• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Hur många volt borde generatorn ge till bodelsbatteriet?

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag tänkte att kanske börja köra kylskåpet på 12v under färd. Har aldrig provat detta, så kollade hur många volt det var vid bodelsbatteriet på tomgång på motorn.
Ca 13.2 volt, på kontakterna på bilbatteriet var det 14.4 volt. Så generatorn verkar ge bra med ström. Kopplade ur solpanelen när jag mätte på bodelsbatteriet.
Tycker det verkar vara lite låg strömstyrka på bodelsbatteriet för att köra kylskåpet. Nu är ju min gamla Nordic 31 år så det liknar inte moderna bilar med laddning av bodelsbatteriet antar jag. Vid mätning på bodelsbatteriet utan motor igång ticka volten ner, så kylskåpet är kopplat på 12volt på det batteriet.
Använt gasol under de fyra år jag haft min buss, vilket fungerar utmärkt. Men frågan kom upp vid en diskussion, så då tänkte jag ta reda på hur det fungerar.
Då jag inte varit utan ström i bodelsbatteriet under vintern, måste ju det laddas under färd. Men tycker att det verkar vara låg spänning till bodelsbatteriet, i vart fall på tomgång körning.
Sedan måste man ju sköta växlingar mellan gasol och 12 volt manuellt, och inte glömma att bryta 12 volt vid Stillastående längre stunder för att inte tömma bodelsbatteriet.
Är det någon som har koll på hur det ska vara?
Annars kör jag vidare på det för mig vanliga sättet med gasol.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Många tycks vilja komma bort från gasoldrift av kylskåp. Varför? Jag har bara haft husbil i ett år och har kombinerat gasoldrivet/220V kylskåp som har fungerat pergekt. Ej 12V. Vill bara förstå.
Hejsan, efter rätt många år med husbilar och även som lite hjälp när bekanta skulle köpa husbil eller husvagn så märker man vartefter några olika beteenden hur man hanterar gasol.
Helt utan att klanka ner på någon som är rädd för gasol, vilket många gånger beror på för dåligt kunnande eller bara rädsla som man inte kan rå för.
Men man märker rädsla för gasol rätt ofta med tanke på att jag inte har varit med och tittat på speciellt många fordon.

En gång så tittade vi på en äldre bil som inte hade gått så långt. Jag frågade om gasolköket, värmen och även kylskåpet. Jag fick till svar att de visste inte om det funkade med gasolen för de hade aldrig använt gasol för det är otäckt, "men det kanske finns lite gasol kvar i tuben som satt i när vi köpte bilen." Jag kommer inte ihåg, och vill inte överdriva men jag tror de hade ägt bilen i 14 eller 16 år. Å andra sidan sett så hade de tre lösa bobatterier och bar ut dem vartefter de behövde laddas.

En gång en 12år gammal bil som var jättefin........ Det hade aldrig stått en gasoltub i gasolutrymmet, men det funkade fint som extra förråd.

Det har också förekommit flera gånger att man bara har haft gasolen på en stund vid matlagning och därför endast använt spiseln, resten av gasolförbrukarna hade man inte använt.

Det är säker svårt att vara rädd för gasol och man skall nog inte klanka ner på det om det stör tillvaron och då säkert även sömnen. Tyvärr som sagt så grundas troligen rädslan mest på att man inte ens vet om säkerheten som känner av om lågor brinner och startar om lågan, stänger av gasolflöde m.m. om något händer. Samt att trycket i gasolledningarna inne i bilen motsvarar ungefär att man blåser försiktigt med munnen genom ett grovt sugrör.

Tyvärr så är ju 12V drift av absorptionskylskåp inte något bra alternativ när man står still, och inget fungerande alternativ om man skall stå länge med sin höga förbrukning på 12V. Mellan ca. 10 till 18 Amp i timmen hela tiden beroende på kylskåp, och då blir man istället helt beroende av en elstolpe att koppla in sig på så fort man skall övernatta.

Det finns också ibland en rätt befogad ilska på absorptionskylskåp som börjar bråka när det blir för varmt eller ibland bara för att jäklas helt enkelt :msn_wall:.
Ofta så gör några fläktar bakom skåpen bra nytta.

Men då funkar 12V kompressorkylskåp oftast bättre och jämnare, men behöver ju som sagt en hel del el även om de är mycket snålare på 12V än absorptionskylskåpen.

Det är nog några av anledningarna till att inte använda gasolkylskåp, men finns säkert flera.

Själv tycker jag det är bekvämt med gasol för man får både bra värme och skaplig kyla ut från den, samt behöver sällan bekymra sig om kylskåpets förbrukning. En gasoltub räcker ca. 4 till 8 veckor om man bara skulle använda den till kylskåpet. Olika storlek och olika yttertemp styr delvis.

