• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har läst ett antal trådar och inlägg om elförsörjning i husbilen. Jag har även dammat av mina gamla gymnasiekunskaper kring fysikaliska lagar. Tycker mig nu ha fått ganska bra grepp om hur det hela hänger samman men en fråga hittar jag inte svar på:

Hur mycket kan man ta ur ett batteri?

Våra två batterier innehöll 190A när de var nya för ett halvår sedan. Har förstått att de relativt snabbt tappar till ca 70% av ursprunget. Idag räknar jag därför på att vi har ca 135 A. Då vi laddat på stolpe är batterierna fulladdade och håller ca 12,8 V. När spänningen sjunker till 11,5 V kommer en varning på displayen. Har jag då använt alla mina 135 A eller hur många av dem kan jag räkna med att kunna utnyttja.

Vår bil drar i underhåll av olika system ca 20 A/dygn. Om jag tänker mig att vi ligger stilla och fricampar totalt utan tillskott via solcellerna har vi använt 60 A efter tre dygn. Kan jag använda de resterande 75 A till typ kaffekokare, hårfön mm via invertern eller hur mycket kan jag räkna med att få ur batterierna innan spänningen understiger 11,5 V?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan förklara med ord på vanlig svenska för jag klarar inte av mer formler och beräkningar än vad jag redan tagit del av.
Fru Livibil
:yes:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Du skriver att man bör vänta att mäta spänningen till minst 10 minuter efter senaste urladdningen. Betyder det att den spänning man mäter, och som syns på bilens display, under tiden t ex pannan och några lampor är igång inte stämmer? Eller räcker det att större uttag t ex via invertern ligger mer än 10 minuter tillbaka i tiden?

En annan fråga: går det att komplettera två halvårsgamla batterier med ett nytt eller måste i så fall dessa två "gamla" anses förbrukade och oanvändbara tillsammans med det nya?
Siv i Livibil

Ja, det räcker att några vanliga förbrukare typ tv och värmare och några lampor är på så blir det ganska missvisande. Därför köper man tankmätare. Tänk dig en dieseltankmätare som visade mycket mindre kvar i tanken när motorn är igång än annars....

Du kan komplettera med nyare likadana, speciellt om de är väl skötta men du kommer att ha mindre kapacitet eftersom de gamla har en tendens att "dra" med sig det nya. När du laddar hela banken med 3 batterier kommer de två gamla att säga till laddaren att nu är det fullt, fastän det nya skulle kunna ta emot mer laddning.

ANders
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Tack för alla svar och som vanligt ger det upphov till fler frågor från noviser...
Sammanfattas den samlade informationen blir vi lite konfunderade..
Nya batterier tappar ganska snabbt kapacitet, 20 - 30% av kapaciteten under första halvåret, har vi hört. Då är man snabbt nere i 70 %. 70% är också nivån som motsvarar 12,4 V vilket är den nivå där sulfateringen sätter igång. Det innbär att att det inte finns något kvar utan att skada batterierna!
Det innebär att elverkskörning är något som en husbilsägaren måste göra dagligen under oktober - mars OM solen inte dagligen lyser flera timmar på solcellerna. Det kan de möjligen göra i södra Sverige.
Är det verkligen så här illa?
Nå får jeg blande litt norsk inn i en interessant tråd :)
Ja batteriet taper kapasitet fra den dagen en begynner å bruke det. Som det sies i innlegg senere er det laderen, batteriet (type/fabrikat) og bruken som "bestemmer" hvor raskt tapet av batterikapasiteten skal gå.

Har et batteri tapt f.eks. 30% av kapasiteten er ikke spenningen 12,4V, men fremdeles ca. 12,7V. Er spenningen "bare" 12,4V er ikke batteriet ordentlig oppladet. Man har med andre ord brukt 30% av kapasiteten, ikke tapt den p.g.a. at batteriet er blitt dårlig.

En 16A lader (om det ikke er en smart Lader) bør ikke ha mer enn et 160Ah batteri. Det skal også gå litt til startbatteriet, så et bodelsbatteri over ca. 120Ah bør ikke monteres til denne laderen.

Kopler man til større batterier vil aldri den laderen greie å lade de batteriene og tap av kapasitet på batteriet vil gå raskt. Monterer man 90Ah x 3 på en slik lader vil batteriene miste kapasiteten raskt. Hvor raskt er igjen avhengig av hvor "bra" batteriet er og hvordan det brukes.

Umulig å si hvor raskt det vil miste kapasiteten, men helt sikkert at det vil miste kapasiteten mye raskere enn nødvendig.

Et batteri kan sees på som en tank med vann og har man et 100Ah batteri er det en vanntank på 100l som en kan bruke 50l av. Men det er ikke så enkelt som at det er et åpent kar, men en svamp som skal fylles. Denne svampen eller den aktive massen i batteriet er det som får en "dåligere" evne til å suge opp vann og avgi vann. Når man har tapt f.eks. 30% av kapasiteten vil den svampen avgi og oppta 30% mindre vann. Og det er det som skjer når batteriet eldes, svampen mister gradvis muligheten til å oppta og avgi vann.

