• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har läst ett antal trådar och inlägg om elförsörjning i husbilen. Jag har även dammat av mina gamla gymnasiekunskaper kring fysikaliska lagar. Tycker mig nu ha fått ganska bra grepp om hur det hela hänger samman men en fråga hittar jag inte svar på:

Hur mycket kan man ta ur ett batteri?

Våra två batterier innehöll 190A när de var nya för ett halvår sedan. Har förstått att de relativt snabbt tappar till ca 70% av ursprunget. Idag räknar jag därför på att vi har ca 135 A. Då vi laddat på stolpe är batterierna fulladdade och håller ca 12,8 V. När spänningen sjunker till 11,5 V kommer en varning på displayen. Har jag då använt alla mina 135 A eller hur många av dem kan jag räkna med att kunna utnyttja.

Vår bil drar i underhåll av olika system ca 20 A/dygn. Om jag tänker mig att vi ligger stilla och fricampar totalt utan tillskott via solcellerna har vi använt 60 A efter tre dygn. Kan jag använda de resterande 75 A till typ kaffekokare, hårfön mm via invertern eller hur mycket kan jag räkna med att få ur batterierna innan spänningen understiger 11,5 V?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan förklara med ord på vanlig svenska för jag klarar inte av mer formler och beräkningar än vad jag redan tagit del av.
Fru Livibil
:yes:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Till att börja med, tack för en tråd med mycket bra språknivå även för oss icke tekniker...

Jag har en fundering, om man tar Knuts exempel och sätter in en CTEK Dual. Drar en extra kabel från startbatteriet till bodelsbatterierna via CTEKen och har kvar orginalkabeln. Fortsätter man sen att koppla solceller direkt visa CTEKen utan annan regulator. Som jag försökt få ihop det så kan man då få ut max från både generatorn och solcellerna till bodelsbatterierna. Med ett komplement av en NASA BM1 så låter detta i mina öron väldigt bra sätt, men jag kan inte detta, försöker förstå och lära mej.

Vad är rätt och vad är fel i mina tankar? Läste på lite om CTEK Dual och den väljer den strömkälla som för tillfället ger bäst. Då tolkar jag det som om att vi körning ger inte CTEK något från solcellerna så ofta utan tar laddning från generatorn. I de fallen skulle man då få mer laddning med en separat MPPT regulator på solcellen?

Ska tilläggas att vi kör året runt och mest i Scandinavien så del av året ger det solcell bra men...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Till att börja med, tack för en tråd med mycket bra språknivå även för oss icke tekniker...

Jag har en fundering, om man tar Knuts exempel och sätter in en CTEK Dual. Drar en extra kabel från startbatteriet till bodelsbatterierna via CTEKen och har kvar orginalkabeln. Fortsätter man sen att koppla solceller direkt visa CTEKen utan annan regulator. Som jag försökt få ihop det så kan man då få ut max från både generatorn och solcellerna till bodelsbatterierna. Med ett komplement av en NASA BM1 så låter detta i mina öron väldigt bra sätt, men jag kan inte detta, försöker förstå och lära mej.

Vad är rätt och vad är fel i mina tankar? Läste på lite om CTEK Dual och den väljer den strömkälla som för tillfället ger bäst. Då tolkar jag det som om att vi körning ger inte CTEK något från solcellerna så ofta utan tar laddning från generatorn. I de fallen skulle man då få mer laddning med en separat MPPT regulator på solcellen?

Ska tilläggas att vi kör året runt och mest i Scandinavien så del av året ger det solcell bra men...

Finns många trådar där det debatteras friskt om hur man bäst intallerar Ctek dual 250. Jag brukar låta den ersätta bilens skiljerelä så att kabeln från startbatteri/generatorn och andra laddkällor går in på ena inpolen och solcellen på den därför avsedda andra inpolen och sedan enbart en utkabel till förbrukarbatteriet. Den har ju en inbyggd solpanelsregulator så ingen extern sådan behövs och jag ser inte det som ett problem att inte solceller laddar under körning, finns ju massor av energi från generatorn, det är ju mera ett problem med rätt spänning fram till bodelsbatteriet och det fixar ju Ctek Dual.