M,v,h, JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om vi börjar med att köra kylskåpet på 12V. Det verkar väldigt mysko om kylskåpet går på 12V även när motorn är avstängd.
Det finns nog knappt någon husbil hur gammal den än är som inte har ett relä även till 12V kylsåp som drar av samma D+ signal som skiljereläet gör.
Om du har 12V hela tiden så verkar det mest troligt att någon har kopplat om det för något var trasigt eller att det finns ett kylskåpsrelä någonstans som har bränt ihop och inte släpper när D+ försvinner. Kylskåpet skall så att säga gå på bilens generator och startbatteri direktkopplat och bara när bilen är igång. Är du säker på att kylen går på bobatteriet när bilen är avstängd, för då är det högst troligt att något är omkopplat.
Både till laddning av bobatterier och 12V till kylskåp så är det väldigt vanligt med spänningsfall i kablar och kopplingar. Helst skall nog inte spänningen ens när kylskåpet drar ström ligga så många tiondelar under startbatteriets spänning för allra bästa effekt som brukar behövas för att kylan skall hållas nere på 12V, och om laddningen av bodelsbatterierna skall funka bra så bör nog spänningen nå upp till över 14V ibland för att de skall laddas fullt ut. Eller kanske en Ctek 250 dual inkopplad mellan.

M.v.h. JANKRO.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag kör på 12V under färd.
Har ett AES-skåp som växlar själv, funkar kanon.

Jankro: mitt kylskåp från 2015 går stadigt på 12V om jag väljer det i stället för Auto.. Dometic

Jag trodde inte det innan jag provade...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag kör på 12V under färd.
Har ett AES-skåp som växlar själv, funkar kanon.

Jankro: mitt kylskåp från 2015 går stadigt på 12V om jag väljer det i stället för Auto.. Dometic

Jag trodde inte det innan jag provade...
Intressant, vet du vilket batteri ( start eller bodelsbatteri) det tar ström för i manuellt läge?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kör på 12V under färd.
Har ett AES-skåp som växlar själv, funkar kanon.

Jankro: mitt kylskåp från 2015 går stadigt på 12V om jag väljer det i stället för Auto.. Dometic

Jag trodde inte det innan jag provade...
Hejsan, ja det jag skrev gäller äldre bilar som Wessly's, eller rättare sagt äldre kylskåp (fast inte jättegamla) samt enklare, innan det började kunna styras på flera sätt bl.a. med avkänning och ev. 12V drift om solcellerna laddar tillräckligt m.m. Avstängning av gasoldrift vid tankning m.m.
(Man får anta att det i alla fall finns en säkerhet hela tiden som undviker att just startbatteriet blir ursuget.)
Då skall det finnas andra säkerhetsgrejer som hindrar att batterier skall dras ur och att kylen bl.a. kan försörjas med 12V från solceller genom bodelen om laddningen räcker m.m.
Utan ett intelligent:msn_fingerscrossed: kylskåp monterat så skall nog alltid normalt 12V till kylen försvinna när bilen är avstängd.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Var tvungen att springa ut för att kolla:
Det går på bodelsbatteriet och drar ca 15 A
Dometic RMD8505
Såg din test efter skriften ovan. Vet ej hur de tänkt, men solceller m.m. laddar ju bobatterier och då måste ju kylen få ström därifrån. Men det borde nog finnas någon säkerhet typ signalen från solcellsladdaren (eller D+) till kylskåpet innan det får ta ström från batterierna. Vet tyvärr inte alla varianter, men om du glömmer bort 12V driften och ingen "utsugningsbegränsning"/ spänningsvakt finns så kan det ju tömma och sabba bobatterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad det egentligen handlar om är nog att många vill komma bort från absorptionskylskåp och använda kompressorkylskåp i stället. Kompressordrivna kylskåp är vida mer effektiva än absorptions dito. Dvs drar betydlig mindre energi för samma kyleffekt.

En annan anledning är nog helt enkelt att gasol är ganska dyrt jämfört med el från batterierna + solcellerna.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad det egentligen handlar om är nog att många vill komma bort från absorptionskylskåp och använda kompressorkylskåp i stället. Kompressordrivna kylskåp är vida mer effektiva än absorptions d:eek:. Dvs drar betydlig mindre energi för samma kyleffekt.

En annan anledning är nog helt enkelt att gasol är ganska dyrt jämfört med el från batterierna + solcellerna.

