• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker strömmen

F

F.d. 15535

Guest
Hej
Vi är nya i husbilssvängen och har en Dethleffs-05 halvintegrerad.I september var vi ute från fredag middag till söndag .hade värme och kyl på gas hela tiden samt tv ca 4 tim totalt.Redan Lördag kväll var strömmen slut i husbilsbatteriet och allt blev kallt,Luftvärme i bilen.Är detta normalt och vad kan jag göra åt det?
:twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Från ett av mina tidigare inlägg:
Här är ett nomogram som visar vilken kabelarea som krävs. Lägg en linjal mellan strömförbrukning och längden på kablarna så kan man på den mittersta stapeln avläsa vilken area som krävs.
OBS längd= både plus och minuskablar inräknade.

(Friskt kopplat - hälften brunnet)
:D
Bifogade miniatyrer

Detta ger vid handen att om du vill ha exempelvis 30 Ampere från generatorn till extrabatteriet utan spänningsfall, och plus och minuskablarnas sammanlagda längd är 12 meter så måste kablarnas area vara 25 mm2.
Spänningsfall bildar värme, och är spänningsfallet för stort så föreligger brandrisk då kablarna kan bli för varma. Dessutom blir batteriet aldrig fulladdat inom rimlig tid. Det räcker med ett spänningsfall på 0,49 Volt över bägge kablarna för att batteriet inte skall bli fulladdat.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Känns som ni är lite på angreps-humör i tråden.

För det andra.
Så åstadkommer man inga livsfarliga installationer med lågspänning, det är ingen fara för liv och lem att greja med ett 12 volt system.
Men Bodil2, du får gärna förklara närmare vad du menar i ditt citat ” att jag faktiskt är livsfarlig ”

Beror på vad man avser med livsfarligt, men jag delar inte din uppfattning enligt ovan;
ett felanlagt lågvoltssystem (12volt) kan likaväl som ett "högvoltssystem" starta ex bränder det är ingen skillnad det beror på omständigheterna i båda fallen. Kanske inte livsfarligt att ex husbilen brinner upp, att känslig elektronik påverkas, konsekvenserna kan bli fler än man tror (om försäkringar kan sättas ur spel .... vet jag inte men inte helt otroligt).

Fö mellan batterier leds normalt kontrollerad förbrukningsström ..... det stora problemet uppstår vid ex inre kortslutning i ett av batterierna ..... då uppkommer en strömrusning med mycket höga strömmar som följd ..... även för detta fall gäller installationen är korrekt!
Dessutom kan även lågvolt (12v) vid direktkontakt pga fel i installationer bli mer än obehagliga för hjärtsjuka personer och små barn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur länge räcker strömmen

Känns som ni är lite på angreps-humör i tråden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej T.Rantzow, ber om ursäkt om du tyckte att jag/vi gick till attack, för så var det inte tänkt. Det jag kanske mest reagerade mot (bortsett från att det kan vara bra med säkringar i båda ändar på långa kablar) var att någon nämde att man skulle säkra upp med 10A säkring. Vilket i.o.f. är ok. för att skydda kablarna vid strömuttag men som i sin tur betyder att laddströmmen från generatorn aldrig överstiger 10A om säkringen håller, och att det i sin tur betyder att man har dåliga anslutningar och kanske dåliga kablar från generatorn och bak till bodelsbatterierna, och det i sin tur betyder att man aldrig kan få dem rejält uppladdade. Ett bra sätt att få lite koll på laddningen om man inte har en tångampermätare är att i stället mäta spänningen när bilen är igång och generatorn laddar.
Om man mäter över startbatteriet så bör då spänningen kanske ligga på 14,4V eller i alla fall över 14V. Om man sedan mäter spänningen över bodelsbatterierna så får man räkna med lite spänningsfall, men helst skall värdet inte vara mer än några tiondels volt lägre om man skall ha bra laddning till bodelen.
Den senaste bilen jag hjälpte till lite med hade 14,3V över startbatteriet och 11,7V över bodelsbatteriet och den laddningen funkade inte något vidare, men berodde helt på att kabelskor och anslutningar genom hela bilen hade dålig kontakt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Känns som ni är lite på angreps-humör i tråden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ett bra sätt att få lite koll på laddningen om man inte har en tångampermätare är att i stället mäta spänningen när bilen är igång och generatorn laddar.

M.v.h. JANKRO.

