Hej, jag tänkte att kanske börja köra kylskåpet på 12v under färd. Har aldrig provat detta, så kollade hur många volt det var vid bodelsbatteriet på tomgång på motorn.
Ca 13.2 volt, på kontakterna på bilbatteriet var det 14.4 volt. Så generatorn verkar ge bra med ström. Kopplade ur solpanelen när jag mätte på bodelsbatteriet.
Tycker det verkar vara lite låg strömstyrka på bodelsbatteriet för att köra kylskåpet. Nu är ju min gamla Nordic 31 år så det liknar inte moderna bilar med laddning av bodelsbatteriet antar jag. Vid mätning på bodelsbatteriet utan motor igång ticka volten ner, så kylskåpet är kopplat på 12volt på det batteriet.
Använt gasol under de fyra år jag haft min buss, vilket fungerar utmärkt. Men frågan kom upp vid en diskussion, så då tänkte jag ta reda på hur det fungerar.
Då jag inte varit utan ström i bodelsbatteriet under vintern, måste ju det laddas under färd. Men tycker att det verkar vara låg spänning till bodelsbatteriet, i vart fall på tomgång körning.
Sedan måste man ju sköta växlingar mellan gasol och 12 volt manuellt, och inte glömma att bryta 12 volt vid Stillastående längre stunder för att inte tömma bodelsbatteriet.
Är det någon som har koll på hur det ska vara?
Annars kör jag vidare på det för mig vanliga sättet med gasol.
Ca 13.2 volt, på kontakterna på bilbatteriet var det 14.4 volt. Så generatorn verkar ge bra med ström. Kopplade ur solpanelen när jag mätte på bodelsbatteriet.
Tycker det verkar vara lite låg strömstyrka på bodelsbatteriet för att köra kylskåpet. Nu är ju min gamla Nordic 31 år så det liknar inte moderna bilar med laddning av bodelsbatteriet antar jag. Vid mätning på bodelsbatteriet utan motor igång ticka volten ner, så kylskåpet är kopplat på 12volt på det batteriet.
Använt gasol under de fyra år jag haft min buss, vilket fungerar utmärkt. Men frågan kom upp vid en diskussion, så då tänkte jag ta reda på hur det fungerar.
Då jag inte varit utan ström i bodelsbatteriet under vintern, måste ju det laddas under färd. Men tycker att det verkar vara låg spänning till bodelsbatteriet, i vart fall på tomgång körning.
Sedan måste man ju sköta växlingar mellan gasol och 12 volt manuellt, och inte glömma att bryta 12 volt vid Stillastående längre stunder för att inte tömma bodelsbatteriet.
Är det någon som har koll på hur det ska vara?
Annars kör jag vidare på det för mig vanliga sättet med gasol.
Senast ändrad: