Gunillas Kenth
HBK in Memoriam
- Inlägg
- 13.484
- Kommun
- Hässleholm
Hur gamla är dina bodelsbatteri. Mina är drygt 12 år.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är ju enklare och bättre att köpa nya batterier än att försöka jäklas med gamla. Det är farligt och inget för gemene man. Skulle inte ens komma på tanken att laborera med såna farliga saker.Hej bengtic det är svavelsyra i batterier så det blev rätt eller vart det kanske fel och tvärtom.
Saltsyra kan man också fortfarande köpa lätt, men svavelsyra måste man gå lite omvägar för att få tag i.
M.v.h. JANKRO.
Långt tillbaka på 70-talet köpte jag ett nytt batteri en lätt MC.
Vad jag kommer jag kommer ihåg levererades batteriet tort.
Man fick fylla på syran själv.
Kanske inte så smart när man var ung och odödlig.
Åke
Jag sålde mina inte till bilskrot utan till vanlig skrot som finns i Motala ,kan inte tänka mig att dom säljer vidare för det var kortis i dom ..väldigt varma ..Som sagt batterisyra är inget roligt att hålla på med! Men om man ändå vill göra ny blandning gäller det att komma ihåg SIV. Alltså syra i vatten.
Annars kan jag tipsa om att bilskrotar har begagnade batterier till billig penning. Hos Hårds i Linköping har jag de senaste åren köpt 2-3 st för 150-200:- /st och fått med testprotokoll. Fungerat utmärkt.
Det blev antagligen kortis.Hur kom det sig att du sprängde dina batterier på natten?
Har du mycket Solceller hur många watt ?Hur länge ett batteri hänger med beror på flera saker.
-Typ av batteri.
ifall vi talar om blybatterier.
VÅTA start, fritid/marin, våta deep cycle.
ÖVRIGA gel, agm, Lead-Carbon.
-Hur stor batteribank man valt.
-Hur de används.
Kritiska nivåer (ungefärliga, beroende på temp. m.m.)
Start=12,3V DoD=max20% 10-50gånger
Fritid/marin=12,2V DoD=30-50% 100-500gånger
våta deep cycle=12,1V DoD=50-80% 500-600gånger
gel=12,1V DoD=80% 600-700gånger
agm= 12,0V DoD= finns som start, fritid, och deep cycle, se ovan.
Lead-Carbon= här vet jag inte riktigt kritisk nivå, när sulfatering startar, DoD=100% 500gånger, 60% 1000 gånger, 40% 1400 gånger, detta är absolut bäst prestanda för pengarna, när det gäller blybatterier.
Så när man planerar sin bobatteribank så beror det på hur mycket backup man önskar, samt hur man använder den, här är det bara att inventera sina förbrukare och hur de används, utan 230V ansluten så klart, sen är det lite uträkning på det.
Mina 3x90Ah gel höll 11år, varav de 2 sista åren i min ägo.
Mina 3x95Ah biltema agm höll i 2år.
I vintras gjorde jag min hemläxa och bytte ut min bobatteribank till Lithium 400Ah. Änligen klarar jag mej utan extern 230V
Jag står i princip aldrig ansluten till 230V på mina resor.
Står man dock alltid ansluten på 230V på res-stoppen, behöver man inte lägga många kronor på batteribanken.
Har du mycket Solceller hur många watt ?