• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp och oseriösa handlare

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Hej!
Detta inlägget blev lite långt, men håll ut...

Vi är på jakt efter husbil igen efter att ha varit utan i ett antal år.
Det är begagnat vi tittar på och en prisklass runt 600´.
Marknaden är enorm visar det sig och det har krävts en hel tid bakom skärmen
för att kunna skilja ut några extra intressanta objekt.
Sen kommer nästa kapitel. Vilken handlare ska vi åka till, och kanske göra affär med?
Vi har inga förutfattade åsikter om någon egentligen så det började med besök hos lite olika handlare.
Men bilarna motsvarade inte riktigt våra förväntningar när man såg dom irl.
Sen dök det upp en kanonfin bil på Svea Husbilar som vi tände till på.
Vi slutade lite tidigare på dagen för att hinna åka dit och kika på bilen.
Väl på plats så ser vi en säljare som sitter med ett par och diskuterar på det öppna kontoret.
Vi går vidare in i hallen och ser bilen som är precis så som vi önskat, bingo tänker vi.
Då kommer en kollega till säljaren som vill ''hjälpa'' oss. Vi förklara vårt intresse för bilen men hon
ger oss beskedet att paret som sitter på kontoret troligen är på väg att köpa husbilen i fråga.
Hade vi bara kommit dit 30-40 minuter tidigare så hade det varit vi istället som suttit där.
Nu till det märkliga säljbeteendet hos Svea Husbilar. Kollegan frågar om det inte finns intresse för någon
annan bil som dom har i lager. Och visst är det så. Vi tittar på 2-3 andra väldigt fina bilar och går omkring och tittar på dessa.
Vi sänder verkligen ut så mycket köpsignaler som man bara kan. När paret som köpt ''vår'' husbil är klara och åker därifrån
så tänker vi oss att gå vidare med säljaren för att prata om någon av de andra bilarna.
Men han visar absolut NOLL intresse för oss. Han passerar oss utan att lyfta blicken eller heja.
Detta är en fredag och han ser verkligen till att komma iväg så snabbt det bara går.
Hade det funnits den minsta proffsighet i honom så skulle han självklart hejat, be om ursäkt för att han måste rusa mm mm.
Allt hade varit ok om han åtminstone hade sett oss och vi hade kunnat möta upp en annan dag.
Men att bli så totalt förminskad när man dessutom, går omkring som två öppna plånböcker.
detta var vårt första och sista besök hos SVEA, aldrig mer oavsett vad som händer framöver.
Gå gärna in på deras hemsida och kolla filmerna. De bekräftar ännu tydligare deras oseriösa sida.
Dom verkar vilja sända ut en fräck och häftig sida men jag tycker bara det är SÅ plumpt.
Nakenfilmen satte definitivt spiken i kistan för min åsikt om det företaget.

Nu har vi hittat en bil, som vi iofs ännu inte köpt (men vi är bra nära).
Den handlaren och dom anställda där är den totala motsatsen i seriositet.
När affären väl är klar så kan jag berätta vem det är...
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har aldrig handlat hos dem eller besökt dem så kan inte yttra mig om dem, tråkigt att de nonchalerade er de är ju de som förlorar på det.
Men filmerna var lite roliga och de bjuder på sig själva!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tänk så olika det kan vara.

Jag föredrar säljare som just bara kommer fram och talar om var dom finns om man har några frågor och sen går iväg.
Det värsta som finns är säljare som stryker omkring runt en när man klämmer på bilar, prylar eller kläder. Jag vill kolla i lugn och ro och har jag några frågor så söker jag upp säljaren.
Kan inte vara lätt att vara säljare när vi spekulanter är så olika :(
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
En annan sak provkör ni begagnad husbilar. Var o köpte min husbil i december o ville provköra den. Då säger säljan att ja är den förste som prov kör innan köp.
Mats
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har noggrant provkört de husbilar jag köpt.
I ett fall ledde det till byte av framdäck (snedslitna), justering hjulvinklar och byte bakaxel (Oljud typiskt Iveco Daily) före köp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Oseriösa handlare har många ursäkter för att förhindra en provkörning, byt handlare!

Själv har jag provkört ett flertal som det inte blev affär på, efter provkörning, en gick bort på låg lastvikt när vi vägde den på besiktningen i Karlstad.

Jag pratar om begagnade husbilar.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Att få provköra är självklart. Har inte stött på någon säljare som nekat oss det, ännu.
Vägning däremot är ett problem rent logistiskt. Det är inte lätt att hitta platser för vägning.
Den bilen som vi har på gång har en lastvikt på ca 700 kg så det lär inte vara problem trots
att den har en hel del extrautrustning.
 
F

F.d. 940

Guest
Att få provköra är självklart. Har inte stött på någon säljare som nekat oss det, ännu.
Vägning däremot är ett problem rent logistiskt. Det är inte lätt att hitta platser för vägning.
Den bilen som vi har på gång har en lastvikt på ca 700 kg så det lär inte vara problem trots
att den har en hel del extrautrustning.

Har du vägt den,lita inte på det som står i pappren.
Arne.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Vägning däremot är ett problem rent logistiskt. Det är inte lätt att hitta platser för vägning.
Den bilen som vi har på gång har en lastvikt på ca 700 kg så det lär inte vara problem trots
att den har en hel del extrautrustning.
[/QUOTE]
Hej, på riksväg 40 mot Göteborg strax innan Viared finns en våg där du kan väga husbilar.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Jag känner till ställen som har våg, men att åka 10 mil för att väga vid en provkörning är väl att ta i?
Jag litar helt och hållet på uppgifterna om bilen, men är också på det klara med att bilen väger mer än så.
I detta fallet tror jag inte det kan handla om mer än ca 200 kg. Då finns fortfarande 500 kg lastvikt kvar.
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej.
En kompis till mej hade hittat sin drömbil som skulle ha nästan 900 kg lastvikt.
Men han valde att väga den innan köp då visade det sig att det var bara 200 kg lastvikt kvar.
Detta med en person i och halv tank. Bilen var en Integrerad det blev inget köp.
Lycka till med ditt köp.
 
Toppen