Sv: Hur länge räcker strömmen
Tror nog att strömmarna mellan batterierna överdrivs en hel del. Har själv möjlighet att se hur hög laddströmmen från generatorn är när jag startar bilen, och det är bara under en kort stund som den överskrider 20A sedan går den ned mot 10-12A rätt snabbt. Då har jag ändå en batteribank på 210A friska batterier.
Sedan var ju min fråga hur det kan vara
livsfarligt att ha 2,5 kvadrats kablar? Hade väl inte valt det själv med så långa ledare men..? Strömuttaget ur batterierna är ju ganska oskyldigt om man inte hänger på väldigt stora förbrukare på "fel" ställe?!
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Montreal. Jag håller med dig trots att jag protesterade, kanske mest mot att om en 10A säkring håller när generatorn börjar ladda så måste det vara något som är fel med kablar och anslutningar. Om inte en 20A säkring ryker så bör man nog titta över kablar och anslutningar, och då börjar en lång 2,5 kvadratare att vara lite klen.
Jag har samma erfarenhet som du, att efter alldeles för kort stund så brukar laddningen sjunka alldeles får lågt från generatorn.
Jag vet inte om du har läst mina gamla inlägg där jag beskriver min ombyggnad om hur jag laddar min batteribank, 4x75A/h med en 25A Cetek laddare kopplad via en inverter under färd. Sedan jag gjorde den inkopplingen så har jag aldrig mer behövt bekymmra mig om laddning under färd. Jag har en brytare som gör att jag kan skifta mellan Cetek'en och generatorladdning, och Ctek'en vinner hela tiden stort i fråga om A laddström.
Här är länken till mitt inlägg om ombyggnaden och även en del andra synpunkter om och kanske mot den.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/226892
Ps. mina kablar mellan batterierna är också i klenaste laget om man skall vara petig

, men det sitter 40A säkringar i båda ändar av alla kalar.
M.v.h. JANKRO.