• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej!

Hittar ingen samlingstråd om detta där man kan rapportera om sin förbrukning och jämföra med andra. Visserligen finns det många modeller och motortyper men nån gång måste man ju börja.

Har själv en Solifter 5500 -88 med en Ducato 2.0 bensinmotor på 75hk som är välservad och har gått drygt 21000 mil. Premiärturen på ca 50 mil visar att den drar ca 1.4l/mil vid lugn körning 80-90 och det tycker jag är väl högt! Bilen har extraktorgrenrör. Körning rakt fram är inga problem men i backar får jag ofta växla ner till 4:an, i vissa fall 3:an.

Har en bekant som hade en Frankia med samma motor och den drog ca litern vid samma körning och då är den ändå halvintegrerad med en typisk "sovlåda" ovanpå förarhytten, vår är ju helt slät och bör ha bättre aerodynamiska egenskaper.

Ska göra en större service senare i höst och byta såväl tänddelar som termostat (den går lite kall, nålen stannar på andra blåa strecket efter 50-markeringen, går alltså aldrig upp till 90).

Är mina siffror normala eller är det nåt annat jag kan göra? Har kollat luftfiltret och det ser fint ut. Han med Frankian testade en "etanolkur", alltså i med 40-50% E85 en tank och den blev mycket piggare efter det (men under "kuren" gick den inget vidare). Är det rekommendabelt tro?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Vi hade en Ducato Bürstner A570 -88 tidigare med samma 2-liters 75-hästars bensinare och blir förvånad av att du kallar 80-90 med den för "lugn" körning. Vi hade visserligen alkov men vad jag minns av den så var 90 km/h "plattan i mattan" med den, fortare gick den inte. Toppfartsrekordet med den under den tid vi hade den var 97 km/h enligt navigatorn och den svindlande hastigheten uppnåddes troligen i en lång brant nedförsbacke i medvind slipstreamandes bakom en lastbil. 1,4 vill jag minnas som ganska normalt om man gasar för att försöka hålla trafikrytmen någotsånär och inte medvetet eco-drajvar och agerar pacecar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej!

Han med Frankian testade en "etanolkur", alltså i med 40-50% E85 en tank och den blev mycket piggare efter det (men under "kuren" gick den inget vidare). Är det rekommendabelt tro?

Att köra en motor icke avsedd för etanol är inte att rekommendera, bränslesystemets tätningar tar stryk. Bilar avsedda för E85 har tätningar speciellt avsedda för E85.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Det är nog ganska normalt för en gammal bensinmotor, en modern diesel på 130 hk förbrukar ca 0,85 vid lugn körning.
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Någon som handlar med husbilar sa att en alkov lägger till cirka 0,2 liter på förbrukningen jamfört med halvintegrerat (?). Kan det stämma?

Min med 2,8 liters dieselmotor från 2000 och alkov drar cirka 1,1 liter över tid. Jag kör sällan över 80-85 även om den klarar att gå snabbare.

Staffan
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Till trådsartaren:)
Din bil är ju en helintregerad relativt lätt bil och även om det sitter en bensinare i den så är 1,4 för mycket!
Gör som du sa;
Byt termostat så att motorn går i rätt temp och sätt ditt nya brytarspetsar, kolla ventilspelet, nya stift, nya tänkablar samt se till att tändning och förgasarbestyckningen matchar extraktorgrenröret så skall du få se att ni kommer ner mot litern i vettig körning.....
Solifer 5500 är en liten pärla:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Den låga motortempen kan betyda att termostaten fastnat i öppet läge, eller att en tidigare ägare tagit bort den. Termostaten är ganska enkel att byta direkt, det är inte bra för motorn att gå så kall. Passa på att spola igenom systemet med kylarrensning samtidigt, så får du ett effektivare kylsystem. :)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Att köra en motor icke avsedd för etanol är inte att rekommendera, bränslesystemets tätningar tar stryk. Bilar avsedda för E85 har tätningar speciellt avsedda för E85.

