Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.
Hm. Visserligen är det trångt och mörkt där men jag är rätt säker att det inte fanns någonting alls att pilla på under CO-skruven, alltså inte ens nåt som kan tänkas finnas bakom en plombering. Men jag ska kolla igen. På länken som jag bifogade så finns det bild på just en sån förgasare om du kollar och det kanske bara existerar en typ?
Nu har jag en 88:a så besiktningen bryr sig nog föga om (något hög) CO-halt och någon avgasrening finns inte heller så det är rätt fritt fram att testa sig fram. CO-halten finns inte ens angiven i nåt besiktningsprotokoll.
Hur som helst så gjorde antingen tändningsomställningen eller skruvandet på CO-skruven nåt positivt och jag är rätt nöjd så här om även förbrukningen går ner till skäliga 1.1-1.2.
Hej igen, jag såg inte det här tidigare, men den stora skruven är inte den vanliga blandarskruven utan något som kallas för konstant CO och som påverkar hela registret, och är inte så vanlig på gamla förgasare.
Den "vanliga" gamla blandarskruven som alltid har funnits på förgasare sitter längre ner på samma sida på förgasaren, bakom den lilla vattenslangen på förgasarhalsen.
(Jag har tyvärr inga bra bilder i den här datorn, sitter åter ute i grönskan .)
Den är plomberad om ingen tidigare varit där och pillat :.
Man får pilla bort locket på plomberingen, och då ser man ett mejselspår lite ur centrum på ställskruven. Känn först försiktigt på den så den inte sitter fast.
Man gör ungefär så här för att hamna rätt utan CO mätare.
Man måste ha en varvräknare eller ett mätinstrument som mäter varvtalet.
Man kan börja med att skruva ut den nedre blandarskruven en bit eller lite mer.
Hur mycket motorn reagerar på den nedre skruven beror mycket på om någon tidigare har borrat upp munstycket till tomgång och mellanregistret, eller om munstycket är original.
Om det är uppborrat så kan skruven vara rätt död när man öppnar den för mycket, men det den reagerar på, och som man har användning av är att motorn dämpas när man har skruvat in den tillräckligt, även om den är lite diffus även inåt med uppborrat munstycke.
Man skall ställa ett tomgångsvarv av 850rp/m. på 75hk motorn med den stora övre skruven.
Sedan skruvar man in den lilla blandarskruven så man precis märker att varvtalet sjunker lite.
Man får försöka några gånger med båda skruvarna tills man känner att varvtalet ligger stadigt på 850rp/m. och lilla nedre blandarskruven ligger precis innan den dämpar motorvarvet.
När man är där....... Så skruvar man in den nedre nedre lilla blandarskruven lite så varvtalet kvävs till ca. 800rp/m.
Då bör man ha kvävt CO halten så mycket så ev. kontroll på besiktningen blir ok.
På 85hk. motorerna så ställer man varvtalet till 900rp/m. och avslutar med att kväva ner det till ca. 850rp/m.
M.v.h. JANKRO.
Hm. Visserligen är det trångt och mörkt där men jag är rätt säker att det inte fanns någonting alls att pilla på under CO-skruven, alltså inte ens nåt som kan tänkas finnas bakom en plombering. Men jag ska kolla igen. På länken som jag bifogade så finns det bild på just en sån förgasare om du kollar och det kanske bara existerar en typ?
Nu har jag en 88:a så besiktningen bryr sig nog föga om (något hög) CO-halt och någon avgasrening finns inte heller så det är rätt fritt fram att testa sig fram. CO-halten finns inte ens angiven i nåt besiktningsprotokoll.
Hur som helst så gjorde antingen tändningsomställningen eller skruvandet på CO-skruven nåt positivt och jag är rätt nöjd så här om även förbrukningen går ner till skäliga 1.1-1.2.