Anders
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Vi har idag två AGM-batterier om vardera 90Ah. Till dessa har vi en originalmonterad laddare CB 516 på 16A. Nu tänker vi oss att sätta in ett tredje batteri för att förlänga den tid vi kan fricampa. Har även skaffat ett elverk att använda när det blir nödvändigt. Bör vi även byta till en mera effektiv laddare och i så fall hur kraftig bör den vara för att optimera laddningen av de tre batterierna utan att skada dem? Tar tacksamt emot förslag på lämplig laddare.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Finns många trådar där det debatteras friskt om hur man bäst intallerar Ctek dual 250. Jag brukar låta den ersätta bilens skiljerelä så att kabeln från startbatteri/generatorn och andra laddkällor går in på ena inpolen och solcellen på den därför avsedda andra inpolen och sedan enbart en utkabel till förbrukarbatteriet. Den har ju en inbyggd solpanelsregulator så ingen extern sådan behövs och jag ser inte det som ett problem att inte solceller laddar under körning, finns ju massor av energi från generatorn, det är ju mera ett problem med rätt spänning fram till bodelsbatteriet och det fixar ju Ctek Dual.

Anders

Ja Anders, det är det som är problemet för oss som inte kan så mycket, det finns så mycket och läsa och så många varianter och tekniska diskussioner så man bara blir snurrig i huvudet... Ditt svar hör Anders är klart och tydligt för mej, tack. Men åter, tack till er alla som ger råd i denna tråd på begriplig svenska som trådskaparen önskade och jag tycker var mycket bra.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Min erfarenhet av batterier är inte att de sulfaterar utan att de skakar i sönder.

I min första Concorde satte man två stora gel batterier precis ovanför bakaxeln och de blev inte gamla med den placeringen, skakade sönder på mindre än 1 år.
Detta misstag kostade Concorde fabriken stora pengar, alla gel-batterier fick bytas ut mot AGM på garantin.

Om man verkligen vill få reda på vad som gäller med batterier skall man prata med ungdomar som tävlar i bil-ljud.
Av en tillfällighet kom jag i kontakt med ägaren till en sådan värsting på en bilutställning.
Ljudtrycket från denna bil var ofattbart och med en bas som passerat alla gränser för ett öra. Fullständigt vansinnigt för en oinvigd som inte fattar vitsen med det hela.

Jag passade på att fråga vad är det för batterier han använder sig av.
Inte är det Biltemas ?
Knappast, de hade varit slut på två timmar.
Många av oss använder specialbatterier från Optima, dessa batterier klarar stora effektuttag i 8 timmar tills de är helt slut, utan att ta skada. ( detta är värt att kolla upp )

Han berättade vidare att det största problemet i denna bilsport var just vibrationer, att hålla ihop karossen så den inte faller i bitar ( sant ) .
 

Bilagor

  • billjud.jpg
    billjud.jpg
    91 KB · Visningar: 5
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Min erfarenhet av batterier är inte att de sulfaterar utan att de skakar i sönder.

I min första Concorde satte man två stora gel batterier precis ovanför bakaxeln och de blev inte gamla med den placeringen, skakade sönder på mindre än 1 år.
Detta misstag kostade Concorde fabriken stora pengar, alla gel-batterier fick bytas ut mot AGM på garantin.

Om man verkligen vill få reda på vad som gäller med batterier skall man prata med ungdomar som tävlar i bil-ljud.
Av en tillfällighet kom jag i kontakt med ägaren till en sådan värsting på en bilutställning.
Ljudtrycket från denna bil var ofattbart och med en bas som passerat alla gränser för ett öra. Fullständigt vansinnigt för en oinvigd som inte fattar vitsen med det hela.