MVH
Hans

Men man blir ju tvungen att investera i mer batterier och mer solceller, det kan man köpa mycket gasol för. För att inte tala om fördelarna
med absorbtionsskåpen när solen inte lyser, eller när det inte är sommar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Håller med!
Inte desto mindre är det en hel del som byter och de flesta plåtisar har bara kompressorkyl. Kör man bara på sommaren är problemet inte så stort.
Ett stort kompressorkylskåp (130 + 41 liter) drar litet drygt 70 Ah per dygn (vid 25 graders omgivningstemp). Ett kylskåp till en plåtis drar betydligt mindre eftersom det normalt är mindre än 100 liter inkl frysfack.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med!
Inte desto mindre är det en hel del som byter och de flesta plåtisar har bara kompressorkyl. Kör man bara på sommaren är problemet inte så stort.
Ett stort kompressorkylskåp (130 + 41 liter) drar litet drygt 70 Ah per dygn (vid 25 graders omgivningstemp). Ett kylskåp till en plåtis drar betydligt mindre eftersom det normalt är mindre än 100 liter inkl frysfack.

MVH
Hans

Och ett absorbtionsskåp drar inte alls så mycket gas som det ibland påstås, en flaska gasol räcker länge. Att däremot "få tag på"
70Ah per dygn när solen inte skiner ordentlig eller när man inte står med landström är inte det enklaste, kräver rejäl batterikapacitet
och mycket solceller, eller en hel del körning varje dag. På vinterhalvåret närmast uteslutet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Såg din test efter skriften ovan. Vet ej hur de tänkt, men solceller m.m. laddar ju bobatterier och då måste ju kylen få ström därifrån. Men det borde nog finnas någon säkerhet typ signalen från solcellsladdaren (eller D+) till kylskåpet innan det får ta ström från batterierna. Vet tyvärr inte alla varianter, men om du glömmer bort 12V driften och ingen "utsugningsbegränsning"/ spänningsvakt finns så kan det ju tömma och sabba bobatterierna.

M.v.h. JANKRO.
Det finns en voltbegränsning på AESkylskåpen, för låg spänning kopplar bort 12V.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är tveksamt att ett kompressorkylskåp håller i 30 år. Men det finns fördelar och nackdelar båda typerna.
Det kan vara så att Wesslys kylskåp matas från bodelsbatteriet. Relät som styrs via D+ kan sitta på kablarna från bodelsbatteriet som går till kylskåpet. Det kan delvis vara förklaringen till det höga spänningsfallet vid bodelsbatteriet.
10-15A till via matarkabeln till bodelsbatteriet. Lika med ökad spänningsfall.
Relät kan också vara förbikopplat pga att det är trasigt.
Då är frågan, vad är spänningen vid batteriet om kylskåpet är på eller av.

Jag slängde ut allt det gamla i min gamla veteranare och gjorde om elen.
Efter det fungerade kylskåpet mycket bättre vid 12V drift.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En annan anledning är nog helt enkelt att gasol är ganska dyrt jämfört med el från batterierna + solcellerna.

Presenterade för många år sedan här på HBK en beräkning som visade att energi till kylskåpet producerad av kedjan dieselolja-förbränningsmotor-generator var dyrare än energi till kylskåpet hämtad från gasol.

El under körning är således inte gratis, vilket många tror.

Pålle

PS
Har letat länge efter det inlägget, men gett upp...
DS
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, jag tänkte att kanske börja köra kylskåpet på 12v under färd. Har aldrig provat detta, så kollade hur många volt det var vid bodelsbatteriet på tomgång på motorn.
Ca 13.2 volt, på kontakterna på bilbatteriet var det 14.4 volt. Så generatorn verkar ge bra med ström. Kopplade ur solpanelen när jag mätte på bodelsbatteriet.
Tycker det verkar vara lite låg strömstyrka på bodelsbatteriet för att köra kylskåpet. Nu är ju min gamla Nordic 31 år så det liknar inte moderna bilar med laddning av bodelsbatteriet antar jag. Vid mätning på bodelsbatteriet utan motor igång ticka volten ner, så kylskåpet är kopplat på 12volt på det batteriet.
Använt gasol under de fyra år jag haft min buss, vilket fungerar utmärkt. Men frågan kom upp vid en diskussion, så då tänkte jag ta reda på hur det fungerar.
Då jag inte varit utan ström i bodelsbatteriet under vintern, måste ju det laddas under färd. Men tycker att det verkar vara låg spänning till bodelsbatteriet, i vart fall på tomgång körning.
Sedan måste man ju sköta växlingar mellan gasol och 12 volt manuellt, och inte glömma att bryta 12 volt vid Stillastående längre stunder för att inte tömma bodelsbatteriet.
Är det någon som har koll på hur det ska vara?
Annars kör jag vidare på det för mig vanliga sättet med gasol.

13,2V på bobatteriet med motorn/ladning igång, är alldeles för lågt, batteriet blir omöjligt att laddas fullt.
Ett sätt att åtgärda detta är att kolla upp, ev. byta till grövre kablar.
Ett annat sätt är att montera en dc/dc-laddare med spänningskorrigering mot bobatteriet.
 
Toppen