F
F.d. 53078
Guest
Sv: Husbilsbygge av buss
Idag har jag kopplat in delar av instrumentpanelen.
Tankmätaren: den visar nästan halv tank så det ser bra ut.
Voltmätaren: den mäter ju bara volt så den är det inga problem med.
Motortemperaturen: den står i topp och vill inte ned. Jordar jag G så går den ner i botten. Jag har noll ohm mellan jord och pol på givaren med kall motor. Den varkar vara trasig. ¿är det samma för 24v som 12v ?
Växellådans temperatur: kommer ifrån växellådans multikontakt och verkar vara i något digitalt format. Det blir att sätta en analog temperaturgivare på något lämpliogt ställe.
Hastighetsmätaren Fungerar, men skall sättas fast mekaniskt.
Varvräknaren: nu fungerar den tycker att den visar för lite, men det går att justera med en potensiometer. Måste låna ett storboscope eller liknande instrument.
G stiftet visade sig att det är en utgång som aktiveras när varvräknaren kommer igång. Troligtvis till en timmräknare som mäter motorn timmar för service. många maskiner och fordon servas efter tid och inte km
Helljuslampan och Laddlampan: Inkopplad
Oljetryckslampan: ej inkopplad skall leta upp troligtvis en oljetrycksgivare. har för mig att det är en typ bult med ett flatstift.
Hazarden: Den består av en tvåpolig strömbrytare med lampa. Jag tror att det enklaste är att köpa ett 24v industrirelé med flera poler och koppla ihop alla blinkers lamporna + permanent spänning.
Idag har jag kopplat in delar av instrumentpanelen.
Tankmätaren: den visar nästan halv tank så det ser bra ut.
Voltmätaren: den mäter ju bara volt så den är det inga problem med.
Motortemperaturen: den står i topp och vill inte ned. Jordar jag G så går den ner i botten. Jag har noll ohm mellan jord och pol på givaren med kall motor. Den varkar vara trasig. ¿är det samma för 24v som 12v ?
Växellådans temperatur: kommer ifrån växellådans multikontakt och verkar vara i något digitalt format. Det blir att sätta en analog temperaturgivare på något lämpliogt ställe.
Hastighetsmätaren Fungerar, men skall sättas fast mekaniskt.
Varvräknaren: nu fungerar den tycker att den visar för lite, men det går att justera med en potensiometer. Måste låna ett storboscope eller liknande instrument.
G stiftet visade sig att det är en utgång som aktiveras när varvräknaren kommer igång. Troligtvis till en timmräknare som mäter motorn timmar för service. många maskiner och fordon servas efter tid och inte km
Helljuslampan och Laddlampan: Inkopplad
Oljetryckslampan: ej inkopplad skall leta upp troligtvis en oljetrycksgivare. har för mig att det är en typ bult med ett flatstift.
Hazarden: Den består av en tvåpolig strömbrytare med lampa. Jag tror att det enklaste är att köpa ett 24v industrirelé med flera poler och koppla ihop alla blinkers lamporna + permanent spänning.
Senast redigerad av en moderator: