstevikten var 3 205 kg
Enligt registreringbeviset 3 295 kg
När vi vägde bilen 3 485
När vi lastat vad vi vill ha med väger den 4 120 kg och plats till 180 kg mer
 
J

John L

Guest
Hej Niclas.
Vi beklagar verkligen er upplevelse på Svea Husbilar.
Jag har pratat med säljaren och han ber så mycket om ursäkt för att han missade er. Vi är internt noggranna med att alla kunder ska få ett välkomnande, så som vår kvinnliga medarbetare gav er. Men in detta fall fallerade detta.

Det finns dock alltid två sidor av en story:
I detta fall som säljaren stressade iväg från anläggningen och missade att hälsa på er var klockan 20 minuter efter stängning på fredagskvällen. Mannen har precis skilt sig och var 20 minuter sen att hämta barnen då han satt över för att göra färdigt affären med kunderna som var inne före er. De har antagligen bland annat p.g.a. av detta en omvänd upplevelse gentemot er.

Vi är ledsna över er upplevelse och har pratat med säljaren om detta: Han hälsar och ber personligen så mycket om ursäkt för att han sprang förbi er utan att hälsa.

Vi sålde närmare 400 husbilar på förmedling förra året och i undantagsfall kan det bli på detta sätt- det är dock inte på något sätt acceptabelt och vi har förståelse för er reaktion.

Hoppas att ni förstå att filmen ni syftar på är ett skämt och skall inte förknippas med huruvida vi bedriver vår verksamhet seriöst eller ej. Vi tar husbilsförmedling på största allvar.

Varmt välkommen att höra av er till mig om ni har några frågor.

Tel: 0707702098

Mvh
John Lönnqvist
Grundare Svea Husbilar
 
Senast redigerad av en moderator:

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Hej Niclas.
Vi beklagar verkligen er upplevelse på Svea Husbilar.
Jag har pratat med säljaren och han ber så mycket om ursäkt för att han missade er. Vi är internt noggranna med att alla kunder ska få ett välkomnande, så som vår kvinnliga medarbetare gav er. Men in detta fall fallerade detta.

Det finns dock alltid två sidor av en story:
I detta fall som säljaren stressade iväg från anläggningen och missade att hälsa på er var klockan 20 minuter efter stängning på fredagskvällen. Mannen har precis skilt sig och var 20 minuter sen att hämta barnen då han satt över för att göra färdigt affären med kunderna som var inne före er. De har antagligen bland annat p.g.a. av detta en omvänd upplevelse gentemot er.

Vi är ledsna över er upplevelse och har pratat med säljaren om detta: Han hälsar och ber personligen så mycket om ursäkt för att han sprang förbi er utan att hälsa.

Vi sålde närmare 400 husbilar på förmedling förra året och i undantagsfall kan det bli på detta sätt- det är dock inte på något sätt acceptabelt och vi har förståelse för er reaktion.

Hoppas att ni förstå att filmen ni syftar på är ett skämt och skall inte förknippas med huruvida vi bedriver vår verksamhet seriöst eller ej. Vi tar husbilsförmedling på största allvar.

Varmt välkommen att höra av er till mig om ni har några frågor.

Tel: 0707702098

Mvh
John Lönnqvist
Grundare Svea Husbilar
Hej!
Jag godtar din ursäkt och förstår verkligen om det kan gå åt pipan emellanåt.
Ur vår horisont med spenderbyxorna på som vi hade och bli så osedda kändes märkligt.
Men som sagt, misstag sker emellanåt. För ordningens skull så var klockan prick 17 och inte 20 över.
Etthej hade varit på sin plats oavsett.
Nu till filmerna som jag tycker är lite av pajaseri. Är inte pryd på något sätt men jag tycker det känns oseriöst
att lägga ut filmer så som ni gör. För många av oss köpare är det i allra högsta grad en allvarlig och viktig
händelse att köpa husbil. Det är mycket pengar och jag tycker faktiskt att man ska sköta det strikt affärsmässigt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att upprepade gånger inte svara på mejl eller i telefon kan inte bortförklaras. (När vi ringde från ett oregistrerat kontantkort svarade man...)

