Sv: Hur vågar ni sova , gasol
Hej, jag har märkt genom åren att det är många som är livrädda för gasol och när man varit med som köprådgivare åt någon bekant och börjar fråga om bilen m.m. så är det förvånandsvärt ofta på frågor om gasolen..... "Nej den har vi aldrig använt för vi tycker det är otäckt".
Det är förmodligen åtskilliga tiotusentals procent större risk att någon olycka händer när man åker ute på vägen med husbilen än att något skall hända med gasolen. En husbil som man inte använder gasolen i mister ju mycket av nyttan med en husbil och mycket av bekvämligheten försvinner ju också.
Jag skulle t.o.m. tro att risken för att det börjar brinna i 12Voltsystemet i en bil är åtskilliga gånger större, än att något händer med gasolen. När man sett en del gamla originalkopplinger med dålig kontakt efter åratal av halvglapp, och en del hemska ny/extradragningar av 12V el, gäller även det som är gjord av husbilsfirmor ibland.
Man skall inte tycka att de som tycker att det är otäckt är larviga eller dumma, för nästan alltid så beror ju rädslan på okunskap.
Om det fanns någon liten kurs som man kunde gå och få grunderna med gasol förklarade.
Och olika enkla sätt att självkolla tätheten med bara gasolutrustningen till hjälp som vi skrivit om många gånger.
Och vilka hjälpmedel för bara några hundralappar man kan koppla till för att själv kunna kolla tätheten.
Och också något som kan vara svårt att att veta eller förstå är...
Det är så lågt tryck i en gasolledning, så jag brukar säga att man med lite lim och en bunt McDonald's sugrör kan bygga en gasolanläggning som fungerar utan problem. De kraftiga rören och slangarna är mest till för att skydda från yttre våld och inte för att tåla trycket.
Om man har tryckregulatorn direkt på gasoltuben så finns det inte högre tryck någonstans i hela systemet.
Om man har slangar direkt på tuberna och växlingsventil och tryckregulator monterat i gasolkofferten så har man flasktrycket i de slangbitarna från tuben till växlaren. Men det är inte speciellt högt det heller. (Som trycket i en vattenkran ungefär.)
Trycket i ledningarna/rören inne i bilen är bara 30m/bar. Ungefär som om man med munnen blåser väldigt försiktigt i McDonald's sugröret.
En bar är ungefär samma som ett kilo, så trycket är alltså 0,030kg/cm² i gasolrören.
Ett husbilsdäck har man ju ibland uppåt 5,500kg/cm² tryck i som jämförelse, vilket är i stil med vad som kan finnas mellan tuben och regulatorn om man har slangar innan regulatorn.
I en del tyskimporterade bilar så ligger trycket lite högre, 50m/bar men det är ju inte så mycket mer, bara 0,050kg/cm².
Så, lite mer kunskap.
Lära sig lite självtester.
Ett lågt placerat gasollarm.
Då har man både hängslen och livrem, plus även ett extra snöre för att hålla upp byxorna, och behöver inte alls tycka att det är otäckt längre, utan ett bra, effektivt och rel. billigt sätt att ha det bekvämt i en husbil.
Absolut inget illa menat åt de som känner rädsla

.
M.v.h. JANKRO.