• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gamla är dina bodelsbatterier?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur länge ett batteri hänger med beror på flera saker.
-Typ av batteri.
ifall vi talar om blybatterier.
VÅTA start, fritid/marin, våta deep cycle.
ÖVRIGA gel, agm, Lead-Carbon.
-Hur stor batteribank man valt.
-Hur de används.

Kritiska nivåer (ungefärliga, beroende på temp. m.m.)
Start=12,3V DoD=max20% 10-50gånger
Fritid/marin=12,2V DoD=30-50% 100-500gånger
våta deep cycle=12,1V DoD=50-80% 500-600gånger
gel=12,1V DoD=80% 600-700gånger
agm= 12,0V DoD= finns som start, fritid, och deep cycle, se ovan.
Lead-Carbon= här vet jag inte riktigt kritisk nivå, när sulfatering startar, DoD=100% 500gånger, 60% 1000 gånger, 40% 1400 gånger, detta är absolut bäst prestanda för pengarna, när det gäller blybatterier.

Så när man planerar sin bobatteribank så beror det på hur mycket backup man önskar, samt hur man använder den, här är det bara att inventera sina förbrukare och hur de används, utan 230V ansluten så klart, sen är det lite uträkning på det.

Mina 3x90Ah gel höll 11år, varav de 2 sista åren i min ägo.
Mina 3x95Ah biltema agm höll i 2år.
I vintras gjorde jag min hemläxa och bytte ut min bobatteribank till Lithium 400Ah. Änligen klarar jag mej utan extern 230V
Jag står i princip aldrig ansluten till 230V på mina resor.
Står man dock alltid ansluten på 230V på res-stoppen, behöver man inte lägga många kronor på batteribanken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
2x95 Ah AGM, 7 år. Funderar på att byta till nästa år men det verkar ju inte behövas. Skall testa dem med en batteritestare innan ev köp.

Ifall du har bra spänning typ på morgonen, efter att du förbrukar det du behövde, så behöver du inte göra något, kolla på morgonen efter när du vet att du haft lite högre förbrukning, värme på, duschat, tv, m.m. kvällen innan, utan laddning så klart.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Ifall du har bra spänning typ på morgonen, efter att du förbrukar det du behövde, så behöver du inte göra något, kolla på morgonen efter när du vet att du haft lite högre förbrukning, värme på, duschat, tv, m.m. kvällen innan, utan laddning så klart.
Vi brukar ligga på 12,7V på morgonen (innan solen går upp). Känns ok.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ifall du har bra spänning typ på morgonen, efter att du förbrukar det du behövde, så behöver du inte göra något, kolla på morgonen efter när du vet att du haft lite högre förbrukning, värme på, duschat, tv, m.m. kvällen innan, utan laddning så klart.
Brukar i regel vara fulladdat vid niotiden på morgonen om solen skiner. Har 2x100w solceller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har troligen sugit ut vad man kan i alla fall av två bobatterier.

Två av dem kom från en liten husvagn som jag hade efter en 4X4 bil i skogen för länge sedan, de blev ungefär 19 år innan de gav upp.
Ett annat var nytt i husbilen för tretton år sedan och ett köpte jag efter ett år men det funkade lite längre så det blev också ca. 13 år.
Alla var öppna marin batterier som man fick kolla nivån i ibland, och varje vår så kopplade jag itur dem och laddade samt rekondade dem separat.
De har alltid laddats med Ctek laddare (även under färd med bilen, med en inverter som gav/ger ström till en vanlig 25A Ctek som då laddar batterierna)..... Ja jag vet :p , men det fanns inte någon Ctek 250 på den tiden, och så en solcellsladdare när man står still naturligtvis.
De har inte heller plågats med uttag till jätteinverter eller dragits ner till min.
Men de två äldsta som blev ca. 19 år funkade bra tills de dog på en cell. Samma cell på båda, den som är närmast + polen.
Det som jag köpte till senast (12 år) dog i början på året också på en cell och det sista som satt nytt i bilen dog också på en cell för ett par veckor sedan.
De sista åren har jag skarvat i med två beg. skapliga startbatterier i stället för de som gick hädan, bara för att fundera ut nästa investering.
Naturligtvis så har effekten avtagit med åren men sammanlagt 300A/tim från början som minskat under åren räckte till långt i alla fall.