Då bör bodelsbatteriet inte vara fulladdat (exempelvis att 230 V-laddaren stått på).
Först måste man ladda ur batteriet till exempelvis 60-70% av kapaciteten för att få rätt värde på spänningsfall och laddström. Vid ett fulladdat batteri går nästan ingen ström genomm kablarna och spänningsfallet blir väldigt lågt (och missvisande).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur länge räcker strömmen

Tack Wizard, jepp det stämmer bra. Bodelsbatterierna måste ju vara rätt urdragna och sugna på laddning, om de är uppladdade med 230V batteriladdaren så kan de ju visa högre spänning vid mätningen än vad som släpps fram av dåliga anslutningar från generatorn. I bilen som jag tittade på så var anslutningarna så dåliga att även laddningen från 230V laddaren blev sabbad.

Meter_button.gif

JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Jag har själv en 130 Ampers generator i husbilen. Om man tänker sig att bodelsbatteriet är helt urladdat och startbatteriet är absolut fulladdat så skulle det teoretiskt kunna gå i närheten av 130 A genom kablarna till bodelsbatteriet.
Är dessa kablar då på 2,5 mm2 så blir de bra varma, t o m så isoleringen smälter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.804
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge räcker strömmen

Det låter allt väl teoretiskt, dessutom finns det ju ett batteri före i kedjan, det ordinarie bodelsbatteriet, men i allra värsta fall går väl säkringen till extrabatteriet. Tror dock inte det händer eftersom motståndet i batteriet stiger mycket snabbt och strömmen går ned.
Men varför måla f..n på väggen? :confused:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Jag har själv en 130 Ampers generator i husbilen. Om man tänker sig att bodelsbatteriet är helt urladdat och startbatteriet är absolut fulladdat så skulle det teoretiskt kunna gå i närheten av 130 A genom kablarna till bodelsbatteriet.


Hej!
Enligt min källa kan det inte hända då generatorns laddningsrelä känner av att "starbatteriet är absolut fulladdad" och att generatorn därför går på "sparlåga" när den laddar bodelsbatteriet.
Med andra ord så kommer det att ta lång tid att ladda upp bodelsbatteriet.
//Conny

PS
Naturligtvis sker det en "överströmning" av ström från starbatteriet till bodelsbatteriet när de kopplas ihop och som påverkar denna princip.
DS
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Citat Relax……bla, bla, bla,, men jag delar inte din uppfattning att 12 volt inte skulle vara livsfarligt, lågspänning kan var lika farligt som högspänning…..

Enligt ditt resonemang så skulle ett vanligt ficklampsbatteri vara livsfarligt eftersom 1,5 volt kan också skapa bränder om det hamnar i fel miljö.
T.ex om batteriet hamnar i en sop-påse tillsammans med lite stålull och antändbar vätska, då blir det plötsligt ett 1,5 volts batteri livsfarligt, eller..

För att inte tala om ditt förbryllande prat om inre kortslutning i batterier och hur detta kan ställa till med livsfarliga saker.

Relax ,, ärligt talat,, man kan inte springa omkring hela livet och var livrädd för att saker och ting kan hända.

Ps. Märks att vi har husbils-abstinens, vi skriver bara en massa strunt.

//T
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Hej!
Enligt min källa kan det inte hända då generatorns laddningsrelä känner av att "starbatteriet är absolut fulladdad" och att generatorn därför går på "sparlåga" när den laddar bodelsbatteriet.
Med andra ord så kommer det att ta lång tid att ladda upp bodelsbatteriet.
//Conny

PS
Naturligtvis sker det en "överströmning" av ström från starbatteriet till bodelsbatteriet när de kopplas ihop och som påverkar denna princip.
DS

Generatorn ger en konstant utspänning på ca 14,4 volt sedan avgör motståndet i batteriet/batterierna hur många ampere generatorn laddar.
Har kretsen ett relä som kopplar ihop ett fulladdat startbatteri med ett urladdat bodelsbatteri så kan strömrusningen till bodelsbatteriet för en tid bli mycket hög.
Man får inte glömma att det trots allt kan uppstå fel i systemet, ex oxiderade kabelskor eller glappkontakt till första bodelsbatteriet.
I mitt tidigare inlägg om 130 A generatorn skulle effektutvecklingen i kablarna teoretisk kunna bli ca 1500 Watt, alltså värmeutveckling som en stor brödrost.
Att dimensionera kablar för all eventualiteter för att unvika brandrisk tycker iallafall inte jag är att måla fan på väggen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur länge räcker strömmen

Tydlig at noen følger tesen: Friskt kopplat halvt brunnit!

Eller enklere følg Murphy: Kan noe gå galt og lage stor skade så gjør det akkurat det!

Mange glemmer at jo lavere spenningen er jo grovere kabler trenger en for samme effekt. Kabler skal sikkres så nær strømkilden som mulig med sikringer som er tilpasset kabelens tverrsnitt. En kort grov kabel som kobler to batterier i parallell blir ofte montert uten sikring, men burde egentlig ha en sikring for det tilfellet at en batteriet kortslutter ( ikke ofte det skjer, men en celle kan kortslutte og strømmen kan bli høy).

