• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har läst ett antal trådar och inlägg om elförsörjning i husbilen. Jag har även dammat av mina gamla gymnasiekunskaper kring fysikaliska lagar. Tycker mig nu ha fått ganska bra grepp om hur det hela hänger samman men en fråga hittar jag inte svar på:

Hur mycket kan man ta ur ett batteri?

Våra två batterier innehöll 190A när de var nya för ett halvår sedan. Har förstått att de relativt snabbt tappar till ca 70% av ursprunget. Idag räknar jag därför på att vi har ca 135 A. Då vi laddat på stolpe är batterierna fulladdade och håller ca 12,8 V. När spänningen sjunker till 11,5 V kommer en varning på displayen. Har jag då använt alla mina 135 A eller hur många av dem kan jag räkna med att kunna utnyttja.

Vår bil drar i underhåll av olika system ca 20 A/dygn. Om jag tänker mig att vi ligger stilla och fricampar totalt utan tillskott via solcellerna har vi använt 60 A efter tre dygn. Kan jag använda de resterande 75 A till typ kaffekokare, hårfön mm via invertern eller hur mycket kan jag räkna med att få ur batterierna innan spänningen understiger 11,5 V?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan förklara med ord på vanlig svenska för jag klarar inte av mer formler och beräkningar än vad jag redan tagit del av.
Fru Livibil
:yes:
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

:) Hei

Har lest Batteriekspertens oversikt, men vil supplere litt, på Norsk.

Det som ikke kommer frem er at våres bobler's dynamoer/ladereleer ikke klarer
å fylle batteriene til mer enn 70-75%.
Det betyr at om du har en batteribank på 200Ah og tilsynelatende har topp-
ladet, har du ikke mer enn 150Ah

Om du har vanlige bly/syrebatterier kan de tappes til ca. 50%. Det vil si at du
Har 75Ah tilgjengelig før du må lade.

Har du AMG batterier tåler de å bli tappet til 20/30% og du klarer deg litt
lenger før du må lade igjen.

Det finnes systemer som elektronisk klarer å fylle batteribanken 100%, f.e.k.
Norske SoftCharger og muligens andre system? De sørger også for at lade-
prosessen tar mye kortere tid, og etter noen mils kjøring har du fulle batterier.

Håper dette kan være til hjelp.

Beste hilsen Regent.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Tänk på att sulfateringen i batterierna startar på 12,4 Volt,så
om man vill ha batterierna en stund,är det inte lönt att låta
dom gå helt ned till 11,5 Volt.Då tar dom snart slut. :wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Under 12,4V så kan batteri overleve om de settes på ladning maks 1 time etter slutt på forbruk. Dette ut i fra erfaringer med elbiler med blybatteri slike som Kewet og Buddy (har selv hatt en av de siste Kewet før overgangen til Buddy).

Som Regent påpeker - bilens generator er normalt innstillt på 80% ladning av bilbatteri. Med spenningsfall i kablingen til bobatteri blir dette fort til 70-75% ladnng.

Selv en Ctek Dual motert rett kan gjøre store forbedringer, og etter endel regnejobb tviler jeg på nytten av Smartpass - det er for kort kjøretid den klarer å gi mer enn de 20A Ctek Dual klarer selv. Faktisk ser jeg ingen store problemer med å legge en egen kabling fra bilbatteri til bobatteri over en Ctek Dual uten å koble fra den eksisterende kablingen. Spenningfallet i orginal kablingen vil stoppe mesteparten av lekasjen og fungere som en smartpass den korte tiden det kan fungere.

Det er litt kult å regne spenningsfall i kablinger i en slik ladeloop! En får endel aha opplevelser underveis.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Utan att veta vad det rör sig om för batterier så går det inte att svara enkelt på dina frågor. Moderna batterier blir alltmer anpassade för sina respektive tänkta användningsområden.

