Hej!
Hittar ingen samlingstråd om detta där man kan rapportera om sin förbrukning och jämföra med andra. Visserligen finns det många modeller och motortyper men nån gång måste man ju börja.
Har själv en Solifter 5500 -88 med en Ducato 2.0 bensinmotor på 75hk som är välservad och har gått drygt 21000 mil. Premiärturen på ca 50 mil visar att den drar ca 1.4l/mil vid lugn körning 80-90 och det tycker jag är väl högt! Bilen har extraktorgrenrör. Körning rakt fram är inga problem men i backar får jag ofta växla ner till 4:an, i vissa fall 3:an.
Har en bekant som hade en Frankia med samma motor och den drog ca litern vid samma körning och då är den ändå halvintegrerad med en typisk "sovlåda" ovanpå förarhytten, vår är ju helt slät och bör ha bättre aerodynamiska egenskaper.
Ska göra en större service senare i höst och byta såväl tänddelar som termostat (den går lite kall, nålen stannar på andra blåa strecket efter 50-markeringen, går alltså aldrig upp till 90).
Är mina siffror normala eller är det nåt annat jag kan göra? Har kollat luftfiltret och det ser fint ut. Han med Frankian testade en "etanolkur", alltså i med 40-50% E85 en tank och den blev mycket piggare efter det (men under "kuren" gick den inget vidare). Är det rekommendabelt tro?
Hittar ingen samlingstråd om detta där man kan rapportera om sin förbrukning och jämföra med andra. Visserligen finns det många modeller och motortyper men nån gång måste man ju börja.
Har själv en Solifter 5500 -88 med en Ducato 2.0 bensinmotor på 75hk som är välservad och har gått drygt 21000 mil. Premiärturen på ca 50 mil visar att den drar ca 1.4l/mil vid lugn körning 80-90 och det tycker jag är väl högt! Bilen har extraktorgrenrör. Körning rakt fram är inga problem men i backar får jag ofta växla ner till 4:an, i vissa fall 3:an.
Har en bekant som hade en Frankia med samma motor och den drog ca litern vid samma körning och då är den ändå halvintegrerad med en typisk "sovlåda" ovanpå förarhytten, vår är ju helt slät och bör ha bättre aerodynamiska egenskaper.
Ska göra en större service senare i höst och byta såväl tänddelar som termostat (den går lite kall, nålen stannar på andra blåa strecket efter 50-markeringen, går alltså aldrig upp till 90).
Är mina siffror normala eller är det nåt annat jag kan göra? Har kollat luftfiltret och det ser fint ut. Han med Frankian testade en "etanolkur", alltså i med 40-50% E85 en tank och den blev mycket piggare efter det (men under "kuren" gick den inget vidare). Är det rekommendabelt tro?