Vår uppfattning om Svea Husbilar står vi fast vid. Vi har handlat bil där två gånger – första och sista.

Pålle

Tillägg: Det var John L som skötte leveransen, och varken han eller den som "sålde" bilen till oss svarar när vi ringer.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag vet inte vem som kan tilltalas av pajaserierna i filmerna?
Inte jag i alla fall.
@Ingrid o Pålle , håller med 100%.
Om man ringer från sitt förut använda tel nr och ingen svarar, ringer sedan som du skriver från oreggat kontantkort nr och det svaras.

Detta säger otroliga mängder om hur firman behandlar allmänheten.
 

Lunkan07

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Norrtälje
Hej!
Detta inlägget blev lite långt, men håll ut...

Vi är på jakt efter husbil igen efter att ha varit utan i ett antal år.
Det är begagnat vi tittar på och en prisklass runt 600´.
Marknaden är enorm visar det sig och det har krävts en hel tid bakom skärmen
för att kunna skilja ut några extra intressanta objekt.
Sen kommer nästa kapitel. Vilken handlare ska vi åka till, och kanske göra affär med?
Vi har inga förutfattade åsikter om någon egentligen så det började med besök hos lite olika handlare.
Men bilarna motsvarade inte riktigt våra förväntningar när man såg dom irl.
Sen dök det upp en kanonfin bil på Svea Husbilar som vi tände till på.
Vi slutade lite tidigare på dagen för att hinna åka dit och kika på bilen.
Väl på plats så ser vi en säljare som sitter med ett par och diskuterar på det öppna kontoret.
Vi går vidare in i hallen och ser bilen som är precis så som vi önskat, bingo tänker vi.
Då kommer en kollega till säljaren som vill ''hjälpa'' oss. Vi förklara vårt intresse för bilen men hon
ger oss beskedet att paret som sitter på kontoret troligen är på väg att köpa husbilen i fråga.
Hade vi bara kommit dit 30-40 minuter tidigare så hade det varit vi istället som suttit där.
Nu till det märkliga säljbeteendet hos Svea Husbilar. Kollegan frågar om det inte finns intresse för någon
annan bil som dom har i lager. Och visst är det så. Vi tittar på 2-3 andra väldigt fina bilar och går omkring och tittar på dessa.
Vi sänder verkligen ut så mycket köpsignaler som man bara kan. När paret som köpt ''vår'' husbil är klara och åker därifrån
så tänker vi oss att gå vidare med säljaren för att prata om någon av de andra bilarna.
Men han visar absolut NOLL intresse för oss. Han passerar oss utan att lyfta blicken eller heja.
Detta är en fredag och han ser verkligen till att komma iväg så snabbt det bara går.
Hade det funnits den minsta proffsighet i honom så skulle han självklart hejat, be om ursäkt för att han måste rusa mm mm.
Allt hade varit ok om han åtminstone hade sett oss och vi hade kunnat möta upp en annan dag.
Men att bli så totalt förminskad när man dessutom, går omkring som två öppna plånböcker.
detta var vårt första och sista besök hos SVEA, aldrig mer oavsett vad som händer framöver.
Gå gärna in på deras hemsida och kolla filmerna. De bekräftar ännu tydligare deras oseriösa sida.
Dom verkar vilja sända ut en fräck och häftig sida men jag tycker bara det är SÅ plumpt.
Nakenfilmen satte definitivt spiken i kistan för min åsikt om det företaget.

Nu har vi hittat en bil, som vi iofs ännu inte köpt (men vi är bra nära).
Den handlaren och dom anställda där är den totala motsatsen i seriositet.
När affären väl är klar så kan jag berätta vem det är...
Hej. Vi har precis köpt en husbil vid Svea Husbilar utanför Norrtälje.
vår uppfattning är precis tvärtom mycket trevliga och hjälpsamma. Det är skönt att dom inte är som iglar.
 
W

Weckman

Guest
Hej. Vi har precis köpt en husbil vid Svea Husbilar utanför Norrtälje.
vår uppfattning är precis tvärtom mycket trevliga och hjälpsamma. Det är skönt att dom inte är som iglar.

