• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gamla är dina bodelsbatterier?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
.................. allt från 2-19 år. Har jag tur kan mina GEL hålla i 7 år till.

Först. Ja Knut det finns viss ventilation, och det följer med slang och anslutning till varje batteri.

Kenth, jag struntade i absoluta maxår, för det batteri som slår rekordet har funkat/vilat sig som nödbatteri i rätt många år nu.
Av de två gamla startbatterierna som jag har haft som tillfällig bodelslösning i husbilen så är det ett som vägrar dö.
Det satt som original i en Ford Fiesta som min far köpte (märkt som Ford original). Det är från 1997 då bilen var ny och satt i bilen väldigt länge tills det blev utbytt för att en nyinköpt 7A Ctek laddare dömde ut det.
Det visade sig att Ctek'en dömde även ut det nya batteriet så det var laddaren som det var fel på och inte originalbatteriet.
Sedan dess så har det funkat som extra startbatteri, och till lite annan inkoppling ibland.
Nu har det suttit i husbilen som tillfällig lösning i två säsonger och överlevt de här andra gamla marinbatterierna.
När jag kopplar in en sådandär "fin" batterianalysmätare så säger den att batteriet fortfarande har 72% av effekten/startmotorkraften kvar.
Däremot så har det mycket nyare slutna silver-kalcium från Biltema som fick ersätta fordbatteriet bara 60% av sin kraft kvar.
Montro om det var bättre förr :rolleyes:.
Så Kenth ett udda batteri lever fortfarande efter ca. 23 år, men har ju levt ett lugnt och vilsamt pensionärsliv med underhåll de senaste åren.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är mycket som var bättre förr men alla har glömt som Tova Carson sjöng. Fanns inte så mycket räknenissar på den tiden som skulle spara på allt som inte syntes inne i batteriet. Sen har man väl en sorts död räkning på hur kort levetid man kan ha på ett batteri och ändå få sälja nya. Färggranna klisteretiketter knepiga bokstavsförkortningar och dyra metaller lurar väl många, ingen förklarar väl vitsen med det men är förmodligen för att spara pengar en vanlig bil har man ju inte så länge så man köper billigt men en husbil har man ofta ganska länge när man boat in sej om man nu inte går på en mässa och faller pladask för allt bling bling.
Idag skryter reklamen med att man inte har i socker i en del saker alltså sparar pengar fast det handlar om nyttigheten, sen får man läsa noga på etiketten för ofta smakar det inget vidare och då kan det finnas en kemisk beteckning som inte fanns förr och som betyder sötningsmedel och är väldigt billigt men också giftigt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Skulle vara kul att veta hur många laddcykler de gamla bly/syrabatterierna har klarat av efter 15-20 år. Idag talas det ju om lithium och leadcarbon som skall vara överlägsna bly/syra vad gäller laddcykler. Någon som vet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skulle vara kul att veta hur många laddcykler de gamla bly/syrabatterierna har klarat av efter 15-20 år. Idag talas det ju om lithium och leadcarbon som skall vara överlägsna bly/syra vad gäller laddcykler. Någon som vet?

Hej, det är nog svårt att få något hållbart svar på.
Jag är inte så påläst, men när de räknar och skriver laddcykler så menar de oftast från helt uppladdat ner till min. laddning och sedan laddning till fullt igen.
Det är ju förmodligen svårt att säga något om ett bodelsbatteri/batterier som många gånger inte laddas ur särskilt mycket vid ett nattstopp innan de laddas igen.
Frågan blir också om det är dåligt för "vanliga" bly syra batterier att sällan eller aldrig bli rejält urladdade eller om det är jättebra.

Som i mitt fall med fyra st. nyinköpta som till största delen beror på att jag vill i värsta fall klara mig fyra/fem dygn utan att åka med bilen eller starta elverket för laddning även om solen inte lyser en timme under dagarna, och man får vara lycklig om dagsljuset och solceller bara ger några Amp. i timmen ibland.
Så frågan är om det relativt lilla uttaget ur fyra batterier på en lång kväll med massor av lyse och kanske TV'n på hela tiden utan att få batteriångest, gör att mina batterierna klarar sig jättelänge eller om det vore bra om de motionerades kraftigare lite mer ofta.
En sak som säkert är bra är nog om man vill ha mycket effekt ur en inverter och det är många batterier som får dela på strömrusningen som blir, även om ett kraftigt batteri räcker till på pappret som ger info om batteriet.

