Sv: Hur vågar ni sova , gasol
Jag hade lite problem med min AC på min förra bil och när jag insåg hur mycket en verkstad skulle ha för att pytsa i lite gas så började jag söka efter alternativ. I USA kan man köpa en flaska "toppfyllning" till sin AC på vilken mack som helst och man fyller upp sitt system själv på någon minut.
Ett av dessa alternativ och det jag funderade mest på var att faktiskt att fylla i
vanlig gasol i AC-anläggningen! Det han man gjort länge i USA och den gasen har bättre kylegenskaper än R134a som används idag. På dom forum som detta diskuterades så fanns det förstås en del räddharar som blev skräckslagna över att man skulle använda en
antändlig gas i en bil! Vad samma personer dock inte tänkte på var att man i bilar redan sitter - bokstavligt talat - på 10-80 liter högoktanigt och lättantändligt bränsle som transporteras i ledningar under bilen och sen sprutas in under högt tryck i motorrummet. Ändå så är det ingen som tänker på eller ifrågasätter farligheten och risken med detta och det förekommer ytterst få olyckor som beror på fel i denna kedja.
Samma sak gäller gasol i en AC, det är små mängder och allt transporteras i metallrör som till 90% sitter under motorhuven och dom (små och långsamma) läckage som trots allt förekommer sker till 99% i AC-pumpen eller kondensorn som sitter långt framme i motorrummet. Att detta skulle utgöra en fara för folk i bilen är otroligt osannolikt, då är det större risk att ett elfel inträffar och antänder bensinen i bilen.
Nu löste jag mitt AC-problem på ett annat sätt men jag påstår att gasolanläggningar i husbilar och husvagnar är mycket, mycket säkrare än många tror.
Har f ö bekanta som sitter och oroar sig för
ALLT - från att man har sett på väderleken att det ska bli åska i morgon och vad den möjligen kan ställa till med till att man har hört att det finns svampar som kan vara giftiga så man äter konsekvent ingen svamp och man kan väl sammanfattningsvis säga att dessa människor har inget liv...