• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kostar kalaset egentligen?

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Oj...är det värt att lägga pengar på det som gör en glad?
Troligvis är det inte en allt för dum idé!
En ny husbil för 1000000 eller en gammal skruttis som vi har för en en femtondel av det är inte sakfrågan.
Då det är skillnad på hur och var man är i livet skiljer våra budgetar sig åt men frågan är om man ska ha en så onödig sak som en husbil överhuvud taget?
Ska man sedan räkna på vad den kostar om man väljer att äga husbil?
Visst kan man det men....varför då?
Min åsikt:
Om man inte är kandidat till "Lyxfällan" och därmed har något sånär koll på sin egen ekonomi så vet man nog bäst själv om man ska ha en husbil (eller sportbil, motorcykel, flygplan o.s.v.).
Jag har efter denna sommar helt förälskat mig i vår första husbil och den har definitivt "betalat sig" sett till vad vi upplevt i den.
Inköp + 5-7000:- i rep/service/ombyggnad samt kanske 5-6000:- i bränsle/skatt/försäkring är väl inom vår budget på sommarens "livskvalité-konto".
Denna vinter ska vår husbil få en del uppdateringar och än mer service för kanske 10000:-?
Vettigt att satsa stora pengar på en 23 år gammal husbil?
Inte alls men det är värt det för oss!
Det blir en fin sommar för oss nästa år och den ska spenderas i vår husbil, ovasett dess milkostnad, semesterglädje mäts inte i krona per mil!
Om några år kanske vi köper en nyare (eller ny?) husbil och då är den värd alla kostnader, annars skulle vi inte köpa den!

Detta är en gammal och välkänd debatt för mig.

Jag har haft samma försvarstal för alla mina älskade motorcyklar och mina totalt onödiga snöskotrar som genom åren gett mig enorm glädje till en horribel milkostnad.
En onödig kostnad som vilket nära och kära ofta påpekat.
Frågan är vem jag skulle vara nu utan de underbara upplevelser jag haft på hoj och skoter?
Vem vore jag om jag i stället sparat alla pengar jag tjänat?
Vem vore jag om jag aldrig spenderade pengar på något "onödigt".
Kanske en rik men sorgsen person med stor ångerst över allt roligt jag missat som ung och fortsätter att missa som gammal?
Vilken hemsk tanke, vilken tragik!

"Alla dessa dagar som bara kom och gick, inte visste jag att det var livet som jag fick"

Nu ska jag ta i tu med min motorcykel och byta bakdäck inför söndagens tur, på lördag blir det sista turen med husbilen och sedan ska snöskotern fram från bodan då det snart är vinter.
Mycket att stå i men jag slipper i alla fall räkna pengar på min fritid eller oroa mig för börsens fall......


Ha det alla!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag kan inte förstå att någon överhuvud taget räknar på detta.

Många frågar mig hur mycket jag har lagt ned på mitt bygge, jag har inte en aning, naturligtvis mycket billigare änatt köpa en färdig.

Jag flyger skulle aldrig komma på tanken och räkna ut vad det kostar i timmen, däremot känslan och minnet efter en landning flygkamraterna
hur god Paellan var som vi gjorde på kvällen e.t.c.

Inte heller räknar jag ut vad det kostar när lillpojken tar sin motocross och kör en runda med sina crosskompisar.
Varje fisk som vi har fiskat vad kostar den

eller vad det kostar när vi spelar på flygeln eller andra dyra instrument.


Jag kommer ihåg första gången vi lånade en husvagn.
Jag kommer ihåg när vi har åkt på semester eller besökt någon plats
Jag kommer ihåg dom roliga stunder och helger vi haft med detta lyx

Jag kommer inte ihåg en helt vanlig dag framför TV och inte uträttat någonting.

