• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hela resonemanget om att detta som gäller min bil (75-85Hk 2.0L bensin) är en gammal motortyp med gammal teknik och begränsade krafter är visserligen korrekt men är inte riktigt relevant tycker jag då det bevisligen går att få just dessa modeller att gå hyfsat snålt, vi pratar strax över litern vid lugn körning.
- Bromsarna gick jag igenom före förra besiktningen och dom ska inte ligga på. Jag vet att en ack så liten anliggning kan öka förbrukningen flera dl.
- Avgassystemet är ju rätt okomplicerat på dessa bilar, inga katalysatorer och annat som kan krångla. Jag har visserligen ett litet, knappt hörbart läckage mellan stora burken och resten av systemet men det kan knappast påverka förbrukningen. Men visst, det är originalsystemet och det börjar sjunga på sista versen så man kanske skulle byta hela rasket? Var hittar man ett lite större dito till skäliga pengar?
- Jag slet ju bort hela originalluftrenaren och ersatte den med ett sportfilter från Biltema - enligt tips här på detta forum. Där är det fullt flöde och finns knappt några krökar som kan strula. Visst kan man göra ytterligare några krökar så att man trycker fartvinden rätt in i filtret men det känns lite väl överarbetat att ge sig på. Trångt är det också.
Ett alternativ är ju att bygga eget avgassystem med fullflödesdämpare. Du behöver nog inte öka diametern särskilt mycket, viktigare då att undvika skarpa krökar & täta dämpare. Finns flera firmor som säljer rör, krökar & dämpare, inkl biltema.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Att bygga avgassystem är en hel vetenskap.
Bäst resultat om man lämnar bort bilen till någon firma som bygger ett fungerande system (om du inte vill köpa en massa delar som sedan blir liggandes).
Jag skulle bygga eget system till min cheva. Den har en V8 på 6,6liter och jag tyckte att jag borde få den lite vassare genom att bygga ett dubbelt fullflödes system. Men bilen gick sämre än en påse nötter....
Så det fick bli ett dubbelt system med mycket klenare dimension än vad jag tänkt från början...
Inom motorteknik kallas detta ”erforderligt mottryck”.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Jo visst är det förgasare. Förlåt en okunnig men vad är emulsionsrör??

Grovt uttryckt så är det röret som flödesnålen löper i, blir det slitet så ökar förbrukningen kraftigt. Det förekommer att nålen byts ut i avsikt att öka flödet (effekten) är då denna nål av för hårt (inte helt ovanligt) eller felaktigt material så blir emulsionsröret med garanti relativt snabbt utslitet.

Nu är det inte säkert att det är detta fel i din HB men eftersom Du har gjort en hel del åtgärder utan resultat så är det mycket möjligt att det kan vara så.
Om Du inte själv är kunnig på förgasare så rekommenderar jag att du lämnar in förgasaren (lös utan bil) till en specialiserad förgasarfirman (det är som regel lönlöst på en vanlig verkstad). Efter så många mil så har du förmodligen ett visst glapp i spjällaxlarna också (vilket också påverkar förbrukningen om än inte lika mycket). Behövs en helrenovering av förgasaren och speciellt om det är pressade emulsionsrör så är det en ganska så kostsam historia och det kan då vara lönt att ev skaffa en helt ny förgasare.
Hör dig för vad för alternativ som blir bäst och meddela gärna sen hur det gick (det kan vara en hjälp för flera)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.992
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, angående förgasaren så är den så enkel som en förgasare kan vara bortsett från en extra justerskruv som sitter högt upp och ibland benämns konstant Co m.m.
Ett spjäll på en spjällaxel som inte brukar vara så glapp faktiskt, ingen vakuumtrottel, nålar eller slitna e-rör. Det enda som rör sig förutom spjället är accpumpen och där kan det finnas några problem med att motorn "håller mot" har jag märkt på lite olika bilar.

Länge kända problem som är åtgärdade på många av de gamla bensinbilarna är. (Även av firmor när ägare klagade tillräckligt.)
Kvävda luftrenare med intagshål lagom för en gammal femkrona.
Totalkvävt gjutet grenrör på 75hk. motorn som avhjälps med ett extraktorgrenrör.
Skapligt gjutet grenrör på 85hk. motorn men kanske ännu bättre med ett extraktorrör i stället.
Tändläget vid högre varvtal, men går ju original bara att åtgärda genom att vrida på fördelardosan som då påverkar hela varvtalsregistret.
Och så förgasaren som i originalutförande är väldigt snålställd om man mäter på avgaser och värden som den ger ifrån sig.
Man kan borra upp ett eller helst två av de fasta munstyckena, men som sagt..... Kraften kommer inte från ovan utan från bränslet.

