• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Mycket av kostnaderna går ju till "välgörande ändamål"
Ex. moms 20% på 700 000 (normal husbil?) = 140 000:-
Skatt > 7000:-/år
Bränsleskatt 1000 mil/år ca 7-8 000:-
Skatt på trafikförsäkringen ?:-/år
Det skramlar hela tiden i statens kassakista.
:mad:
//W
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Gillar verkligen folk som vill göra rätt för sig och betala alla skatter och avgifter. Var det inte någon lustig politiker som tyckte det var ball att betala skatt.
Väntar bara på att min bil skall bli skattebefriad.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Gillar verkligen folk som vill göra rätt för sig och betala alla skatter och avgifter. Var det inte någon lustig politiker som tyckte det var ball att betala skatt.
Väntar bara på att min bil skall bli skattebefriad.
Jo, det var en socialdemokrat! Är nog många här inne som har den livsfilosofin...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Även en personbil kostar stora pengar. Det är många som har till exempel 6 månader i
Europa i husbilen. Ta bilen och in på hotel för 1000 kr natten x 30 x 6 =180 000 kr.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Gör som jag - stoppa huvudet i sanden och göm dig för banken!

/Mariarne
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Eller som en annan filosof sa ;Den som spar han har ,,,,, men inget roligt!!!:music-icon: man får inget ta med sig när man går:music-icon:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Helt klart är det så, och det som folk klarar sig på är att inte räkna. När man börjar med det så säljer man, som t ex båtägare när förvaring och underhåll tar överhand mot den ringa tid som den användes (endast vid vakert väder) detta är husbilens fördel den kan användas mer frekvent och även mysas i vid dålig väderlek vilket inte torde vara så vanligt som båtägare. Annars ger jag dig rätt, har inte räknat på allt själv heller, det är väl därför som dom som räknar har mindre kul kanske. (saknar nöjeskonto)
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Så fort man har en 100lapp över, måste man bestämma vad man vill gör av den.
en tidning, pizza, en vinare, eller låta den ligga orörd.

Om man spenderar sitt överskott som man vill, vad kan vara bättre?
Någon gillar pizza, en annan köper ett par tidningar.

Om överskottet är mycket större än en 100lapp, då kan man köpa sommarstuga, båt, eller tex husbil.

Om man spenderar sina pengar som man vill är allt OK!

Det är ju tragiskt om någon köper husbil mot sin vilja.........
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hej
Kan hålla med. Kostnaderna rakar ibland iväg ordentlig.
Tror att risken för "fartblindhet" är ganska stor.
Speciellt för oss med lite äldre bilar.
Har en -93 och kastar gladeligen in backkamera, fjärrstyrt ljus
ledlampor, gps, turbobyten, däck, motorservisar, platt-tv
batterier, solceller. +skatt och försäkringar. You name it ......
Sen skall man ut och åka på detta......:wideeyed:
Tänk om man lagt dessa pengar på bruksbilen i stället.
F-n , den vore ju som ny då.

Men, det är ju så jäkla kul att pyssla om H-B.:twitcy:

/Ljungberg
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Har ofta samma fundering. Är i den "lyckliga" situationen att jag kan, och gör allt själv med mina bilar. Men när jag behöver någon reservdel till mina tråkiga vardagsbilar så kollar jag priser på flera tillbehörsfirmor och snålar så långt det går med hundralappar......
Men när det gäller delar, vare sig nödvändiga eller inte till husbilen så är det bara att handla, skruva dit och känna sig nöjd, antingen det var nödvändigt eller inte :confused:.
Förstår inte riktigt vad det beror på :D.

Kan någon förklara. Fundersam JANKRO.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Näää, det bästa vore att inte ha husbil,båt, villa, entusiastbil eller nåt annat som är skoj!
Tänk att sitta i en liten lägenhet och räkna pengar! Vilken härlig känsla att bara se kontot bli fetare och fetare:yes:!


För att sedan vinna den stora tävlingen =

RIKAST PÅ KYRKOGÅRDEN!




Anders som garanterat inte vinner:oops:
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Att räkna milkostnad på en personbil är en sak, men att räkna det på en husbil blir ju väldigt fel. Tänk om husvagnsägare oxå skulle räkna på milkostnad när de har de uppställda hela tiden, där kan vi tala om höga milkostnader... :wideeyed:

Nä, börja räkna istället och jämför med vad det skulle kostat att bo på hotell istället för det är ju det man måste jämföra med, sen vad det kostat att äta ute hela tiden istället för att ha med sig maten i bilen. Det är dem som man måste jämföra med. Det är ju ändå ett andra hem och inte bara en bil.

