• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp och oseriösa handlare

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Att få provköra är självklart. Har inte stött på någon säljare som nekat oss det, ännu.
Vägning däremot är ett problem rent logistiskt. Det är inte lätt att hitta platser för vägning.
Den bilen som vi har på gång har en lastvikt på ca 700 kg så det lär inte vara problem trots
att den har en hel del extrautrustning.
Köper du i borås så har du våg vid strax innan Biltema.
 

Bmw520i

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Säter
HBK-Nr
29243
Medlemskap
2024
Handlade av Svea Husbilar förra året och är nöjd med deras upplägg och glada och trevliga personal. Endast positivt för mej
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De flesta orter har en bilprovning med våg, ifall det är en avgift så får säljaren stå för den,
en affär faller inte på en vågpeng.

"gratisvågar" efter våra vägar som polisen använder är inte kalibrerade när polisen inte använder dem, så de kan visa fel, och man får ingen vågsedel.
Däremot när polisen har vägningskoll, så brukar jag svänga in för att kolla min vikt på husbilen, då de alltid kalibrerar den innan de har vägning på dagsschemat.

En bevisad låg lastvikt (vågsedel) kan vara ett argument för prutning, ifall man fortfarande inte behöver påstådd lastvikt, och är fortsatt intresserad av husbilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att få provköra är självklart. Har inte stött på någon säljare som nekat oss det, ännu.
Vägning däremot är ett problem rent logistiskt. Det är inte lätt att hitta platser för vägning.
Den bilen som vi har på gång har en lastvikt på ca 700 kg så det lär inte vara problem trots
att den har en hel del extrautrustning.

Berätta vilken modell det gäller så får du säkert en hel del info som du inte har tänkt på, och dessutom förmodligen
uppgifter om angiven vikt är att lita på!
 
Senast ändrad:

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Hej!
Detta inlägget blev lite långt, men håll ut...

Vi är på jakt efter husbil igen efter att ha varit utan i ett antal år.
Det är begagnat vi tittar på och en prisklass runt 600´.
Marknaden är enorm visar det sig och det har krävts en hel tid bakom skärmen
för att kunna skilja ut några extra intressanta objekt.
Sen kommer nästa kapitel. Vilken handlare ska vi åka till, och kanske göra affär med?
Vi har inga förutfattade åsikter om någon egentligen så det började med besök hos lite olika handlare.
Men bilarna motsvarade inte riktigt våra förväntningar när man såg dom irl.
Sen dök det upp en kanonfin bil på Svea Husbilar som vi tände till på.
Vi slutade lite tidigare på dagen för att hinna åka dit och kika på bilen.
Väl på plats så ser vi en säljare som sitter med ett par och diskuterar på det öppna kontoret.
Vi går vidare in i hallen och ser bilen som är precis så som vi önskat, bingo tänker vi.
Då kommer en kollega till säljaren som vill ''hjälpa'' oss. Vi förklara vårt intresse för bilen men hon
ger oss beskedet att paret som sitter på kontoret troligen är på väg att köpa husbilen i fråga.
Hade vi bara kommit dit 30-40 minuter tidigare så hade det varit vi istället som suttit där.
Nu till det märkliga säljbeteendet hos Svea Husbilar. Kollegan frågar om det inte finns intresse för någon
annan bil som dom har i lager. Och visst är det så. Vi tittar på 2-3 andra väldigt fina bilar och går omkring och tittar på dessa.
Vi sänder verkligen ut så mycket köpsignaler som man bara kan. När paret som köpt ''vår'' husbil är klara och åker därifrån
så tänker vi oss att gå vidare med säljaren för att prata om någon av de andra bilarna.
Men han visar absolut NOLL intresse för oss. Han passerar oss utan att lyfta blicken eller heja.
Detta är en fredag och han ser verkligen till att komma iväg så snabbt det bara går.
Hade det funnits den minsta proffsighet i honom så skulle han självklart hejat, be om ursäkt för att han måste rusa mm mm.
Allt hade varit ok om han åtminstone hade sett oss och vi hade kunnat möta upp en annan dag.
Men att bli så totalt förminskad när man dessutom, går omkring som två öppna plånböcker.
detta var vårt första och sista besök hos SVEA, aldrig mer oavsett vad som händer framöver.
Gå gärna in på deras hemsida och kolla filmerna. De bekräftar ännu tydligare deras oseriösa sida.
Dom verkar vilja sända ut en fräck och häftig sida men jag tycker bara det är SÅ plumpt.
Nakenfilmen satte definitivt spiken i kistan för min åsikt om det företaget.