Det jag skrev om accpumpen handlar om det här... Rätt känt är ju att motorerna, särskilt innan de är varma, men även när de är varma håller mot och tvekar när man åker iväg och kanske även lite vid fartökning på väg. Delvis så kanske det beror lite på hela snålställningen men efter montering av renoveringssats i min förgasare plus koll på annan bil så kan accpumpen vara en bov i dramat.
Dels så är det en kolv som kommer ut ur täcklocket och som armen till accpumpen trycker på. Den kolven kan vara oxiderad och ful med följd att fjädern där inne inte orkar trycka ut kolven och då inte "laddar om" pumpen. Och dels så kan membranet i pumpen vara otroligt stelt och oelastiskt efter kanske +30år och ger då inget jämnt flöde vid nedtryckning av gaspedalen.

Jag slaktade min förgasare för tredje gången på ca.12 år, gjorde rent blåste och pillade dit en påse med nya delar, bl.a. just accpumpmembranet.
Monterade allt och började åter att skruva på justerskruvarna även den stora som har lite hemlig funktion, med ett öga på bredbandslambdan. Man blir faktiskt inte riktigt klok på den stora skruven och när den, kontra "den lilla vanliga" står optimalt, det som troligen kan hända är om båda är feljusterade men resultatet verkar bra med avgasvärden på tomgång så är det ändå inte bra.

Min bil gick ju rätt bra innan, men nu går den märkbart bättre än någonsin. Den är ju ingen raket naturligtvis men flera dumheter som märks på förgasarbilar med choke är i princip borta den går bra när den är kall och den lilla tveksamheten som fanns ibland är borta???

Jag tror att jag i alla fall kan rekommendera ett nytt accpumpmembran med kolv och troligen hela satsen med packningar och ny nålventil, samt justerande på skruvar därefter.
I så fall skall man först kolla på kolven som kommer ut ur locket Det finns två varianter, en slät och en med en liten fjädrande tapp i.
Troligen så sitter den med slät topp i alla husbilar men man kan inte vara säker.

Här kan man skicka efter en helsats från England och ett husbilsforum/firma. (Med slät topp på kolven.)
Fits Talbot Express Fiat Ducato Carburettor Repair Rebuild Kit Citroen C25 Peugeot J5

Och dels från en firma som säljer lösa delar. Kolv och membran för sig eller en av satserna med resten längre ner på sidan.
Solex PBISA Carburetor Service Kits


Hmmm. Sist men inte minst. Jag har skrivit förr (gäller även gamla dieslar) kolla gaspedalen. Tryck ner gaspedalen i mattan med en medhjälpare eller lägg en sten på den ;).
Gå sedan ut till motorn och kolla så att det verkligen ger full gas på förgasaren eller dieselpumpen.
Lite löjligt "fel" kanske men jag hjälpte en äldre man för många år sedan på en nattparkering som talade om att hans bil var så slö att han var glad om han kom upp över 70km/tim.
Efter en provtur (som var bedrövlig på många sätt) så kunde jag konstatera att bilen fick bara ca. 2/3 av fullgas på förgasaren.
På den räckte inte uppspänning av vajern utan jag fick även våldföra mig på gaspedalen och böja armen lite uppåt för att kunna få full trottel på förgasaren, delvis beroende på en extramatta inne i bilen som låg under pedalen. Jag justerade även kopplingspedalen som var ca. 8 cm. högre än bromspedalen (den flyttar sig uppåt vartefter lamellen blir sliten, solfjädern trycker på urtrampningslagret och pedalen flyttar upp sig.)
Den lilla trevliga "gubben" var så jätteglad att det räckte som belöning, särskilt när jag åkte på morgonen och han vinkade så länge jag såg honom i backspegeln.

Men... köp gärna ett nytt membran med kolv i alla fall. För spricker membranet när man är ute och åker så får motorn inget extrabränsle vid acceleration och blir helt hopplös och därmed lite farlig i trafiken.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Som vanligt mycket bra information från JANKRO, jag har haft nytta tidigare av dina tips och är tacksam för att du fortsätter dela med dig av din kunskap.
Jag skall beställa en sats till min förgasare, kanske det går att öka på drivet lite till.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.992
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
................ kanske det går att öka på drivet lite till.