Bennie

Nja, det stämmer kanske på en del bilar men om det rör sig om en enda tank medan man kör tror jag inte att det händer nåt. Det är värre om soppan får bli liggande där en längre tid.
Jag har testat E85 på bilar som inte har varit avsedda för detta med varierat resultat:
Volvo 240 -87 med B230F: upp till 20% gick bra.
Nissan Sunny 1.5 -88: Gick inte alls, hack och host vid 15%.
Toyota Corolla -90. Inga problem eller märkbara skillnad vid 50%. Körde så i flera år.
Mitsubishi Galant 2.0 -98. 20% märktes inte.

Länge tillbaka - långt före avgasrening - så tankade jag alltid i 15% diesel (dåtidens diesel som både luktade och såg annorlunda ut) strax före ett oljebyte för att tvätta upp motorn inifrån och det var riktigt effektivt, bilen blev piggare och rök mindre efter denna behandling. Men oljebyte efteråt var ett måste, oljan blev becksvart! :msn_sheep:
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Till trådsartaren:)
Din bil är ju en helintregerad relativt lätt bil och även om det sitter en bensinare i den så är 1,4 för mycket!
Gör som du sa;
Byt termostat så att motorn går i rätt temp och sätt ditt nya brytarspetsar, kolla ventilspelet, nya stift, nya tänkablar samt se till att tändning och förgasarbestyckningen matchar extraktorgrenröret så skall du få se att ni kommer ner mot litern i vettig körning.....
Solifer 5500 är en liten pärla:)

Ja, runt 1,1-1,2 hade jag nog accepterat men det här är åt skogen för mycket!
En kass termostat gör att motorn inte får verka inom sitt optimala temperaturområde men helt kass är den nog inte för den går ju upp en bit. Men visst ska jag byta den.
Har insett att det inte är någon lek att byta stift men det är nog hög tid för det. Har en tändstiftshylsa till min hylsnyckelsats men den var nästan exakt lika stor som själva hålet så jag vet inte om jag törs sänka ner den där i detta djupa hål...fastnar den där blir det riktigt illa.
Tändkablar. Tja, kanske. En gång höll jag baske mig inte på att få igång den och då hade det regnat en hel dag så det kan ju vara ett tecken. Däremot så tror jag inte att det sitter brytare på denna, har nog elektronisk tändning.
Justera in ventilerna. Tja, kanske. Om det inte visar sig väl omständligt. Har inget tickande.

Men det här med förgasarbestyckning kontra extraktorrör låter intressant. Jag reagerar idag på att den "suckar in" när man gasar och får jobba med chocken för att den ska svara bra. Låter alltså som en felbestyckning. Men hur vet man hur den ska vara bestyckad då?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej, termostaten i en bensinare är på endast 82° av någon anledning, så tempmätaren skall normalt aldrig upp till 90°.
Om man däremot kör inne i städer när det är varmt, och så fartvinden inte kyler tillräckligt så tar termokontakten i kylaren som startar kylfläkten över tempbevakningen, och den slår till först vid 92 eller 94°, så då åker tempmätaren upp, och ibland oroväckande mycket.

Jag har pillat rätt mycket med bensinare och haft kontakt med rätt många andra. En del mycket nöjda med rimlig förbrukning efter modifiering, och en del som fått hög förbrukning.
En bensinmotor som drog runt litern när den satt i Peugeots personbilar och uppåt 1,4 med mindre husvagn efter när den inte var snålställd utan med kraftigare förgasare m.m. och som nu får släpa på uppåt 3,3 ton tar en del om den inte är så snålställd så den inte riktigt orkar med bilen.
Man får räkna med att 1,2 är rätt bra siffror på en modifierad motor men ändå rätt slö mot vad den kan prestera.

(Kraften kommer inte från ovan utan från bränslet, brukar jag säga :p:.)

Eftersom din verkar modifierad med grenrör och då troligen på flera andra sätt, och då kanske lite för mycket, så handlar det nog om att kolla och justera förgasaren och ev. montera mindre munstycken igen, samt kolla tändläge och vacuumförställningen som ibland är spärrad vid modifieringen med ny tändinställning m.m.

När motvinden är som en vägg eller backen är lååång och seeeg så märks det av även om motorn är modifierad, för vad man än gör med motorn så är det svårt att få fram mycket mer vridmoment ur 2 Liter bensin.

