E
Ericsson c52
Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?
läs på
Om du inte är elektriker får du inte lägga ner kablarna.
läs på
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ha Ha varenda bygge i hela sverige får lägga ner ,för korta kablar.
Nä men mycke kabel
Lite mer än vad du kan suga åt dig i alla fall ,säger bara läs på 2014 är det nu.
Jag glömde ju att svara på den rubricerade frågan:
I Sverige under säsong = 0 m
Hemma tidig vår och sen höst = 12 m (32 W) till underhållsladdning av batterier.
Visa bilaga 83646 Visa bilaga 83647
På campingplats i Sverige = 10 m, max 25 m, utformad enligt resp campings bestämmelser, men vår kabel har hängt därhemma i 5 år nu.
Visa bilaga 83648
Europa under sommaren = 25 m (120 W), för att spara gasol till kylen.
Visa bilaga 83649
Är det inte dags att sluta denna tråd?
Vi har 2x7,5 meter + 1x15 meter, och aldrig haft några problem.
Tips: stäng tråder, jag tror inte han som startade tråden hade tänkt sig alla dessa "experters s.k." råd.
Han vill nog bara veta hur lång eller långa kablar han ska köpa.
Bara för skojs skull skall jag kommentera kabel längd. Vid en tävling var jag tvungen att låna en längre kabel. Detta då vi "bara" hade med oss en 15meters, en 10 meters samt en 25 meters. Men ganska snart fick vi ström då vi fick låna ytterligare en 25 metare. Så totalt 75 meter. Men med bara AC surround system, TV, kylskåp så fungerade det ändå. Både för oss och alla de andra runt oss som hade likadant. Så för att vara säker att alltid få ström bör man ha med sig minst 75 meter kabel.. Jordfelsbrytare i husbilen är självklart.
Trams.
Frågan kvarstår: Om detta med kabellängden nu är så förskräckligt viktigt, varför är det då så svårt för oss lekmän att hitta rätt information om vad som gäller?
För du kan ju knappast mena att ett inlägg som du gjort på HBK läses av alla medborgare och att inlägget dessutom ska betraktas som en officiell sanning, nästan som om det var Elsäkerhetsverket som talade. Eller?
Med förhoppning om att även du ska förstå vad jag vill framföra så formulerar jag om min retoriska fråga till ett påstående:
-----------------
Jag tycker att det är konstigt att det är så svårt för gemene man att få veta vad myndigheterna har att säga om största tillåtna längd för anslutningskabel till husbilar.
-----------------
Mitt påstående är en allmän betraktelse och handlar allstå inte om dig eller vilka inlägg du kan tänkas ha författat.