Batterier som vi husbilister mest kommer i kontakt med kan grovt delas in i;
¤ rena startbatterier; som tål hög ladd- resp urladdn ström men har oftast mycket låg urladdningstolerans, de klarar ett fåtal djupurladdningar utan att ta skada
¤ fritidsbatterier; tål inte hög ladd- resp urladdn ström ofta sk GEL batterier som klarar flest och djupast urladdningscykler.
¤ start/fritidsbatterier (=kompromisser) som tål relativt hög ladd- resp urladdn ström ofta sk AGM batterier fungerar ungefär som GEL men klarar oftast inte lika djupa och många urladdningscykler (som GEL). Används ofta i utryckningsfördon (ambulans, polisbilar) med tunga energiförbrukare där man bara har en typ av batteri och laddare att tillgå (= en kompromiss för både start och förbrukning).

Vad gäller laddning av bodelsbatterier så sker laddningen via husbilens ordinarie std-laddare som med sin konstruktion "skyddar" bodelsbatterierna genom att succ minska laddningen;
¤ från det att batterierna mottagit ca 80% laddning så minskas laddningen vilket innebär att man skulle få köra oproportionellt långt för att få dessa bodelsbatterier fulladdade (men visst går det att uppnå 100% - men vem orkar köra så länge).
¤ Med solceller alt via nätanslutning är det däremot inga problem att uppnå 100% laddning eftersom denna typ av laddning då kan ske under längre tid (men dock samma "laddskyddsprocess")!

Livibil jag tror inte att du missade något väsentligt om just batterikunskap i gymnasiet tror inte att den ingår där. Bäst kunskap erhålls genom att ta del av resp batteritillverkares info, inte minst i form av den bruksanvisning som bör finnas till varje batteri!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Tack för alla svar och som vanligt ger det upphov till fler frågor från noviser...

Sammanfattas den samlade informationen blir vi lite konfunderade..

Nya batterier tappar ganska snabbt kapacitet, 20 - 30% av kapaciteten under första halvåret, har vi hört. Då är man snabbt nere i 70 %. 70% är också nivån som motsvarar 12,4 V vilket är den nivå där sulfateringen sätter igång. Det innbär att att det inte finns något kvar utan att skada batterierna!

Det innebär att elverkskörning är något som en husbilsägaren måste göra dagligen under oktober - mars OM solen inte dagligen lyser flera timmar på solcellerna. Det kan de möjligen göra i södra Sverige.

Är det verkligen så här illa?
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Hej!
Förstår att det blir svårt när många förklarar med olika utgångspunkter!
Ett förbrukningsbatteri som inte står urladdat(under 11,5V) under mer än ca: 1 vecka löper ingen risk att tappa kapacitet mer än rent marginellt.Dock bör man försöks hålla spänningen över 12'2V ,då är livslängden för ett välskött förbrukningsbatterier är ca: 5 -7år, sen avgör kvalitet på batteri och laddare samt hur ofta du djupurladdar batteribanken.
De tre kvalitéerna du har är standard bly syra, AGM och Gel.....standardbatterier jobbar bäst med 14,4V brytspänning medan AGM med fördel kan ha 14,7V!
Den högre spänningen gör att du snabbare laddar upp ett urladdat batteri.
Fördelen med AGM är även att vibrationståligheten är större samt att batteriet byggs och behåller ett jämt och kortare avstånd mellan - och + plattan under hela sin livslängd vilket är en del av förklaringen till den högre kapaciteten både när det gäller i och urladdning....den i separatorn bundna syran innebär även att vätskeförlusten under normala laddningsspänningar är försumbar.
Gelbatterier fungerar bäst med låg laddningsspänning (14'4V) och jämn och låg urladdningström, varför de inte är optimala när typ Kraftigare inverters används.
Skillnaden mellan olika fabrikat kan vara försumbar, dock alltid en fördel för de större tillverkarna som har mycket jämnare kvalitet!
Mitt svar grundas på nästan 30 års marknads-erfarenhet från världen största tillverkare av batterier. (Johnson Controls & Bosch)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Hej Livibil!
Förstår inte varifrån du fått uppgifter om att batterier som används på rätt skulle tappa i energiinnehåll så som du beskriver (20-30% på ett ½ år?), tror inte på sådana generaliseringar det är felköp, oförstånd eller ren felanvändning som isf ligger bakom (fö sällsynt med felaktiga batterier av "erkända" märken)!

