Sv: Hur vågar ni sova , gasol
Bara fråga Stena Line, eller Transportstyrelsens, samt försäkringsbolag regler.
En pilotlåga har inte så höga bar, kan slockna och gasol är yngre än luft, då kan det räcka med statisk elektricitet som du själv laddar upp, då kan olyckan vara framme. SKYLT PÅ MACKAR : förbjud för öppen låga!
Vid ex. HETA ARBETEN, då kan man få kravet att stänga av hela macken, beroende på de verktyg som alstrar värme eller gnistbildning. Föreståndare ska ha utbildningen : Brandfarlig Vara, förr var det vi som kom och gjorde en bedömning, nu ligger det hos mack föreståndare och i viss mån Het Arbetaren som ska fylla i 10 säkerhets punkter med namnteckning innan jobbet får utföras.
Själva pumparna är ganska ofarliga, men avluftning från tankar under jord samt alla varor som säljs i butiken som är brandfarliga som ex spolarvätska , oljor, sprayburkar, gas depå och annat tas bort eller täcks, brandvakt??
Allt för säkerheten. Kör i jobbet gasbil och tankning av gas ligger på 320 bar, och det är mycket. Det hände en olycka där den som skulle fylla lös tub och hade en hemmagjord anslutning med flera möjligheter försökte trycka 320 bakar i en tub som bara tålde 60 bar , inte undra på stt det small rejält med skador som följd.
Så utanför Udine i Italien en bensinstation som brunnit och smällt rejält, gasolflaskor låg ner, och mycket annat som var fel, allt detta orsakades av hantverkare som hade gnistor från flex och svetsutrustning.
Jag får och följer rapporter om detta i Europa för att säkra upp så vi alla kan tänka rätt. Allt detta till de som går kurser hos oss i Göteborg .
Med vänlig hälsning, Thomas