I morgon kanske jag inta kan göra mer än att titta på TV,men då har jag minnet och upplevelserna kvar. Räkna på vad dom kostar ...
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Appropå utgifter.
En kompis saom båtlivet:
- om du behöver tänka på vad båten drar i bensin/diesel - ja då ska du inte ha båt.
Hade tidigare en Yamarin 64 med en Yamaha 150 hk 4t därbak - den drog ungefär 4-6 liter bensin per landmil.
Ja det är/var min drömbåt - å då får det kosta.
Den syns på min bild - under mitt namn. :)
Så - ojoj va lite min nuvarande husbil drar!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Förstår inte riktigt detta med att räkna pengar hit o dit.
Livet vore ju ganska urlakat om man inte unnade sig vissa saker. Vet inte om jag skulle vilja tillhöra dessa. Vad spelar det för roll om min husbil tar 1,1 liter per mil eller 1.7? eller kostar 1 miljon eller 75000,- bara man har råd. Allt är ju till slut resultatet av ens egna önskemål och behov eller bara helt enkelt vill ha.
Som någon skrev tidigere och i ett annat sammanhang - om det finns pengar kvar då jag inte längre finns så har jag räknat fel. Vi lever ju bara en gång........
Har en massa kostnader och tillika med några andra här så flyger jag en liten tvåmotorig flygmaskin och trots att den går ganska fort ca 300 km/tim och förbrukar 60 liter soppa a 18,55 per liter. Har jag inte råd att flyga så får den stå. Enkelt eller hur. En snöskoter medför också kostnader tillika med några roliga bilar- mc och numera husbil.
Jagar inte alltid kostnader även om jag kanske inte slösar precis men vill ha så bra grejer som möjligt både för trivsel och säkerhetens skull.
Ångrar inte för en sekund de utgifter jag haft för att kunna göra det jag velat göra och förhoppningsvis kan fortsätta med länge än.
Lev väl och länge
// Bror
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Det här resonemanget är ju väldigt intressant. Om man vet vad något kostar, är man snål då? Är det inte så att först när man inte gör det man vill, som man ändå har råd till, kan man möjligen kallas snål. Jag vill för min del gärna veta vad saker kostar, så att vi kan göra allt det vi vill även i slutet av månaden? Vi har många intressen som kostar pengar!
Husbil, mc, bilar, skidåkning, resor, båten står visserligen på land f.n. m.m. m.m. :)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

För mig är det skillnad på om nåt är "dyrt" eller "kostar mycket pengar".
Vad som är vad är givetvis individuellt. En husbil kostar en hiskelig massa pengar men är den dyr? Nä! Vi "behöver" ju den!

Livet går inte i repris!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vet inte om någon talat om snål eller snålhet?
Var och en väljer ju att göra vad dom vill med sina pengar - naturligtvis
Här är ju frågan vad kostar kalaset? Beror ju på vad man vill ha, hur detta skall användas mm. Som jag skrev tidigare vad spelar det för roll om en bil kostar 1 miljon eller 75000,- bara man själv tycker att det passar både i smak och plånbok. Alla kan ju inte eller vill inte åka i en 8-10 meter lång husbil beroende på kostnader och eller korkortbehörighet eller helt enkelt för att man vill ha en mindre bil.
Ganska självklart är ju att en bil för 75000 kr förlorar mindre i värde per år jämfört med en nyare bil. Den gamle har reparationer men det har minsann även en mycket nyare och dyrare bil.
Lev väl
// Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vet inte om någon talat om snål eller snålhet?
Var och en väljer ju att göra vad dom vill med sina pengar - naturligtvis
Här är ju frågan vad kostar kalaset? Beror ju på vad man vill ha, hur detta skall användas mm. Som jag skrev tidigare vad spelar det för roll om en bil kostar 1 miljon eller 75000,- bara man själv tycker att det passar både i smak och plånbok. Alla kan ju inte eller vill inte åka i en 8-10 meter lång husbil beroende på kostnader och eller korkortbehörighet eller helt enkelt för att man vill ha en mindre bil.
Ganska självklart är ju att en bil för 75000 kr förlorar mindre i värde per år jämfört med en nyare bil. Den gamle har reparationer men det har minsann även en mycket nyare och dyrare bil.
Lev väl
// Bror

Helt korrekt! Jag exempelvis tycker det är status/prestation om man med små medel klarar uppgiften. Utnyttja resurserna till max.
Min bil har kostat totalt 60.000kr och den är nu efter två års hobby jobb i ny skick, i vissa hänseenden bättre än en ny. Mina mil kostar, rörliga, 15kr/mil ink service, däck.
Skatt 4200, försäkring 2300, per år.
Säljer jag bilen får jag igen insatsen, så min hobby som "dieselråtta" betalar sig..
Tidigare, före husbilen alltså, brukade vi åka charter utomlands och brände av mycket pengar åratal helt slentrialt i brist på annat. Räknar man frånvaron av dessa kostnader också så blir bilden än mer ljusare...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Trevligt att läsa många av era åsikter - jag instämmer mycket. ;)