Jag passade på att fråga vad är det för batterier han använder sig av.
Inte är det Biltemas ?
Knappast, de hade varit slut på två timmar.
Många av oss använder specialbatterier från Optima, dessa batterier klarar stora effektuttag i 8 timmar tills de är helt slut, utan att ta skada. ( detta är värt att kolla upp )

Han berättade vidare att det största problemet i denna bilsport var just vibrationer, att hålla ihop karossen så den inte faller i bitar ( sant ) .

Hm, kände inte jag till. Som för snäll kund bytte jag själv ut mina GEL-batterier i Concorden, kanske p.g.a. fel orsak då...

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Vi har idag två AGM-batterier om vardera 90Ah. Till dessa har vi en originalmonterad laddare CB 516 på 16A. Nu tänker vi oss att sätta in ett tredje batteri för att förlänga den tid vi kan fricampa. Har även skaffat ett elverk att använda när det blir nödvändigt. Bör vi även byta till en mera effektiv laddare och i så fall hur kraftig bör den vara för att optimera laddningen av de tre batterierna utan att skada dem? Tar tacksamt emot förslag på lämplig laddare.

Lägger ni till batterier bör det vara exakt samma som tidigare (och helst skall de dessutom vara lika gamla). 16A laddare lite liten, bör vara minst 10% av totala kapaciteten och kan vara mer med AGM.

Anders
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Har beställt en Nasa Marin BM-1 compact. Så nu är nästa steg att bestämma sej om CTEK, jag har också kontaktat Revne för att få pris på Softchargern, återkommer när jag får svar.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Om man verkligen vill få reda på vad som gäller med batterier skall man prata med ungdomar som tävlar i bil-ljud.
Av en tillfällighet kom jag i kontakt med ägaren till en sådan värsting på en bilutställning.
Ljudtrycket från denna bil var ofattbart och med en bas som passerat alla gränser för ett öra. Fullständigt vansinnigt för en oinvigd som inte fattar vitsen med det hela.

Jag passade på att fråga vad är det för batterier han använder sig av.
Inte är det Biltemas ?
Knappast, de hade varit slut på två timmar.
Många av oss använder specialbatterier från Optima, dessa batterier klarar stora effektuttag i 8 timmar tills de är helt slut, utan att ta skada. ( detta är värt att kolla upp )

Han berättade vidare att det största problemet i denna bilsport var just vibrationer, att hålla ihop karossen så den inte faller i bitar ( sant ) .

Normalt så spelas inte dessa bilar ("spelahögtbilar") utan 230V, 4x C-TEK MXS25 är en vanlig setup. Med urtag av 500-1000A så tar vilken batteribank som helst snart slut och steg/basar brinner p.g.a spänningsfall.



Kika in i bilarna på Elmia.


Peter :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Trådstart:


Svaret er enkelt og let at forstå, hvis det accepteres at skrive på dansk ;):

ca. 0,964 kilowatt pr. 100 Ah AGM batterier.
ved 20 timers ens belastning og ca. 18 grader.

PRAKTISK testet:
280 ah AGM målt over 20 timer med ens belastning (C20) testet 2.7 kWh ned til 11,5 volt.

Hvis du bruger mere/mindre end ca. 50 watt eller 4 ampere pr. 100Ah AGM
bliver batterierne uforholdsmæssigt hurtigere/langsommere afladt:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/522029

Jo, danska brukar vi ju begära så det är inget problem :) Dock bör man ju inte ladda ur ett batteri till 11,5V vilospänning OM man vill ha många cykler....

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

:confused:
Hvis du mener cyklus - så behøves der kun 1 cyklus for opladning fra 11,4 volt til 14,3 volt - relativt for AGM.

AGM behøver ikke afsulfatering ved hver opladning
Afsulfatering er primært beregnet for traditionelle batterier med ubundet eller fritsvømmende syre.

Och nu förstår jag inte riktigt vad du avser med detta inlägg?

