Ingrid o Pålle
HBK Medlem
I senaste numret av MRF:s medlemstidning ”Motorbranschen”, finns en serie intressanta artiklar om vad övergången från förbränningsmotorer till elmotorer kommer att innebära.
Den dagen elbilarna helt slagit ut bensin- och dieselbilarna försvinner (räknat på 2017 års siffror) hela 55 miljarder kronor från statskassan – varje år – om man enbart ser till vad bensin- och dieselskatten genererar. (55 miljarder motsvarar ungefär vad försvaret eller domstolsväsendet kostar.) Förvisso kommer intäkterna på elskatten att öka med 4,5 miljarder, men nettounderskottet blir ändå drygt 50 miljarder.
Till detta kommer 8,5 miljarder i minskad fordonsskatt (skatten för en elbil är ju endast 360 kronor/år), och sedan ska staten subventionera elbilsköparna (”Bonus-Malus”) med 1,6 miljarder.
Hur dessa drygt 60 miljarder i uteblivna årliga intäkter för staten ska finansieras, är det idag inte något politiskt part som kan svara på.
Tar man sedan i beaktande att infrastrukturen måste byggas ut med laddningsstationer, att många ”överflödiga” bensinmackar ska rivas (och marken saneras), att många fullt funktionsdugliga bensin- och dieseldrivna bilar kommer att skrotas i förtid, så konstaterar MRF att övergången kommer att kosta 100-tals miljarder kronor.
Pålle
Den dagen elbilarna helt slagit ut bensin- och dieselbilarna försvinner (räknat på 2017 års siffror) hela 55 miljarder kronor från statskassan – varje år – om man enbart ser till vad bensin- och dieselskatten genererar. (55 miljarder motsvarar ungefär vad försvaret eller domstolsväsendet kostar.) Förvisso kommer intäkterna på elskatten att öka med 4,5 miljarder, men nettounderskottet blir ändå drygt 50 miljarder.
Till detta kommer 8,5 miljarder i minskad fordonsskatt (skatten för en elbil är ju endast 360 kronor/år), och sedan ska staten subventionera elbilsköparna (”Bonus-Malus”) med 1,6 miljarder.
Hur dessa drygt 60 miljarder i uteblivna årliga intäkter för staten ska finansieras, är det idag inte något politiskt part som kan svara på.
Tar man sedan i beaktande att infrastrukturen måste byggas ut med laddningsstationer, att många ”överflödiga” bensinmackar ska rivas (och marken saneras), att många fullt funktionsdugliga bensin- och dieseldrivna bilar kommer att skrotas i förtid, så konstaterar MRF att övergången kommer att kosta 100-tals miljarder kronor.
Pålle