Det er denne egenskapen i batteriet som gjør at batteriet må lades og brukes riktig for å minske denne evne mest mulig til å endre seg, men det gjør den etter hvert.

Hvilke type "svamp" det er i batteriet, bestemmes av batteritype og fabrikat.

Bruk aldri mer enn 50l av dette batteriet og fyll det alltid opp helt igjen ikke bare f.eks. 30l, da er det mye av "svampen" som ikke har vann og den vil miste kapasiteten til å ta imot vann. Har man ikke lader til å fylle det ordentlig, bør den selvsagt skiftes for hvis ikke vil alderi det batteriet bli fylt ordentlig/riktig.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Tack Tor H för din tydliga förklaring. Både norska och danska går utmärkt bara det inte består mest av tekniska termer och formler.

En följdfråga: Är det så att batterierna tar skada av en svag laddare, t ex 16Ah laddare till 270Ah batterier? Jag trodde att det bara tog längre tid att ladda men att de trots allt blev fulladdade. Ungefär som att fylla en hink med en smal slang istället för en tjock.

Vi tänker investera i en batteritankmätare och ett tredje batteri så vi kommer upp i 270Ah. Vi har originalladdaren från Niesmann Bischoff på 16Ah. Behöver vi byta ut den och vad rekommenderar ni i så fall? Jag kan tänka mig att desto större desto bättre upp till en viss nivå men vad behövs verkligen och vad är ekonomiskt försvarbart att investera ì?
Siv
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Hei Livibil

Det er ikke så enkelt som du tror at det er å fylle med en vannslange, for som jeg skrev er det ikke et åpent kar, men en "svamp" vi skal fylle og for å få til det må vi ha en slange som har forskjellig trykk.

Å fylle batteriet 80% er enkelt da er ikke trykket (Volten) så viktig, men vannmengden og derfor trenger en en pumpe (lader) som kan gi nok vann. 10-20% av tankvolumet.

Det tar omtrent like lang tid å fylle de siste 20% av tanken som de 80 første og for de 20 siste % er trykket viktig og en må over 14,4V (ved 20 gr.) er det kaldere må trykket bli enda høyere og ved varmere vær kan trykket være lavere.
Er det ikke en "smartlader/pumpe" er tiden lader gir dette trykket programert i laderen og når den "ladefasen" er over går trykket ned til 13,8V på de fleste ladere og ble ikke batteriet/tanken full når trykket var høyt vil det aldri bli fult nå som trykket (V) er for lav til å få fylt tanken. Den er kansje bare 90% full.

Er den kansje bare blitt 85% full, vil laderen starte på en ny ladesyklus, med mye vann og så igjen høyt trykk for så og gå over til lavt trykk igjen (vedlikeholdslading) og batteriet er kansje etter flere dager blitt 95% oppladet. Svampen inni tanken er "mishandlet" med høyt å lavt trykk, litte og mye vann og har ikke hatt det bra og har fått nedsatt levetid/kapasitet.

Hvilken lader er skal kjøpe, kan være så mye. Selv ville jeg gått for en Smartlader som er beregnet for minst 300Ah. Smartladere vil ikke "kjøre" mange ladesykluser før batteriet er fulladet, for den er så smart at den kan forlenge ladefasene og trenger bare en ladesyklus for å lade et batteri med den kapasiteten som er oppgitt på laderen.

Selv har jeg tatt en enda rimligere løsning og beholdt den "dumme" 18A laderen og heller satt inn 2 batteribanker. En på 160Ah og en på 140Ah og bare en batterivender imellom. Så når den ene batteribanken er tom vrir jeg bare over på den andre og har ihvertfall strøm til å komme igjennom natta eller være noen dager til uten å lade på sommer/høst/vår.

For det er jo som med gassen en går tom på natta.

Jeg har også kjøpt Batteritankmeter BM1 som det er skrevet mye om her, men har ikke montert det. Bruker V og A fra kontrollpanel og beregner kapasiteten selv og det er jo ikke så farlig om jeg bommer litt, for jeg kan jo bare kople inn reservebatteriet.

Disse tankmeterene beregner ikke tap av batterikapasiteten ettersom jeg har forstått. Har man stilt det inn på 200Ah og batteriet har tapt 20% av kapasiteten. Regener det ut fra 200Ah og ikke 160Ah som hadde vært mer korrekt og derfor kan en gå tom uten å være klar over det.

Som sagt jeg kan bare vri over til ekstrabatteriet og er ikke så avhengig av at det er helt korrekt og det vil jo ikke et batterimeter være på et gammelt/sveket batteri om en ikke har justert det inn på kapasiteten.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Det är korrekt som Tor H säger att batteritankmätaren, som jag personligen inte vill vara utan, speciellt inte med lithiumbatterier som håller hög spänning ända tills det är tomt, inte justerar sig automatiskt vartefter batterierna tappar kapacitet utan detta är något man själv manuellt anger och då också får ändra. Man kan ju en gång per år göra ett kapacitetstest så har man ganska bra koll på detta.

Anders
 
Toppen