Om batterier däremot används på rätt sätt och till det de är avsedda för så kan jag ge ett personligt exempel som tyder på motsatsen till det du beskriver;
Köpte en ny Hobby 750-03, bytte efter 2-3 mån ut båda de befintliga bodelsbatterierna mot 2 st nya Exide Gel a' 80Ah, när bilen byttes in efter 7 års användning (med 7-8 mån/år) så var dessa batterier fortfarande i fullgott skick såvitt jag (och inbytesfirman) kunde avgöra.

Vill inte här ge mig in på vidare djupdykning om batterier och deras användning och livslängd, mm det bär alldeles för långt men kortfattat måste batteriets förutsättningar stämma överens med hur de kan användas resp används! Tyvärr går inte batteriproblem att lösa med enbart pengar utan det krävs även ett minimum av förståelse för hur och till vad de egna batterierna kan/skall användas!
Står man alltid på el, vilket 70-80% av många verkar göra i t.ex Tyskland, så spelar det ju ingen roll vad man har för batterier, hur många ... !

PS; Såg just inlägget betr laddn; om man inte konstruerar/bygger om bilens laddning så laddas inte ett AGM-batteri upp snabbare än t.ex ett GEL, begränsningen ligger i laddaren inte batteriet båda dessa typer är fö vibrationståliga och i princip likvärdigt uppbyggda och underhållsfria)! AGM och GEL har även så vitt jag vet identisk laddarinställning.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Tack för att ni tar er tid att svara! En oro för ofantliga batterikostnader har dämpats.

Av den tabell som bifogats som länk från DJ Freddy, inlägg 2, framgår att vid 11,4 V återstår 10%, av vad då? De ursprungliga 190 A/h?

Det som förvirrar är alla inlägg om att man lätt klarar sig på 200W solceller och ett par batterier trots massor av strömslukare. Härvid förkastas också allt användande av elverk.

Detta måste röra sig om sommaranvändning och inte röra sid vid vinteranvändnig där klart väder, med sol, är en bristvara även här i Skåne eller?

Känns lite korkat att fråga så här men förstår man inte bättre så gör man inte.

L-Å
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

I Sverige på vinteren har en liten glede av liggende solpanel. Solen står så lavt at skal en få noe effekt i det hele tatt må panelet opp vinkelrett på solen. Hva som er optimalt for ladning om vinteren når en ikke har tilgang på landstrøm er svårt å si. Kjører en 2 til 4 timer hver dag så kan en forbedret ladning under kjøring gjøre det meste. Hvordan en forbedrer denne ladningen er den store frågan. Softcharger fra Revnesystem er en god løsning, men krever en ombygging av børstebroen i dynamoen.

Sammen med Softcharger kan det være en fordel om en monterer en egen ladekabel fra bilbatteri til bobatteri - gjerne med et spenningsstyrt skillerele (Biltema har et slikt). Fordelen vil da være at ned til 12,7V trekker en på den samlede batterikapasitet - også bilbatteriet uten å risikere startproblem.

En annen løsning ville være en egen ladekrets med en CTEK Dual plassert like ved bobatteri og med egen kabel fra bilbatteri. Min teori er at grunnet spenningsfall i orginal kabling så kan en la den stå urørt, ladeloopen blir minimal og hovedsaklig etter at bilbatteriet er ladet til den toppspenning som dynamoen klarer. Så lenge ladespenningen i orginalkabelen ligger over bobatteriets spenning vil det skje noe ladning denne veien som et tilskudd til Ctek sine maks 20A. Ctek fortsetter med 20A til bobatteri er på 80%, for deretter advis å redusere strømmen for å hindre koking.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Lite mer input. Ja, batterierna tappar ganska snabbt i kapacitet, och snabbare om man inte sköter dom (laddar fel, laddar för sällan, laddar ur för mycket). Och även vid bra skötsel så har de begränsad livstid och jag personligen tycker att utlovade antal cyklar stämmer lika bra som bilars utlovade förbrukning.