Ja det finns ju ingen garanti att det känns skillnad och ökar drivet på alla bilar beroende på hur det gamla membranet är, det kan ju redan vara utbytt. Men det borde vara en god garanti att man inte blir av med drivet man har helt plötsligt. Delar till nästan allt finns ju att få tag i men de måste ju i de flesta fall skickas efter och det krånglar ju till det i akutsituationer, och kan vara bra att förebygga och vara värt några hundralappar som kostnad.
Håll lite koll vid ev. beställning, det finns oftast med lite mer än man behöver i satserna för olika varianter av förgasaren, men var ändå lite försiktig vid slakt av förgasaren så gamla packningarna kan hållas hela om någon ev. skulle behövas igen.

Men det är ju problem att snabbt få tag i delar till en ny Ducato med garanti så vad kan man begära till en trettio år gammal bil även om man använder sig av en fungerande eftermarknad som bara brukar ta några dagar för lev.

Det skall även bli intressant att kolla bränsleförbrukningen efter omjusteringen... Lika som förut... Lägre... Eller högre eftersom den går bättre :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hejsan, angående förgasaren så är den så enkel som en förgasare kan vara bortsett från en extra justerskruv som sitter högt upp och ibland benämns konstant Co m.m.
Ett spjäll på en spjällaxel som inte brukar vara så glapp faktiskt, ingen vakuumtrottel, nålar eller slitna e-rör. Det enda som rör sig förutom spjället är accpumpen och där kan det finnas några problem med att motorn "håller mot" har jag märkt på lite olika bilar.

Länge kända problem som är åtgärdade på många av de gamla bensinbilarna är. (Även av firmor när ägare klagade tillräckligt.)
Kvävda luftrenare med intagshål lagom för en gammal femkrona.
Totalkvävt gjutet grenrör på 75hk. motorn som avhjälps med ett extraktorgrenrör.
Skapligt gjutet grenrör på 85hk. motorn men kanske ännu bättre med ett extraktorrör i stället.
Tändläget vid högre varvtal, men går ju original bara att åtgärda genom att vrida på fördelardosan som då påverkar hela varvtalsregistret.
Och så förgasaren som i originalutförande är väldigt snålställd om man mäter på avgaser och värden som den ger ifrån sig.
Man kan borra upp ett eller helst två av de fasta munstyckena, men som sagt..... Kraften kommer inte från ovan utan från bränslet.

Det jag skrev om accpumpen handlar om det här... Rätt känt är ju att motorerna, särskilt innan de är varma, men även när de är varma håller mot och tvekar när man åker iväg och kanske även lite vid fartökning på väg. Delvis så kanske det beror lite på hela snålställningen men efter montering av renoveringssats i min förgasare plus koll på annan bil så kan accpumpen vara en bov i dramat.
Dels så är det en kolv som kommer ut ur täcklocket och som armen till accpumpen trycker på. Den kolven kan vara oxiderad och ful med följd att fjädern där inne inte orkar trycka ut kolven och då inte "laddar om" pumpen. Och dels så kan membranet i pumpen vara otroligt stelt och oelastiskt efter kanske +30år och ger då inget jämnt flöde vid nedtryckning av gaspedalen.

Jag slaktade min förgasare för tredje gången på ca.12 år, gjorde rent blåste och pillade dit en påse med nya delar, bl.a. just accpumpmembranet.
Monterade allt och började åter att skruva på justerskruvarna även den stora som har lite hemlig funktion, med ett öga på bredbandslambdan. Man blir faktiskt inte riktigt klok på den stora skruven och när den, kontra "den lilla vanliga" står optimalt, det som troligen kan hända är om båda är feljusterade men resultatet verkar bra med avgasvärden på tomgång så är det ändå inte bra.

Min bil gick ju rätt bra innan, men nu går den märkbart bättre än någonsin. Den är ju ingen raket naturligtvis men flera dumheter som märks på förgasarbilar med choke är i princip borta den går bra när den är kall och den lilla tveksamheten som fanns ibland är borta???

