Sv: Hur lång kabel är normalt ??
Nu har jag funderat ett tag på varför du skrivet detta svar men jag kommer inte på varför. Jag har försökt att svara så sakligt och kortfattat som möjligt på frågorna så vilken medlem som helst skall kunna förstå, alltså utan att vara el-kunnig. För att kunna köpa rätt sorts kabel och bruka denna för det var så grundfrågan löd i denna tråd. Det som står i elinstallationsreglerna kan sammanfattas i en enda mening som jag skrev i inlägg 22. Och det är begripligt för de flesta campare.
När du då nämner spänningsfall och kabel area vid långa kablar så är det ingen som orkar läsa längre. Vadå spänningsfall i långa kablar? Är 25m +/- 2m lång kabel?
I föreskrifterna nämner man även 4mm kabel men då kan uttaget vara säkrat med 25A. Tabellen fortsätter:
32A 6mm
63A 16mm
100A 35mm
men kabeln är fortfarande 25m +/-2m. Dessutom så är denna information inte begripligt för det flesta. För det andra så är där inte många medlemmar som behöver ansluta sin husbil till 25A eller mer. Och var har du hittat statistik på antal campare som dött av elchock? Om man följer en enda mening så behöver man inte trassla in sig i olika säkringar, kabelarea, spänningsfall, varmgång i kabel, säkringar som inte löser, jordfelsbrytare som inte löser.
Jag försöker en gång till, man har med sig en gummikabel 25m +/- 2m och anslutningsdon som passar där man ansluter. Då reser man problemfritt i europa och den meningen kan inte bli kortare eller enklare.
Det var inte frågan om 25m + 2m utan ytterligare +25m eller 75m kanske ännu längre, vad vet jag.
Detta har jag sett på så många campingplatser, t.o.m. med en valig sladd och 1,5kvmm kabel.
Jag talar inte om automatsäkringen + jordfelsbrytaren i bilen eller vagnen utan där man tar strömmen i från för där finns oxå en automatsäkring med inbyggd jordfelsbrytare.
löser denna om Du får korsslutning i bilen, det är frågan.
2,5kvmm kabelare får man mata 16A, då är frågan är det efter 75m oxå 16 A ???
Om man vill testa det praktiskt så inte är jag mot detta, men jag gör inte detta och inte heller rekomenderar detta.
Teori och Praktik är inte samma sak.
För att hänvisa detta till en praktisk övning: En vattenslang 1/4 och Du lägger på ett bestämmt vatten tryck, då blir min fråga vad är det för tryck efter 50m eller 75m. Är det samma som från början ???? Elström beter sig på samma sätt, det är det vi inom branchen kallar för SPÄNNINGSFALL.