Batterier har en viss livslängd i den mening att de tål ett antal ur och uppladdningar - cykler(=cyklus). Ju djupare man laddar ur dom dessto snabbare sjunker totala kapaciteten som en funktion av antalet cykler. Med andra ord, ladda ur till 11,5V vilospänning och man kan göra detta färre gånger än om man laddar ur kanske bara till 50% av kapaciteten, vilket ju är betydligt högre än 11,5V.

ANders
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Det spørgsmål synes jeg vi skal tage op i anden tråd.
Tråden hedder Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?
- og det har jeg svaret konkret og enkelt på.

At mange skriver om meget andet som ikke har med tråden at gøre,
her i en pærevælling er trist.
Der er plads til flere tusinde emner / tråde under Elförsörjning - værsgo'.

Det er jo ikke Facebook med kun en tråd.:rolleyes:;)

Men OK - jeg kan fjerne mit RELEVANTE svar
og lade denne tråd blafre i vinden.
:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Det spørgsmål synes jeg vi skal tage op i anden tråd.
Tråden hedder Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?
- og det har jeg svaret konkret og enkelt på.

At mange skriver om meget andet som ikke har med tråden at gøre,
her i en pærevælling er trist.
Der er plads til flere tusinde emner / tråde under Elförsörjning - værsgo'.

Det er jo ikke Facebook med kun en tråd.:rolleyes:;)

Men OK - jeg kan fjerne mit RELEVANTE svar
og lade denne tråd blafre i vinden.
:rolleyes:

Ja det tog inte länge före det spårade ur igen, jag är inte förvånad.Du får nog tänka lite större än så Bredo.

Hur mycket man kan ta ur ett batteri kan nog betyda lite mer än din snäva tolkning. Visst, ta du ur 100% ur ett batteri och låt bli att ladda upp det på några veckor och släng det sedan - hur meningsfull är den informationen?

ANders
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.608
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Lite mer input. Ja, batterierna tappar ganska snabbt i kapacitet, och snabbare om man inte sköter dom (laddar fel, laddar för sällan, laddar ur för mycket). Och även vid bra skötsel så har de begränsad livstid och jag personligen tycker att utlovade antal cyklar stämmer lika bra som bilars utlovade förbrukning.

Så i praktiken har man, när batteŕierna är nya, differansen mellan 80% och 50% av kapaciteten att jobba med. Tar som flera har nämnt väldigt lång tid att ladda från 80 till 100% och under 50% bör man inte gå. Hur har man koll på detta då? Jo, genom en batteritankmätare, spänningsmätning blir ofta missvisande eftersom den bör ske vid vilospänning, alltså när ingen i- eller urladdning skett på 10 minuter (minst) vilket är ganska bökigt att åstadkomma.

Sedan sjunker ju som sagt kapaciteten så efter några år är det inte mera 50-80% av vad som står på batterierna till förfogande utan kanske 50-80% av 70%. Så det blir nog ändå en rejäl kostnad när batterierna måste bytas oftare än vad tillverkarna lovar.

Mycket av dessa problem slipper man med lithium-batterier men till en större initialinvestering (men mindre totalkostnad) sett över tiden.

Anders


Anders

Du skriver att man bör vänta att mäta spänningen till minst 10 minuter efter senaste urladdningen. Betyder det att den spänning man mäter, och som syns på bilens display, under tiden t ex pannan och några lampor är igång inte stämmer? Eller räcker det att större uttag t ex via invertern ligger mer än 10 minuter tillbaka i tiden?

En annan fråga: går det att komplettera två halvårsgamla batterier med ett nytt eller måste i så fall dessa två "gamla" anses förbrukade och oanvändbara tillsammans med det nya?
Siv i Livibil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?

Ett par halvårsgamla batterier skulle jag inte dra mig för att komplettera med ett tredje likadant, förutsatt att batterierna varit väl omhändertagna. Känner du dig osäker på detta så kan du be någon bilelektriker mäta innan du köper det tredje batteriet.

aake
 
Toppen