Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Oj vad mycket text. Hade du läst i mitt inlägg 16 så hänvisar jag där till var texten finns att hitta. Att den sedan inte finns på nätet kan du läsa i senare inlägg.
Kan inte förstå motståndet på denna enkla text som är till för vår elsäkerhet.
Parentes: (vi har inte använt kabel på 5 år under våra resor, endast hemma under tidig vår och sen vinter).
Gjorde misstaget att köpa en 10m kabel som har hängt i garaget i många år. Köpte dessutom ett 1500W elverk som jag bara har test-kört på gräsmattan hemma för eventuella strömavbrott. Men numera har vi led-belysning överallt så det enda vi behöver 230V till hemma är varmvattenberedaren. Men under säsong har vi ju husbilen som reserv att duscha i om det blir strömavbrott hemma.
Funderar på att bygga en vedeldad tunna (hemma) och då kan man ju bada i den även på vintern.
Lycka till med alla 230V kablar, både viktmässigt och säkerhetsmässigt. Kontrollera stolparna med denna vägguttagsprovare INNAN ni kopplar in husbilen första gången på en ny stolpe. Kostad: 5% av en ny EBL
Visa bilaga 83209 Visa bilaga 83221
Håller inte med dig. Vi har helt andra erfarenheter. Vikten är 220 gram.
Dessutom använder jag adaptern och en 10A kabel i utlandet när jag ska spara gasol till kylen.
Visa bilaga 83556
Håller inte med dig. Vi har helt andra erfarenheter. Vikten är 220 gram.
Om stolpen är rätt kopplad så ska P2-lampan alltid lysa samt antingen P1 eller P3, dvs två lampor intill varandra. Blir det någon annan kombination så är det felkopplat i stolpen vilken kan innebära livsfara eller materielskador på husbilen. Hur svårt kan det va?
Dessutom använder jag adaptern och en 10A kabel i utlandet när jag ska spara gasol till kylen (120W) samt underhållsladdning på vintern (32W).
10 A = 3 x 1,5 mm2
16 A = 3 x 2,5 mm2
Visa bilaga 83556
Har gått en tvådagars esa kurs och jag frågade om detta med fölängningskabel och då sa kursledaren som så här ,har du flera kablar så kan man ha med en egen jordfelsbrytare och sätta innan man kopplar in den sista förbrukaren och då ska det inte va nåt problem
Ha Ha varenda bygge i hela sverige får lägga ner ,för korta kablar.
... En kabel till husvagnen/husbilen och du behöver mer el i t.ex. förtältet eller under markisen så drar du fram anslutningskabeln till en elcentral och där i den så sitter där säkringsautomater och en jordfelsbrytare. Därifrån så ansluter man flera förbrukare.
Kunde nästan ana det
Jag är inte elektriker gräver bara ner kablarna om du undrar