I noen andre tråder ble det snakket om sikkringer som sitter ved batteriet og som ryker - 50A og større, uten at det er feil på bilen. Dette kan skje av flere årsaker. Mest ufarlig er det om sammenkoblingsrelet ligger inne og motorbatteriet er svakt når en starter bilen. En sterkt utladet bodelsbatteribank og kraftig generator i bilen kan gi meget høye ladestrømmer i lengre tid med varmgang i kabelen om den ikke er sikret med sikring.

En skade på isolasjonen på + kablen kan føre til kortsluttning til chassi og dermed til -, uten sikring blir det kilde til brann. Denne risiko er årsaken til at en kabel mellom elblokk og batteri skal sikres i begge ender (laderen har normalt sikring på utgangen, og kabelen fra bilbatteri til blokk sikres ved bilbatteri.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Citat Relax……bla, bla, bla,, men jag delar inte din uppfattning att 12 volt inte skulle vara livsfarligt, lågspänning kan var lika farligt som högspänning…..

Ps. Märks att vi har husbils-abstinens, vi skriver bara en massa strunt.

//T
Håller med om ditt avslutande PS.
/ Relax (Elkraftsingenjör)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Alltså svar på ursprungsfrågan:
Strömmen tar slut långt före denna tråden! (och före den teoretiska beräkningen, förstås):twitcy:
Frågeställaren fick väl lära sig den hårda vägen:cool:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker strömmen

Och någon gång kan ett sammankopplingsrelä börja brinna utan att man gjort något ingrepp i bilen.
Detta hände under en natt sommaren 2009. Husbilen stod med 220V ansluten, alltså automatladdare på. Varken startbatteri eller bodelsbatterier urladdade. Rena turen att inte bilen brann upp.
aake
 

Bilagor

  • IMG_6085 (Large).jpg
    IMG_6085 (Large).jpg
    99,3 KB · Visningar: 10
  • IMG_6087 (Large).jpg
    IMG_6087 (Large).jpg
    118 KB · Visningar: 9

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur länge räcker strömmen

T.Rantzow;32259 Enligt ditt resonemang så skulle ett vanligt ficklampsbatteri vara livsfarligt eftersom 1 skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, vi nöter väl vidare i all vänskaplighet får vi hoppas :).

Det här samtalet skulle vara kul en kväll runt ett bord på en ställplats med några irriterande myggor surrande runt öronen :D.

Ett av problemen verkar vara spänning/volt kontra A/Atim. Amperetim. är ju hur mycket energi som är instängt i ett batteri, ett bilbatteri består ju faktiskt av sex stycken 2V celler som är seriekopplade och om man kunde dela på dem och ta ett av dem så har vi alltså ett ca. tvåvolts batteri på låt oss säga 110A/tim. och det är heller inte att leka med vid kortslutning. Ett i spänning jämförbart ficklampsbatteri på ca 1,5V har beroende av kvalité mellan 0,5 till 1,5 A/tim instängt i sig.
Om vi nu tar en tunn kabel och sätter mellan + och - på ficklampsbatteriet så rusar 0,5A/tim genom kabeln. D.v.s. 0,5Am. på en timme eller det som verkligen sker beroende på kabelaria 15A ca. 22W i två minuter,innan batteriet är tömt på sin energi. Det kan kanske få kabeln att hinna bli lite varm men inte mer.
Om vi istället sätter en kabeln mellan + och - på 2V batteriet med 110A/tim instängd energi så rusar 110A/tim genom kabeln. D.v.s. 110A på en timme eller det som sker beroende på kabelaria 3300A ca. 6600W genom kabeln på två minuter vilket gör att en även rätt kraftig kabel börjar att glöda, isoleringen brinner och kopparkabeln smälter av värmen.
Exemplet med ett 1,5V batteri i sop-påsen med spån, foliepapper och antändbar vätska är som sagt helt ofarligt för energin i batteriet kan inte få foliepappret att glöda.......Men om man stoppar ner batteriet i sop-påsen ihop med spån, stålull och antändbar vätska så kan det gå illa. om några av de tunna metalltrådarna i stålullen kommer i kontakt med + och - på batteriet så räcker energin i batteriet till att få dem att glöda och det börjar brinna. Så det så....
Om vi till slut tar högre spänning t.ex. Tändgnistan från en tändspole i en bil. Den ligger runt 40.000V men har ingen större energi inbyggd, obehagligt att ta i men om man kortsluter en sådan kabel till jord så blir den inte knappt varm för energin/A är så liten.

