Hej, jag har troligen sugit ut vad man kan i alla fall av två bobatterier.
Två av dem kom från en liten husvagn som jag hade efter en 4X4 bil i skogen för länge sedan, de blev ungefär 19 år innan de gav upp.
Ett annat var nytt i husbilen för tretton år sedan och ett köpte jag efter ett år men det funkade lite längre så det blev också ca. 13 år.
Alla var öppna marin batterier som man fick kolla nivån i ibland, och varje vår så kopplade jag itur dem och laddade samt rekondade dem separat.
De har alltid laddats med Ctek laddare (även under färd med bilen, med en inverter som gav/ger ström till en vanlig 25A Ctek som då laddar batterierna)..... Ja jag vet
, men det fanns inte någon Ctek 250 på den tiden, och så en solcellsladdare när man står still naturligtvis.
De har inte heller plågats med uttag till jätteinverter eller dragits ner till min.
Men de två äldsta som blev ca. 19 år funkade bra tills de dog på en cell. Samma cell på båda, den som är närmast + polen.
Det som jag köpte till senast (12 år) dog i början på året också på en cell och det sista som satt nytt i bilen dog också på en cell för ett par veckor sedan.
De sista åren har jag skarvat i med två beg. skapliga startbatterier i stället för de som gick hädan, bara för att fundera ut nästa investering.
Naturligtvis så har effekten avtagit med åren men sammanlagt 300A/tim från början som minskat under åren räckte till långt i alla fall.
Nu var det dags, och bara av en händelse så gick jag in på en båtfirma. De har utförsäljning av batterier som vanligt på höstkanten. Kanske verkar vara så att TUDOR/Exide ligger bakom, möjligt att Corona störde väntad sommarförsäljning även där.
Jag kom ut ur butiken med fyra nya, åter marinbatterier. De är kontrollbara när man får lust. Man kan bända bort locket över cellerna, kolla och ev. fylla på och/eller mäta varje cell för att i förväg se om någon håller på att bli sämre.
(De är slutna men går att öppna för kontroll.... Verkar vara en bra lösning.)
Lite extra arbete, men det funkade ju bra i 19 år innan så jag kör ett varv till med de här, fyra Tudor marin 80A/tim styck, 320A/ tim alltså.
(Som Herbet skriver så mät i alla fall spänningen på nyköpta batterier.) Bäst att få vettigt resultat är ju om butiken inte har laddat batterierna "för kundens bästa" utan att de har stått på pallen sedan de anlände till butiken för ett bra utfall av mätningen.
Jag mätte mina när jag kom hem, först bara med en vanlig voltmätare. Tre hade ca. 12.63 Volt trots lång lagring och det är ju riktigt bra, men ett hade bara 12.26 Volt efter vilan.
Lite cellkontroll och det var faktiskt en cell som låg tre sträck under de andra vid kontroll av syravikten.
Jag åkte tillbaka med det, lite motstånd med att -Det har ju stått länge och blir säkert bra om man laddar det.
-Ja det blir det säkert, men en cell är sämre än de andra och det är troligen den som dragit ner batteriet i förhållande till de andra tre batterierna och jag vill inte ha det helt enkelt, för det mår ju inte helt bra trots att det är nytt........ Jag mätte på de som fanns kvar, fick det jag ville ha och blev nöjd
.
M.v.h. JANKRO.