Så i praktiken har man, när batteŕierna är nya, differansen mellan 80% och 50% av kapaciteten att jobba med. Tar som flera har nämnt väldigt lång tid att ladda från 80 till 100% och under 50% bör man inte gå. Hur har man koll på detta då? Jo, genom en batteritankmätare, spänningsmätning blir ofta missvisande eftersom den bör ske vid vilospänning, alltså när ingen i- eller urladdning skett på 10 minuter (minst) vilket är ganska bökigt att åstadkomma.

Sedan sjunker ju som sagt kapaciteten så efter några år är det inte mera 50-80% av vad som står på batterierna till förfogande utan kanske 50-80% av 70%. Så det blir nog ändå en rejäl kostnad när batterierna måste bytas oftare än vad tillverkarna lovar.

Mycket av dessa problem slipper man med lithium-batterier men till en större initialinvestering (men mindre totalkostnad) sett över tiden.

Anders

Anders
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Tack för alla goa hjälpsamma inlägg, sakta men säkert börjar jag begripa lite mer.

Inser att vår nya större bil i sig själv drar betydligt mer ström än vår plåtis gjorde. Hade inga problem klara längre tider i den med samma batteribank och bara hälften så mycket solceller. Undrar bara vad det är som förbrukar så mycket när bilen bara står tom under en dag med Truman igång på låg värme.

Har förstått att vi bara kan förvänta oss att använda ungefär hälften av vad batterierna innehåller totalt som nya för att inte skada dem. Hittade vid en googling denna sida som jag också tyckte gav mig en hel del:

Batteritankmätare håller koll på strömförbrukning och kapacitet - DagensBåtliv.se

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa mätare?

För övrigt tror jag att det för oss gäller att troligtvis sätta in ett tredje batteri och köra elverk någon/några timmar då och då när vi är ute mer än ett par nätter under denna mörka tid.
Siv i Livibil
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

På displayen i bilen finns ju nästan hur mycket information som helst om allt möjligt. Man kan givetvis se spänningen i batterierna men jag skulle vilja veta hur många Ampere som finns kvar dessutom, eller har jag ingen nytta av det utan det räcker med spänningen?
Siv i Livibil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Instrumentet från Nasa Marin lät jag installera i vår föregående bil, vilken var utrustad med 2 x 150 Ah gelbatterier. Fungerade bra.

Förutsatt att man har en strömsnål bil (värme och kyl med gasoldrift) så bör man klara några dygn under norrländska vinterförhållanden utan elverk, men kanske med en bränslecell som back-up. Vi har dock satsat på dieselvärme och kompressorkylskåp och har med oss ett Honda elverk, inget problem att ligga ute någon vecka i vinterkylan.

aake

PS. I vår nuvarande bil fanns en "batteritankmätare" redan vid köpet. En sådan tycker jag är ett självklart komplement om man inte redan har en, nästan lika nödvändigt som drivmedelsmätaren.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Kan man verkligen lita på "batteritankmätare"? Jag har en i min bil och den ger ganska förvirrande besked. Hur sjutton mäter den energiinnehållet i batterierna? Hur går det till; jag tycker det verkar tekniskt svårt!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Kan man verkligen lita på "batteritankmätare"? Jag har en i min bil och den ger ganska förvirrande besked. Hur sjutton mäter den energiinnehållet i batterierna? Hur går det till; jag tycker det verkar tekniskt svårt!

Jappe

Med nya batterier så torde förhoppningsvis den inprogrammerade kapaciteten stämma någorlunda. Men även med lite äldre batterier så får man i alla fall besked om hur hur många Ah man förbrukat och detta i förening med spänningen räcker en bra bit på vägen till beslut om det är dags att ladda eller ej.

aake

PS. Jag utgår från att du vet hur apparaten fungerar? Man programmerar den med batteriernas kapacitet och låter all laddning och förbrukning gå över en shunt.
 
Toppen