Jag håller på att kolla och pilla lite med min motor igen, och justerar den efter bredbandslamdavärden.
Om den inte skall gå snålt så går det åt en hel del bensin har jag märkt tyvärr. Man får försöka att hamna på en lagom kompromiss troligen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jag har för mig att det följer en extralång tändstiftsnyckel med bilen, men du får nog försöka söka efter en som skall vara till den motorn.....
Sen skriver du att det inte tickar om ventilerna, då är det verkligen läge att kolla upp spelet så att man bränner ventilerna.
Är spelet för stort så är inte ventilen öppen tillräckligt länge (lite sämre effekt)och det mekaniska kan ta skada, men är det inget spel mellan ventil och vipparm så hinner inte ventilen kylas av i arbetsfasen och kan brännas om det vill sig illa:(

Vi hade en gång i tiden en Solifer 6700 ( lite större modell), där vi installerade extraktorrör.
Det var ett tag sedan (över 20år sedan:rolleyes:), men jag är rätt säker på att munstyckena eller munstycket byttes till ett större samt att även tändningen backades nån eller ett par grader. Jag har för mig att även halsringen i förgasaren byttes, men där är jag osäker:confused:

Det finns säker fler här på forumet med friskare kunskaper:rolleyes:
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jodå, förgasaren sitter ju rätt åtkomligt till så att riva ut den och kolla munstycken etc är ingen stor grej men vet jag inte vad det ska vara för munstycken, halsringar och justeringar på den så jag blir ju knappast nåt klokare på den manövern innan jag har fått veta det. :confused:

Däremot så hittade jag en annan intressant sak, mittstiftet i fördelarlocket hade fastnat i intryckt läge och låg alltså inte an mot rotorn. Klar felkälla. Och den hade elektronisk tändning, alltså brytarlöst.

Jaså temperaturmätaren ska aldrig gå högre under normal körning. Ja då känns ett byte av termostat överflödigt.

Om det blir fuktigt i luften igen (borde inte vara nåt problem denna sommar...:() så ska jag gå ut och kolla tändkablarna i mörkret, hade en japanare en gång som gick taskigt i rått väder och en gång när jag öppnade huven när motorn gick och det var mörkt ute så var det rena skådespelet där med gnistor åt alla håll.

Jodå, jag känner till risker och fördelar med dåligt justerade ventiler men jag tänkte att om man inte har några tickande ventiler så är detta troligen redan gjort i närtid för det brukar alltid var nån ventil som låter. Sen är det mycket riktigt så att en öppen ventil gör inte så mycket förutom slöar ner motorn medan en för snävt ställd ventil kan bränna fast. Har inte satt mig in i motorns uppbyggnad, är väl knappast en OHC-motor utan det är ställbara vippor i toppen? Eller är det shims?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej igen, nja bara 82° grader skall det ju vara av någon anledning, men en ny termostat skadar ju inte så man i alla fall kan vara säker på att det uppnås...... Eller en koll med en sådan där tempinframätare mot övre kylarslangen bara.

Det är ren skruvsjustering på ventilerna.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22595

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Det är nog ganska normalt för en gammal bensinmotor, en modern diesel på 130 hk förbrukar ca 0,85 vid lugn körning.

Håller du 50 km/h då? Det är mycket fantasier om förbrukning på denna sidan vill jag påstå, den ena kör snålare än den andra. Medans vi övriga ligger på 1,1-1,3. Vilket också är normalt för dieselmotorer i respektive storlek och effekt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Fredrikrosen:)
Jag håller med Herr Knarrevik! Fast bara delvis....allt beror på vilken bil man kör!
Våran förra bil, en Eriba 697 halvintregerad med 130pållar drog faktiskt i gynnsamma fall runt Knarreviks siffror.
OBS, i fart som övrig trafik, samt icke vetenskapliga instrument inblandade utan bara färddatorn.

Med samma körsätt så drar våran nuvarnade Carthago i51 med 3.0 motorn runt 1,1 liter/mil......

Med detta vill jag säga att det skiljer massor i fråga om bränsleförbrukning från fall till fall och även kan det skilja massor bara med den egna bilen med samma fart och samma körsträcka......
Mot eller medvind tex. har en grym betydelse, väderlek (hur fuktig luften är), fuktig luft ger bättre fyllnadsgrad i förbränningen.
Kommer ni inte ihåg att Moppen gick bättre på kvällarna, he he?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jodå, förgasaren sitter ju rätt åtkomligt till så att riva ut den och kolla munstycken etc är ingen stor grej men vet jag inte vad det ska vara för munstycken, halsringar och justeringar på den så jag blir ju knappast nåt klokare på den manövern innan jag har fått veta det. :confused:

Däremot så hittade jag en annan intressant sak, mittstiftet i fördelarlocket hade fastnat i intryckt läge och låg alltså inte an mot rotorn. Klar felkälla. Och den hade elektronisk tändning, alltså brytarlöst.