Nej mina vänner, nu skall jag plocka fram lite adventsljusstakar och fundera på deras energiåtgång under sex/sju veckors ständigt brinnande.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

"Har kretsen ett relä som kopplar ihop ett fulladdat startbatteri med ett urladdat bodelsbatteri så kan strömrusningen till bodelsbatteriet för en tid bli mycket hög."

Hej!
För att verifiera mitt påstående att så inte är fallet så har jag och min "källa" kopplat ihop startbatteriet till en bil på tomgång med i tur och ordning tre nästan tomma batteri. Vi har använt två tångampermetrat och tre olika startkablar.
Bilen laddade ca. 3 A vilket indikerar att startbatteriet var nästan fullt efter start i -14 grader.
Då vi anslöt de nästan tomma batterierna så steg strömmen till 9 A under en bråkdel av en sekund för att sedan även där bli cirka 3 A.
//Conny
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Eftersom vi har lämnat frågeställarens ämne för länge sen så kan vi fortsätta lite till.

Min dotter hälsade på i helgen, hon såg att jag satt vid min Lap Top och frågade mor.

- Vad gör pappa egentligen, varför sitter han inte med oss.?
- Han tycker det är roligare och chatta med uttråkade husbilsgubbar än att prata med oss.
- Va,,,
- Frida,,,de sitter och argumenterar i timmar om absolut ingenting och sen skriver de meningslösa inlägg fram och tillbaks till varandra.
- Du skojar…
- Nej, det är sant, husbilsgubbarna formligen älskar att skriva på HBK:s hemsida och hetsa upp varandra.

När de satt och pratade smörja om mig så tänkte jag på ett kedjebrev som jag fick för ett tag sen.

Instruktioner.
Packa ner din fru i en stor kartong, ( glöm inte att göra ett lufthål ) och skicka henne till personen överst på listan.
Snart efter så kommer ditt namn att vara högst upp på listan och då kommer du att få hemskickat 823 542 kvinnor till dig.
Statistiskt sett kommer du att få hem: ½ Miss World - 2,5 toppmodeller – 463 sjövilda skitsnygga nymfomaner, 40197 bisexuella kvinnor, totalt sett blir det 64 294 kvinnor som är mycket läckrare än skrället du har hemma.
Om du sköter detta kedjebrev rätt så kan vi garantera dig till 100% att ditt originalpaket aldrig mer kommer tillbaks.

Men vi måste utfästa några allvarliga varningar.
BRYT INTE KEDJAN, en kille gjorde detta misstag och fick tillbaks sin gamla fru i samma slitna nattlinne men nu mycket elakare än tidigare efter att hon suttit instängd i en mörk papplåda i 3 veckor.
Det värsta av allt var dessutom att han var tvungen att skicka tillbaks sin nya supermodell som precis hade flyttat in till honom.
Du måste tro på detta kedjebrev då det är ett utomordentligt bra sätt att förbättra sitt sexliv utan dyra middagar.

//T
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur länge räcker strömmen

Som sagt T. Rantzow, en ställplats, ett bord, några myggor och kanske en öl eller två beroende på smak och inställning till rinnande varor. Det skulle nog bli både givande och trevligt trots lite olika inställningar till våra batterier. Men vad sjutton menar hon med.... gubbar....:santa-2-icon:

Ha en God Hjul. JANKRO.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

- Vad gör pappa egentligen, varför sitter han inte med oss.?
- Han tycker det är roligare och chatta med uttråkade husbilsgubbar än att prata med oss.
- Va,,,
- Frida,,,de sitter och argumenterar med varandra i timmar om absolut ingenting och sen skriver han meningslösa inlägg för att reta upp andra likasinnade gubbar som han själv.
- Du skojar…
- Nej, det är sant, husbilsgubbarna formligen älskar att skriva på HBK:s hemsida och hetsa upp varandra.//T
Klok fru du har, henne skall du väl ändå inte skicka iväg i en pappkartong!
:DJulian
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker strömmen

Hej!
För att verifiera mitt påstående att så inte är fallet så har jag och min "källa" kopplat ihop startbatteriet till en bil på tomgång med i tur och ordning tre nästan tomma batteri. Vi har använt två tångampermetrat och tre olika startkablar.
Bilen laddade ca. 3 A vilket indikerar att startbatteriet var nästan fullt efter start i -14 grader.
Då vi anslöt de nästan tomma batterierna så steg strömmen till 9 A under en bråkdel av en sekund för att sedan även där bli cirka 3 A.
//Conny
Då verkar det lite konstigt att tillverkarna av husbilar monterar in laddare på 15 - 20 A när batterierna ändå bara kan ta emot 3 A.
Här finns ju pengar att spara.
 
Toppen