Nu har vi hittat en bil, som vi iofs ännu inte köpt (men vi är bra nära).
Den handlaren och dom anställda där är den totala motsatsen i seriositet.
När affären väl är klar så kan jag berätta vem det är...
Ring gamla ägaren för att få uppgifter om bilen. När vi nyss bytte bil och ringde gamla ägaren fick vi veta saker om bilen som inte säljaren visste om.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vågstationen i viared brukar vara stängd som flera andra ? men kan ju finnas besiktning i närheten eller nåt grustag ?
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag köpte min Dethleffs begagnad hos Tumbo i Eskilstuna, säljaren var hur bra som helst, inga frågor var för dumma eller jobbiga. Han gjorde ett hel proffsigt jobb. Husbilen var två år gammal och det gick att få in en del utrustning i det begärda priset. Plus för en stooor tillbehörsbutik.

TYVÄRR ”sket-verkstaden-i-det-blå-skåpet”! Monterade fasta gastankar och utvändigt gasoluttag, men alla kopplingar de pillat på läckte som ett såll plus att röret under bilen till det utvändiga uttaget hade tre överbockade böjar. Det sipprade ut två gasolflaskor i veckan ur dessa kopplingar och krökar. De tog på sig att ordna felet men jag fick själv stå för resekostnaden på 100mil ToR Eskilstuna. Ingen vidare PR. Tror man sig vara störst, bäst och vackrast behöver man kanske inte bry sig om hur man beter sig eller?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är ju hemskt att man inte har mer respekt för gas och vad det kan ställa till med ? det kunde ju slutat illa så jag skulle nog säga att de kom billigt undan ? hoppas du gör ett täthetstest hos någon som jobbar med gasol ?
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
det är ju hemskt att man inte har mer respekt för gas och vad det kan ställa till med ? det kunde ju slutat illa så jag skulle nog säga att de kom billigt undan ? hoppas du gör ett täthetstest hos någon som jobbar med gasol ?
Hej. Jepp, jag lämnade in bilen till AutoVendo i Falkenberg som höll i en KY-utbildning för hus-bils/vagns reparatörer. Det var 20 pers som gick utbildningen. De såg hur man INTE ska göra samt åtgärdade alla felen i Gasolsystemet och lärde sig samtidigt att göra en täthetskontroll. 350:- för ett gasoltest är en billig försäkring. Jag anser att alla som jobbar med Gasolsystem i hus-bilar/vagnar borde ha auktorisation, allt för att få bort klåparna från branschen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ja jag kan bara hålla med ! var med om en gasolexplosion i en husvagn härnere i spanien för nån vecka sen inte så långt från där vi stod ! och det var inget trevligt det kan jag säga ! denna morgon var det vindstilla så det begränsade brandet till aktuella vagnen men hela lagret med brandsläckare gick åt innan branden var släckt ! en man svårt brännskadad blir kvar på sjukhuset ett par mån ! men kunde gått mycket värre så jag hoppas folk har koll på sina anläggningar ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta är kanske ovanligt, men värt att dela med sig av.

När vi skulle köpa vår FD NB Flair på Iveco, så var lastvikten ca 600 Kg teoretiskt.
Lever som jag lär, åkte till vågen.

Det visade sig att bilen var felregisterad map tjänstevikt.
Vi hade, på vågen, nästan 1600 kg lastvikt, inte 600kg!

Att väga kan gå åt bägge håll, är bilen tillräckligt intressant, väg under alla omständigheter.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Mycket diskussion om lastvikt och gasol men det var inte riktigt det som mitt inlägg startade med.

Vill bara ge lite allmänna råd men förstår att du fått dåliga erfarenheter av svea husbilar och det är ju tråkigt men bra att du skriver om det här bl.a så vi andra kan ha det i minnet om eller när vi eventuellt besöker dem. Det finns ju dem som har bra erfarenheter av dem också förstås annars skulle de knappast finnas kvar. Det kanske skulle ha en egen ämneskategori "Husbilshandlare" där vi kan dissa/hissa handlare och där de ev. kan svara för många läser säkert här då skulle vi vara en blåslampa i röven på dem.
 
Senast ändrad:

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Exempel på bil man bör väga upp innan köp annars finns risk att man får lämna frugan hemma om hon väger för mycket:D

Varför reagerar du på en lastvikt på hela 396 kg?
Rentav kan den ju vara "invägd" med extrautrustning monterad!
För det är nödvändiga tillbehör som knaprar på lastvikten!
vikt.JPG
 
Toppen