Trevligt att du har den uppfattningen som ett första och enda inlägg ”än så länge” och som nyregistrerad HBK intresserad. Hoppas att du följer upp med fler inlägg som vi medlemmar får ta del utav annars tycker jag det luktar SPOILER.
Min erfarenhet är dock inte samma som din. Ställer du din husbil till försäljning hos Svea med tillhörande tillbehör som ingår i köpet, så ska dom medfölja husbilen. Inte hamna hos säljare eller dess anhöriga innan den säljs. Tråkigt nog så skedde detta och det komiska i det hela var att det var en bekant till säljaren som köpte bilen och det var då denna noterade att tillbehören inte var medskickade. Påtalade detta för säljaren, men dom visste inte alls någonting om vart tillbehören tagit vägen. Töntar!! Men ”Tjejen” lär ha bl.a en riktigt bra grill av den dyrare sorten i sin ägo i sommar.
Hoppas din jävla köttbit smakar bra till ditt billiga vin från Calles.
 
Senast redigerad av en moderator:

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Hej!
Detta inlägget blev lite långt, men håll ut...

Vi är på jakt efter husbil igen efter att ha varit utan i ett antal år.
Det är begagnat vi tittar på och en prisklass runt 600´.
Marknaden är enorm visar det sig och det har krävts en hel tid bakom skärmen
för att kunna skilja ut några extra intressanta objekt.
Sen kommer nästa kapitel. Vilken handlare ska vi åka till, och kanske göra affär med?
Vi har inga förutfattade åsikter om någon egentligen så det började med besök hos lite olika handlare.
Men bilarna motsvarade inte riktigt våra förväntningar när man såg dom irl.
Sen dök det upp en kanonfin bil på Svea Husbilar som vi tände till på.
Vi slutade lite tidigare på dagen för att hinna åka dit och kika på bilen.
Väl på plats så ser vi en säljare som sitter med ett par och diskuterar på det öppna kontoret.
Vi går vidare in i hallen och ser bilen som är precis så som vi önskat, bingo tänker vi.
Då kommer en kollega till säljaren som vill ''hjälpa'' oss. Vi förklara vårt intresse för bilen men hon
ger oss beskedet att paret som sitter på kontoret troligen är på väg att köpa husbilen i fråga.
Hade vi bara kommit dit 30-40 minuter tidigare så hade det varit vi istället som suttit där.
Nu till det märkliga säljbeteendet hos Svea Husbilar. Kollegan frågar om det inte finns intresse för någon
annan bil som dom har i lager. Och visst är det så. Vi tittar på 2-3 andra väldigt fina bilar och går omkring och tittar på dessa.
Vi sänder verkligen ut så mycket köpsignaler som man bara kan. När paret som köpt ''vår'' husbil är klara och åker därifrån
så tänker vi oss att gå vidare med säljaren för att prata om någon av de andra bilarna.
Men han visar absolut NOLL intresse för oss. Han passerar oss utan att lyfta blicken eller heja.
Detta är en fredag och han ser verkligen till att komma iväg så snabbt det bara går.
Hade det funnits den minsta proffsighet i honom så skulle han självklart hejat, be om ursäkt för att han måste rusa mm mm.
Allt hade varit ok om han åtminstone hade sett oss och vi hade kunnat möta upp en annan dag.
Men att bli så totalt förminskad när man dessutom, går omkring som två öppna plånböcker.
detta var vårt första och sista besök hos SVEA, aldrig mer oavsett vad som händer framöver.
Gå gärna in på deras hemsida och kolla filmerna. De bekräftar ännu tydligare deras oseriösa sida.
Dom verkar vilja sända ut en fräck och häftig sida men jag tycker bara det är SÅ plumpt.
Nakenfilmen satte definitivt spiken i kistan för min åsikt om det företaget.

