P
Peter Pettersson
Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?
I värsta fall blir kabeln bara för kort i ena änden
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Och om den blir för lång kan man kapa av en bit på mitten
Risken finns att någon knyter ihop den igen. Hälsningar Göran Hellman
Intressant hur en enkel fråga kan bli så lång. Men det är som med allt annat det finns experter, de som tror de är experter och de som gör som de själv vill avsett vad någon säger.
I Sverige använder jag vad som de som är experter förespråkar (är man duktig på att läsa olika svar, så ser man vilka som kan sin sak)
I utlandet där jag oftast reser med husbilen, räcker det många gånger inte med 25 m, vill jag då ha ström får jag skarva ihop.
Många som inte varit utomlands och sett hur det funkar med el på ställplatser hade snabbt får gråa hår om de nu inte redan har det.
Jag har blivit klokare av hur det fungerar genom att läsa inläggen från de som verkar veta vad de pratar om.
Förhoppningsvis annars har man återuppfunnit mörkret
Om man måste använda mer än 25 meter kabel för att nå fram till eluttaget skulle man i såfall kunna ha en skarvlåda med säkringar för att göra en säker lösning på problemet?
Martin
Pont A Mousson, trevlig plats mellan Metz och Nancy. Blir oftast fullbelagd vid 1530 tiden
tätt mellan bilarna och de som står längst från elskåpen behöver nog 50 m. de flesta har 1,5mm kabel dock maxat till 5A
Har gått en tvådagars esa kurs och jag frågade om detta med fölängningskabel och då sa kursledaren som så här ,har du flera kablar så kan man ha med en egen jordfelsbrytare och sätta innan man kopplar in den sista förbrukaren och då ska det inte va nåt problem
Har min lärare fel som säger detta då