Personligen tror jag att de flesta ligger ute ca 40 nätter/år, hotellpris är ca 800 för dubbelrum, lunch o middag ute ca 400/dag för 2 personer. Alltså 1200 kr/dag i enbart boende och mat blir 48 000kr/år, sen ska du frakta dig med din vanliga personbil dessa milen som var ca 1000/år och det ligger ju på ca 35-50 kr/mil och helt plötsligt ligger vi på mellan 90 000-110 000/år för samma tripp om man kört egen bil.
Finns säkert de som bor både mer o mindre, men ett snitt ligger kanske där o då tycker jag inte det blir speciellt dyrt
Men det är klart att det billigaste hade varit att vara hemma och låna en bok på biblioteket och läsa med hjälp av gatubelysningen, men hur j-vla kul är det...
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

"Men det är klart att det billigaste hade varit att vara hemma och låna en bok på biblioteket och läsa med hjälp av gatubelysningen, men hur j-vla kul är det..."

Hänger väl på vilken bok det är.:D

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

"just4fun", det där är nog en realistisk bild av verkligheten och en bra "draghjälp" när man diskuterar familjens ekonomi.

I vår familj ingår också hundar, som ska delta i diverse utställningar och jaktarrangemang, och då är husbilen enligt min mening det bästa alternativet att både bo och färdas med.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Kanske är det inte helt realistiskt att räkna med 40 hotellnätter per år för semester för de flesta, men naturligtvis ett bra försvar för de kostnader man har?! :) Sedan är det väl inte fel att ha koll på kostnaderna, då kan man ju få mer över till resor med husbilen?
Att köra huvudet i sanden brukar inte hjälpa i längden? :D
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Mycket av kostnaderna går ju till "välgörande ändamål"
Ex. moms 20% på 700 000 (normal husbil?) = 140 000:-
Skatt > 7000:-/år
Bränsleskatt 1000 mil/år ca 7-8 000:-
Skatt på trafikförsäkringen ?:-/år
Det skramlar hela tiden i statens kassakista.
:mad:
//W
Du får väl se till att få nytta av skatten
Ett halvår på sjukhus som 17åring
En vecka på sjukhus i Kairo och hemtransport med flyg, och ett par månader i Sverige
En vecka på sjukhus i Österrike. Hemtransport i bil (nästan gratis i jämförelse)
Fem olika skador med ganska omfattande reparationer, och sjukskrivningar.
Ett par veckor på kardiologen och några timmar på operationsbordet.
Det är möjligt att jag hade kunnat finansiera det hela själv, men något husbilsåkande är nog tveksamt att det blivit pengar till.
Så jag är alla välgörare evigt tacksam:)
Att största delen av min lön har bestått av skattemedel borde man kanske inte tala om.:rolleyes:
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Ett lärorikt exempel från bosse B om hur viktigt det är att pengarna strömmar in i statens kassa och som gör att man kan känna sig glad över att kunna bidraga med sin del.

Att Mona S vågade säga, att det känns bra att kunna betala skatt, är nog inte så mycket att göra sig lustig över.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Det finns de husbilsförsäljare som säger att en HB minskar med ca 30%/år.

Beror förstås på hur man räknar: inbyte till annan HB, eller ren försäljning (vilket verkar svårt att göra privat med en lite dyrare bil?)
Som jag ser det kan man har en HB betydligt längre tid än en vanlig personbil eftersom den i regel går så få mil. I alla fall hos oss. Vi räknar kanske med 1000 mil/ år jämfört med de båda andra bilarna som rullar runt 3-3500 resp 4-4500 mil/år.

I övrigt håller jag med Anders. Man lever bara en gång (tror jag)

Lg/ medlem

Den husbilsförsäljaren kommer då jag i alla fall inte jag att göra affärer med.. Det kan säkert variera en hel del men jag tror att 10% är betydligt närmare sanningen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Ja, jag önskar du har rätt, men tyvärr så tror jag att sanningen ligger någonstans mitt i mellan.

Klart att inte husbilen sjunker med 30% i värde varje år, men tror det är rimligt att räkna med det efter det första året och sedan planar det mer och mer ut.

Du kan idag köpa ett antal fabriksnya 10´or, för minst 20% rabatt och att tro att min begagnade 10´a med mil på mätaren, skulle vara mera värt vore naivt.
 
Senast ändrad:
Toppen