Jaså temperaturmätaren ska aldrig gå högre under normal körning. Ja då känns ett byte av termostat överflödigt.

Om det blir fuktigt i luften igen (borde inte vara nåt problem denna sommar...:() så ska jag gå ut och kolla tändkablarna i mörkret, hade en japanare en gång som gick taskigt i rått väder och en gång när jag öppnade huven när motorn gick och det var mörkt ute så var det rena skådespelet där med gnistor åt alla håll.

Jodå, jag känner till risker och fördelar med dåligt justerade ventiler men jag tänkte att om man inte har några tickande ventiler så är detta troligen redan gjort i närtid för det brukar alltid var nån ventil som låter. Sen är det mycket riktigt så att en öppen ventil gör inte så mycket förutom slöar ner motorn medan en för snävt ställd ventil kan bränna fast. Har inte satt mig in i motorns uppbyggnad, är väl knappast en OHC-motor utan det är ställbara vippor i toppen? Eller är det shims?

Om man inte vet statusen på en motor, är det alltid bra att göra en grundläggande service där man i möjligaste mån återställer inställningarna till standardvärden och ser till att allt är i bra skick. På gamla bensinmotorer bör man alltid byta stift och tändkablar, och kolla ventiler, tändinställning, rengöra förgasaren och kolla flottörnivå. När det är gjort men inte förr, har man en bra plattform för att fundera på fortsatta modifieringar. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Fredrikrosen:)
Jag håller med Herr Knarrevik! Fast bara delvis....allt beror på vilken bil man kör!

Jag drog paralleller med min VW 58 som med sina 30 hk och 7-800 kg drog närmare litern när det begav sig. Fast då hade man förstås gaspedalen i nedtryckt läge mest hela tiden.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Har tankat min fyra gånger och går kilometerräknaren rätt så har den dragit:
0.95 första gången förutsatt att förra ägaren nollade när han tankade.
0.91 andra gången, normalkörning upp till 95 km/h.
0.89 tredje gången, mycket platt 80 väg och max typ 90 km/h.
1.01 fjärde gången men då var vi uppe på både idrefjället och sälen så då fick den kämpa mycket, max 90 km/h.

Har en Ducato 1990 med 2.5 TD motor.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hyfsat väder, semester och lite att göra så jag tänkte ge mig på ett byte av tändstift.

En snabb fråga: är det smartare eller rent av nödvändigt att plocka bort hela luftfilterburken för detta ändamål? Försökte lossa på stiftet på 4:ans cylinder som är mest åtkomlig utan detta men den sitter som berget och för att komma åt resten är det väl nästan en nödvändighet att göra så?

När man ändå är igång så kanske man ska ge sig på ventilerna...men vad är chansen/risken att ventilkåpspackningen havererar när man lyfter på ventilkåpan?
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej!
Stiften i min J5 -88 satt även de som berget. Svetsade på en gammal hylsa för halv-tums hylsskaft i övre ändan. Sedan gummislang invändigt så att stiftet lätt följer med upp. V.g. bränsleförbrukning tror jag att runt 1,3 l/mil är ganska normalt med tanke på vikt och vindfång. Min (alkov) drar som mest 1,37/l milen. Extraktorgrenrör, demonterad förvärmning, öppnare luftfilter m.m. Den senaste modifieringen gjord nu i sommar i form av uppborrning av huvudmunstycke samt låg/mellanregister-munstycke. Mycket bättre drag från låga varv. Inget behov av chokning vid halvvarm motor för att undvika ryckig gång vid acceleration. Tack till Jankro m fl. för utmärkt tråd för dessa modifieringar. Efter senaste åtgärd har jag ännu inte kommit upp till den tidigare "toppförbrukningen". Bilen mycket körbar f. närvarande!
Trevligt med lyckade resultat!
 
Toppen