Att redovisa sin ståndpunkt på ett rimligt sätt är en bra sak.:msn_thumbup:

Men att försöka övertyga andra om ens egen position är endasta rätt - det är Sisyfos - Wikipedia, den frie encyklopædi - arbete.
Du kan visa din hund vatten tråget - men få den att dricka ?
:rolleyes:

Gå' efter dina drömmar - med respekt för andras jämställdhet.
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Allt är relativt man får inte med sig pengarna i sistaresan i allafall men man har haft jäkligt mycket glädje med husbilen medan man lever :twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Frihet får tydligen kosta vad som helst. Dess värde uppskattas nog först när man mister den.;)

(tänker t.ex. på danskarna som fick tillbaka friheten efter 6 månader hos somaliska pirater och 19 miljoner kronor i lösensumma)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Fiskebåten och dragbilen räknas som produktionsmedel och går på ett helt annat konto än nöjesresor etc. och går antagligen med något slag av vinst så länge vi äter upp fångsten.
aake

IMG_1791 (Large).jpg
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Det kostar lite mer än vad vi först räknade med.
Sedan vi skaffade HB i våras (begagnad) har vi utsett Clas Ohlsson till hovleverantör. Hörde på radion igår att deras aktie nu stigit med 23%.
Det måste vara vår förtjänst!
 
L

linde

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Ett bra sätt att sänka dags och milkostnad är att använda husbilen mer, kommer du upp i 365 dagar kan du sälja huset och går med vinst! (?)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Fy katten för att omvandla allt till pengar. Att leva kostar, att ha tråkigt kostar litet, att ha roligt och bekvämt kostar litet mera. Att ta pengarna med på sista resan lockar inte och det lär ju ändå vara varmt dit jag troligen skall så energikostnaderna där nere blir låga.
Barnen har fått en bra start och får ärva huset så jag tror jag tar mig råd att fortsätta njuta av husbilslivet trots att det är dyrare än taxi.:)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vi har allt man kan önska sig - fem duktiga barn och sex härliga barnbarn, vi har en underbar villa, båt, bilar och en härlig husbil! Och därutöver fyra framgångsrika hundar, som hävdar sig fint på utställningar och jaktrelaterade arrangemang, som min hustru sköter om på ett beundransvärt sätt; jag själv är "kennelpojke" och hjälper till så gott jag kan med marktjänsten.

Vi är båda ekonomiskt skolade och anser att nöjet blir allra störst när vi vet och känner att vi "har koll" på varje del av tillvaron. Ångest och allehanda störningar kommer när man inte har den där kollen, när något oförutsett kommer som man inte har någon vettig reserv för i budgeten. Vårt motto är att "ordning och reda skapar både effektivitet och glädje".

Jag tycker att tråden startade fint och trevligt med många intressanta och kul inlägg, men jag kan inte hänga med riktigt när man börjar dra in aspekter som snålhet och ångest, vad man kan eller inte kan ta med sig på "sista resan", vägra våga räkna och en del annat.

Just nu undersöker vi alternativen för en ny husbil - och vi kan räkna!
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

De som tycker det är konstigt att man summerar vad det kostar att äga och använda en husbil, det låter lite som att ni tillhör samma "mentalitetsgrupp" som rekryteringsunderlaget för lyxfällan.

Om man inte när man skaffar en husbil förstår att kalaset kommer att kosta en uppåt en 100 000kr om året så är det nog lätt att förälska sig i en bil på elmia, se säljarens förföriska bluffkalkyler om låga månadskostnader på lånen där man betalar av en bil i 1/3 av värdeminskningstakten och gärna lurar sig själv.

Jag har sedan förra elmia suttit i excel å försökt göra samma kalkyl som nämns här ovan. Med resultatet att et inte går ihop med vad chefen betalar mig. Därefter har jag försökt intala mig att verkligheten nog ändå är bättre... Konsten att medvetet lura sig själv kräver tålamod.
 
Toppen