Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag har monterat en extra kylfläkt som jag styr via strömbrytare på instrumentbrädan.
Fungerar utmärkt, använder vid stadskörning varma dagar.
Har du ställt in tändningen med en stroboskoplampa. Ställdes CO-halten in med fel inställd tändning. Då kan du behöva ställa in CO igen när tändningen är rätt inställd.Tänkte utveckla lite funderingar igen runt denna tråd och när bränslet börjar kosta 25,-/litern är varje dl intressant.
Har just varit ute på en längre tur och hamnade nu på en snittförbrukning på 1.52 l/mil. Tankar bara 98 och kör sällan över 80 km/h. Sist jag besiktade den så var CO-halten så hög att jag fick ombesiktning så jag åkte till en firma som ställde in den som den ska vara (minns inte exakta värdet). Innan dessa ändrade jag på tändningen igen och nu spikar den inte längre under belastning som den kunde göra tidigare men däremot så är den så högtänd(?) att startmotorn tvekar när man ska starta den, låter ungefär som att batteriet är lite dåligt (vilket det inte är) men den startar ändå snällt.
Den går annars bättre än nånsin, den är pigg och svarar på gasen direkt och känns starkare på nåt vis vid accelerationer och backar jag tidigare var tvungen att gå ner på 3:an klarar jag nu enkelt på 4:an och nu kan man, om man vill, ligga och marscha på 90-95!
Men är det då på bekostnad av högre förbrukning, man kan alltså inte ha en lite slöare och snålare inställning utan piggar man upp den lite så sticker förbrukningen iväg?
Nej, äger ingen sån. Men som det står tidigare i tråden så ska man inte ställa den enligt fabrik utan den ska ligga något högre. En firma som har god erfarenhet av dessa brukade som jag skrev, ställa den så att den precis spikade vid belastning och sen tillbaka några grader.Har du ställt in tändningen med en stroboskoplampa. Ställdes CO-halten in med fel inställd tändning. Då kan du behöva ställa in CO igen när tändningen är rätt inställd.
Vad jag kommer ihåg ska tändningen stå på 10 grader. Motorn kanske går för fett.
Det går att få ner förbrukningen en del med skruvarna på förgasaren.
Du kan alltid plocka ur stiften, säger en hel del om bränsleblandningen.
Ja det var länge sen jag bytte till sportfilter, brölar lite mer men motorn känns piggare helt klart.På min buss satt original luftburk, det bölade bara vid gaspådrag men hände inte mycket. Så bytte till ett öppet sportfilter, vilket gav lite mer ork och piggare buss. Jag ligger på ca 80 - 85 enligt min hastighetsmätare och då brukar jag ligga på ca 1,1 - 1,25 L/mil. Men vid hård motvind och mycket backar ökar det en del, har under resa i södra Sverige faktiskt kört på litern.
Även om jag kan köra min buss i 90 - 95 kmh, undviker jag det då förbrukningen sticker iväg ordentligt. Min är en 90a 84hk motor, och med diverse skruvande och trixande, går den i mitt tycke bra. Är ju en veteran med lite klen motor så man skall väl inte begära för mycket, men har alltid startat
och tagit mig runt under fem år. Att man samlar på sig lite köer kan jag stå ut med, brukar stanna och släppa förbi om det bildas långa köer.
Brukar köra E4 upp till Skellefteå några gånger per år, och det fungerar alldeles utmärkt i 80 -85 kmh.