Nu har vi hittat en bil, som vi iofs ännu inte köpt (men vi är bra nära).
Den handlaren och dom anställda där är den totala motsatsen i seriositet.
När affären väl är klar så kan jag berätta vem det är...
Undviker Svea husbilar
 
F

F.d. 54961

Guest
Kan verkligen inte rekommendera Svea Husbilar, trevligt att de vill få nöjda köpare men tydligen inte intresserade av nöjda säljare.
Sista ordet är inte sagt & en anmälan till ARN kommer skickas
 
F

F.d. 54961

Guest
Hej!
Detta inlägget blev lite långt, men håll ut...

Vi är på jakt efter husbil igen efter att ha varit utan i ett antal år.
Det är begagnat vi tittar på och en prisklass runt 600´.
Marknaden är enorm visar det sig och det har krävts en hel tid bakom skärmen
för att kunna skilja ut några extra intressanta objekt.
Sen kommer nästa kapitel. Vilken handlare ska vi åka till, och kanske göra affär med?
Vi har inga förutfattade åsikter om någon egentligen så det började med besök hos lite olika handlare.
Men bilarna motsvarade inte riktigt våra förväntningar när man såg dom irl.
Sen dök det upp en kanonfin bil på Svea Husbilar som vi tände till på.
Vi slutade lite tidigare på dagen för att hinna åka dit och kika på bilen.
Väl på plats så ser vi en säljare som sitter med ett par och diskuterar på det öppna kontoret.
Vi går vidare in i hallen och ser bilen som är precis så som vi önskat, bingo tänker vi.
Då kommer en kollega till säljaren som vill ''hjälpa'' oss. Vi förklara vårt intresse för bilen men hon
ger oss beskedet att paret som sitter på kontoret troligen är på väg att köpa husbilen i fråga.
Hade vi bara kommit dit 30-40 minuter tidigare så hade det varit vi istället som suttit där.
Nu till det märkliga säljbeteendet hos Svea Husbilar. Kollegan frågar om det inte finns intresse för någon
annan bil som dom har i lager. Och visst är det så. Vi tittar på 2-3 andra väldigt fina bilar och går omkring och tittar på dessa.
Vi sänder verkligen ut så mycket köpsignaler som man bara kan. När paret som köpt ''vår'' husbil är klara och åker därifrån
så tänker vi oss att gå vidare med säljaren för att prata om någon av de andra bilarna.
Men han visar absolut NOLL intresse för oss. Han passerar oss utan att lyfta blicken eller heja.
Detta är en fredag och han ser verkligen till att komma iväg så snabbt det bara går.
Hade det funnits den minsta proffsighet i honom så skulle han självklart hejat, be om ursäkt för att han måste rusa mm mm.
Allt hade varit ok om han åtminstone hade sett oss och vi hade kunnat möta upp en annan dag.
Men att bli så totalt förminskad när man dessutom, går omkring som två öppna plånböcker.
detta var vårt första och sista besök hos SVEA, aldrig mer oavsett vad som händer framöver.
Gå gärna in på deras hemsida och kolla filmerna. De bekräftar ännu tydligare deras oseriösa sida.
Dom verkar vilja sända ut en fräck och häftig sida men jag tycker bara det är SÅ plumpt.
Nakenfilmen satte definitivt spiken i kistan för min åsikt om det företaget.

Nu har vi hittat en bil, som vi iofs ännu inte köpt (men vi är bra nära).
Den handlaren och dom anställda där är den totala motsatsen i seriositet.
När affären väl är klar så kan jag berätta vem det är...
Nyfiken..vad var det för bil ni tittade på?
 
W

Weckman

Guest
Kan verkligen inte rekommendera Svea Husbilar, trevligt att de vill få nöjda köpare men tydligen inte intresserade av nöjda säljare.
Sista ordet är inte sagt & en anmälan till ARN kommer skickas
Oopps. Där du, och hoppas du går hela vägen vilket jag hoppas.
Du kan väl söka på Svea Husbilar (enbart ett varumärke) samt kopplingar som finns på Allabolag.se.
Se kopplingar och styrelsen och dess olika bolag i kedjan så förstår du vilket jobb du har framför dig. Grötigt värre.
Org.nr: 559059-6721.
 
Toppen