Nu var det dags, och bara av en händelse så gick jag in på en båtfirma. De har utförsäljning av batterier som vanligt på höstkanten. Kanske verkar vara så att TUDOR/Exide ligger bakom, möjligt att Corona störde väntad sommarförsäljning även där.

Jag kom ut ur butiken med fyra nya, åter marinbatterier. De är kontrollbara när man får lust. Man kan bända bort locket över cellerna, kolla och ev. fylla på och/eller mäta varje cell för att i förväg se om någon håller på att bli sämre.
(De är slutna men går att öppna för kontroll.... Verkar vara en bra lösning.)
Lite extra arbete, men det funkade ju bra i 19 år innan så jag kör ett varv till med de här, fyra Tudor marin 80A/tim styck, 320A/ tim alltså.

(Som Herbet skriver så mät i alla fall spänningen på nyköpta batterier.) Bäst att få vettigt resultat är ju om butiken inte har laddat batterierna "för kundens bästa" utan att de har stått på pallen sedan de anlände till butiken för ett bra utfall av mätningen.
Jag mätte mina när jag kom hem, först bara med en vanlig voltmätare. Tre hade ca. 12.63 Volt trots lång lagring och det är ju riktigt bra, men ett hade bara 12.26 Volt efter vilan.
Lite cellkontroll och det var faktiskt en cell som låg tre sträck under de andra vid kontroll av syravikten.
Jag åkte tillbaka med det, lite motstånd med att -Det har ju stått länge och blir säkert bra om man laddar det.
-Ja det blir det säkert, men en cell är sämre än de andra och det är troligen den som dragit ner batteriet i förhållande till de andra tre batterierna och jag vill inte ha det helt enkelt, för det mår ju inte helt bra trots att det är nytt........ Jag mätte på de som fanns kvar, fick det jag ville ha och blev nöjd :p.
TUDOR marin.JPG
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Har också ett marinbatteri tudor 75 ah från samma ställe (skeppa) ? De är inte särskilt kundvänliga när man ska byta....
Har fungerat helt perfekt, bra pris. sen är det två biltema som bobatteri 75ah brukar hålla 13,5v när husbilen står still med solpaneler 75 +60w .
Tror det är en ganska bra matchning.
Använder inte mycket el fläkten till truman belysning med led och ibland kompressorbox när jag inte står på el och datorn som går mycket. Laddning när jag står på el förutom solpanelerna är original laddaren sen -89 som alltid står på. Har original panelen med ett mycket gammalt instrument där jag kan se bobatteri och startbatteri med en omkopplare. Samma instrument med annan skala satt på Luxors förstärkare på 70-talet. Bara gamla saker men det fungerar vilket är viktigast och inga kokta batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja vedlikeholdsfrie blybatterier betyr kun at de ikke kan vedlikeholdes, så den halvveis løsningen som JANKRO har funnet er suveren. Vedlikeholdsfri for de som ikke bryr seg og åpne for de som vil ha lang levetid på batteriene. Regner med at de har tilkobling for ventilasjons slange så de kan monteres innendørs med slange ut.

Regner faktisk med at flesteparten av batteriene som dør har tørket ut og kunne hvis de var åpne reddes med litt vann. Det fungerer helt til slagget som synker til bunnen når opp til platene og kortslutter en celle.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hade 2 stycken Tudor ( lika som Jankro) batterier. Ett som start, det andra som förbrukningsbatteri.
Jag har lättat på locken och fyllt på vatten under åren. Batterierna köpte jag 2014.
Våren 2018 byggde om 8810B96E-A7ED-44E6-8ED6-08E9FF1C9E44.jpegjag stora delar av elen och satte in en CTEK 250.
Jag satte dit ett Exide 92A AGM.
Ett av Tudor batterierna fick fortsätta att vara startbatteri.
Startbatteriet gav upp i våras efter första starten av motorn. Det batteriet blev 6 år.
Det andra Tudor batteriet ställde jag ner i källaren våren 2018. Jag hade tänkt slänga det.
Men ni vet hur det är med vissa saker, man skjuter på det hur länge som helst.

Jag hämtade batteriet från källaren. Det hade inte blivit ompysslat på 2 år, inte laddats alls.
Batteriet fick lite kärlek med laddning och recond.
Det har suttit i bilen som startbatteri i sommar och har fungerat utan problem.

8810B96E-A7ED-44E6-8ED6-08E9FF1C9E44.jpeg8810B96E-A7ED-44E6-8ED6-08E9FF1C9E44.jpeg
 
Toppen