(Man kan ju också undra varför mina två äldsta batterier klarade sig lika länge i ca.19 år, och de två nyare också lika men "bara" ca.13 år innan de dog av samma normala anledning alla fyra, kortis i en cell, under ganska exakt lika förhållande. Var det bättre förr när datorer inte kunde räkna ut att saker bara skall hålla lagom länge för att hålla affärerna igång.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 2 saker som dreper bly-syre åpne batterier, sulfatering og bunnfall. Sulfatering skjer kun ved lav ladning - bunnfall tar lang tid. Vedlikeholdsfrie har en feilårsak til - uttørking! Det finnes i batterirommet på de gamle kraftverkskontrollene store glasskar batterier som ofte er mer enn 50 år, de holdes alltid toppladet og etterfylles med vann regelmessig. Om det blir for mye bunnfall tas cellene ut og rekondisjoneres - platene løftes ut og syren byttes eller filtreres. Normal cellestørrelse er 1000 Ah.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Knut, då borde jag ha eliminerat både sulfatering och uttorkning med mina fyra nya marinbatterier. Att skräpet faller till botten är ju inte mycket att göra åt utan bara att vänta på dagen då det är fullt på botten i någon cell och det händer.
Jag tror att två av de fyra gamla batterierna (kanske alla) kraschade i samband med skakiga grusvägar som förmodligen fick igång skräpet att falla lite extra fort ner till botten på cellerna.
Intressant är ju också att något i konstruktionen eller utrymmet nere i botten på cellerna måste vara ändrat och gjorde att två klarade 19år och de nyare två klarade 13år. Livslängden var ju väldigt jämn i båda fallen så det borde betyda att de blev så gamla som det var möjligt med tanke på konstruktionen, och skillnaden i max. livsår om inget annat bråkar beror just på konstruktionen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag fixade ett startbatteri som satt i en Opel som startade fint en eller två dagar efter att man kört med den men tre var dar då var det tveksamt. Alltså hög självurladdning! Jag tömde ut syran och silade bort "groset", sköljde med kranvatten (Linköpings mjuka) och hällde därefter tillbaka syrablandningen och toppade upp med dest.vatten. Efter det var det inga problem att starta. Som jag minns hade jag kvar det batteriet i ett par år innan byte.
MEN jag rekommenderar ingen att ta efter. Batterisyra är ett elände, det blir små konstiga hål i en del kläder efter nästa tvätt! Dessutom får man en hel del farligt avfall som måste tas om hand på rätt sätt. Mycket bättre lämna de bekymren till något återvinningsföretag.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Efter att mina två batterier gav upp,hade dom i 7år så köpte jag i våras ett nytt ..hoppas att den klarar sig lika lång..har 300Ah i batteribanken med den nya

 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Var tvungen att byta mina Biltema batterier från 2012 i Polen för några veckor sedan. Visade inga indikationer på problem vid testmätning några veckor innan, men minskade mycket snabbt i kapacitet. Välskötta batterier med inga djupurladdningar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej, det är nog svårt att få något hållbart svar på.
Jag är inte så påläst, men när de räknar och skriver laddcykler så menar de oftast från helt uppladdat ner till min. laddning och sedan laddning till fullt igen.
Det är ju förmodligen svårt att säga något om ett bodelsbatteri/batterier som många gånger inte laddas ur särskilt mycket vid ett nattstopp innan de laddas igen.
Frågan blir också om det är dåligt för "vanliga" bly syra batterier att sällan eller aldrig bli rejält urladdade eller om det är jättebra.

Som i mitt fall med fyra st. nyinköpta som till största delen beror på att jag vill i värsta fall klara mig fyra/fem dygn utan att åka med bilen eller starta elverket för laddning även om solen inte lyser en timme under dagarna, och man får vara lycklig om dagsljuset och solceller bara ger några Amp. i timmen ibland.
Så frågan är om det relativt lilla uttaget ur fyra batterier på en lång kväll med massor av lyse och kanske TV'n på hela tiden utan att få batteriångest, gör att mina batterierna klarar sig jättelänge eller om det vore bra om de motionerades kraftigare lite mer ofta.
En sak som säkert är bra är nog om man vill ha mycket effekt ur en inverter och det är många batterier som får dela på strömrusningen som blir, även om ett kraftigt batteri räcker till på pappret som ger info om batteriet.

(Man kan ju också undra varför mina två äldsta batterier klarade sig lika länge i ca.19 år, och de två nyare också lika men "bara" ca.13 år innan de dog av samma normala anledning alla fyra, kortis i en cell, under ganska exakt lika förhållande. Var det bättre förr när datorer inte kunde räkna ut att saker bara skall hålla lagom länge för att hålla affärerna igång.)

M.v.h. JANKRO.
Hej. Det sägs att om batterierna är diagonalt hopkopplade mår de bättre. Det vanliga är att plus och minus kopplas in på det ena batteriets poler och går vidare därifrån till det andra. Vid diagonal koppling plus in på det ena batteriet och minus från det andra. Även laddaren diagonalt kopplad.
Då flyter stömmen genom båda batterierna och de blir som en enda enhet. Även förbrukningen tas nog ut jämnare från båda ( eller flera) batterierna.

En sak som kanske kan påverka hur länge batterierna håller är temperaturen under vintern. Många kalla vintrar är lika med lägre självurladdning.

Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej. Det sägs att om batterierna är diagonalt hopkopplade mår de bättre. Det vanliga är att plus och minus kopplas in på det ena batteriets poler och går...............
Åke

Hejsan, ja den varianten finns ju med ibland och är säkert en försäkran om jämnt flöde eller belastning. Men strömmen vet ju inte alls något om vägar eller hur batterierna sitter placerade utan tar i huvudsak den väg som har minst motstånd. Vilket möjligen kan innebära om det problemet finns så har man för klena kablar som inte räcker till för max laddning eller förbrukning.
Men ändå, om man tämligen smidigt kan koppla samman batterier, laddning och förbrukning på det sättet så blir det ju en extra försäkring om jämn förbrukning och belastning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag fixade ett startbatteri som satt i en Opel som startade fint en eller två dagar efter att man kört med den men tre var dar då var det tveksamt. Alltså hög ...........

Hejsan, Ja jag har ett recept på hur man väcker upp ett gammalt dåligt eller halvdött batteri. Det finns lite andra olika sätt om man tittar på YouTube men som vanligt får man sila mycket underligt där.

Men det jag har är.
Töm batteriet på syran och filtrera den för att få bort skräpet som följer med.
Fyll upp cellerna med en blandning av vatten och bikarbonat som reagerar med syra.
Det bubblar och jäser och renar blyplattorna samt utrymmet.
Fyll på och gör om några gånger.
Skölj ur med vatten flera gånger, kanske destillerat sista gången.
Fyll upp med den filtrerade batterisyran och ev. lite batterivatten till nivå.
Ladda länge med en helt ointelligent gammal batteriladdare på helst bara ca. 2 Amp.

Då påstås det att batterierna skall få ett nästan nytt liv igen. Jag har aldrig "orkat" att utföra detta men kanske jag kommer att pröva, mest på skoj, för nu har jag ju några batterier med full historik som dött av naturliga orsaker.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hejsan, Ja jag har ett recept på hur man väcker upp ett gammalt dåligt eller halvdött batteri. Det finns lite andra olika sätt om man tittar på YouTube men som vanligt får man sila mycket underligt där.

Men det jag har är.
Töm batteriet på syran och filtrera den för att få bort skräpet som följer med.
Fyll upp cellerna med en blandning av vatten och bikarbonat som reagerar med syra.
Det bubblar och jäser och renar blyplattorna samt utrymmet.
Fyll på och gör om några gånger.
Skölj ur med vatten flera gånger, kanske destillerat sista gången.
Fyll upp med den filtrerade batterisyran och ev. lite batterivatten till nivå.
Ladda länge med en helt ointelligent gammal batteriladdare på helst bara ca. 2 Amp.

Då påstås det att batterierna skall få ett nästan nytt liv igen. Jag har aldrig "orkat" att utföra detta men kanske jag kommer att pröva, mest på skoj, för nu har jag ju några batterier med full historik som dött av naturliga orsaker.

M.v.h. JANKRO.

Här kommer en pakistansk huskur på dött batteri ;)
Jag har heller aldrig orkat utföra detta :msn_embarrassed:

 
F

F.d. 22252

Guest
Men på något sätt måste man beundra folk som får sin utkomst från att på enklast sätt fixa saker som ingen i västvärlden skulle vilja befatta sej med, måste ju påverka livslängden en del.
För en massa år sedan när man var urfattig så skulle jag försöka fixa ett batteri genom att hälla i lite ny saltsyra i , på den tiden kunde man enkelt köpa det. Men det blev så att jag av misstag köpte svavelsyra i batteriet, det var kris var tvungen att åka till jobbet varje dag . Det bubblade en del som jag inte väntat mej och luktade konstigt, testade vikten och det såg bättre ut. Bilen startade och gick sen utan batteribyte någon annan får förklara varför hade litet a i kemi från 9an men det här har jag aldrig fattat, kanske jag frätte bort sulfatering oavsiktligt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hejsan, Ja jag har ett recept på hur man väcker upp ett gammalt dåligt eller halvdött batteri. Det finns lite andra olika sätt om man tittar på YouTube men som vanligt får man sila mycket underligt där.

Men det jag har är.
Töm batteriet på syran och filtrera den för att få bort skräpet som följer med.
Fyll upp cellerna med en blandning av vatten och bikarbonat som reagerar med syra.
Det bubblar och jäser och renar blyplattorna samt utrymmet.
Fyll på och gör om några gånger.
Skölj ur med vatten flera gånger, kanske destillerat sista gången.
Fyll upp med den filtrerade batterisyran och ev. lite batterivatten till nivå.
Ladda länge med en helt ointelligent gammal batteriladdare på helst bara ca. 2 Amp.

Då påstås det att batterierna skall få ett nästan nytt liv igen. Jag har aldrig "orkat" att utföra detta men kanske jag kommer att pröva, mest på skoj, för nu har jag ju några batterier med full historik som dött av naturliga orsaker.

M.v.h. JANKRO.
Jag såg det och trodde det var båg så jag provade själv på ett slutet mc-batteri.
Det fick tillbaka en del av effekten, kanske 50%. Det gav upp efter något år till på hojen, slängde i ett litium istället :)

Mitt äldsta batteri sitter i min Cheva (startbatteri).
Den är importerad år 2000 och batteriet är inte bytt i Sverige någon gång. Hittar dock inget årtal på det men det är minst 20 år gammalt.
Fyller upp med vatten när det behövs och laddar det 2 gånger per säsong (vår och höst)....
 
Toppen