Jag tror att jag i alla fall kan rekommendera ett nytt accpumpmembran med kolv och troligen hela satsen med packningar och ny nålventil, samt justerande på skruvar därefter.
I så fall skall man först kolla på kolven som kommer ut ur locket Det finns två varianter, en slät och en med en liten fjädrande tapp i.
Troligen så sitter den med slät topp i alla husbilar men man kan inte vara säker.

Här kan man skicka efter en helsats från England och ett husbilsforum/firma. (Med slät topp på kolven.)
Fits Talbot Express Fiat Ducato Carburettor Repair Rebuild Kit Citroen C25 Peugeot J5

Och dels från en firma som säljer lösa delar. Kolv och membran för sig eller en av satserna med resten längre ner på sidan.
Solex PBISA Carburetor Service Kits


Hmmm. Sist men inte minst. Jag har skrivit förr (gäller även gamla dieslar) kolla gaspedalen. Tryck ner gaspedalen i mattan med en medhjälpare eller lägg en sten på den ;).
Gå sedan ut till motorn och kolla så att det verkligen ger full gas på förgasaren eller dieselpumpen.
Lite löjligt "fel" kanske men jag hjälpte en äldre man för många år sedan på en nattparkering som talade om att hans bil var så slö att han var glad om han kom upp över 70km/tim.
Efter en provtur (som var bedrövlig på många sätt) så kunde jag konstatera att bilen fick bara ca. 2/3 av fullgas på förgasaren.
På den räckte inte uppspänning av vajern utan jag fick även våldföra mig på gaspedalen och böja armen lite uppåt för att kunna få full trottel på förgasaren, delvis beroende på en extramatta inne i bilen som låg under pedalen. Jag justerade även kopplingspedalen som var ca. 8 cm. högre än bromspedalen (den flyttar sig uppåt vartefter lamellen blir sliten, solfjädern trycker på urtrampningslagret och pedalen flyttar upp sig.)
Den lilla trevliga "gubben" var så jätteglad att det räckte som belöning, särskilt när jag åkte på morgonen och han vinkade så länge jag såg honom i backspegeln.

Men... köp gärna ett nytt membran med kolv i alla fall. För spricker membranet när man är ute och åker så får motorn inget extrabränsle vid acceleration och blir helt hopplös och därmed lite farlig i trafiken.

M.v.h. JANKRO.

Hej
En fråga. Är denna förgasartyp standard på Ducato 88 eller fanns det fler versioner? Jag bytte för några år sen membran på en Ducato 88 2,0 motor (flakbil) och i den satt det en vacumförgasare (därav mitt tidigare svar). Varför jag frågar om ev olika versioner är om det i den bilen helt enklet var bytt till en annan förgasare för att bättra på orken en del.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.992
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
En fråga. Är denna förgasartyp standard på Ducato 88 eller fanns det fler versioner? Jag ...................

Hejsan Stig, vad jag vet, sett och hört så är det likadana Solexförgasare i alla bensinbilarna.
Det finns ju två versioner av motorn. Det är bara lite olika hästkrafter i dem och skillnaden är olika kamaxel, olika kompression och lite olika munstycken i förgasarna. För övrigt så har jag aldrig sett något annat förutom en del som har eftermarknadsförgasare men då brukar det vara en "vanlig" enkel förgasare med enbart ett gasspjäll i.
Troligen något hembygge, men vacuumförgasare med nål och säte brukar ju vara liggande, var det gjort någon 90° rörböj mellan insuget och förgasaren som den satt på, för original insug är ju gjort för en stående förgasare.

M.v.h. JANKRO.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hejsan Stig, vad jag vet, sett och hört så är det likadana Solexförgasare i alla bensinbilarna.
Det finns ju två versioner av motorn. Det är bara lite olika hästkrafter i dem och skillnaden är olika kamaxel, olika kompression och lite olika munstycken i förgasarna. För övrigt så har jag aldrig sett något annat förutom en del som har eftermarknadsförgasare men då brukar det vara en "vanlig" enkel förgasare med enbart ett gasspjäll i.
Troligen något hembygge, men vacuumförgasare med nål och säte brukar ju vara liggande, var det gjort någon 90° rörböj mellan insuget och förgasaren som den satt på, för original insug är ju gjort för en stående förgasare.

M.v.h. JANKRO.
Hej
Det stämmer, det var liggande förgasare dock inte 90 grader utan snarare 75-80, det var heller inga extra rörböjar utan den satt direkt på insuget (detta var dock böjt) och det var heller ingen Solex utan en Weber.
Detta måste ha varit en rejäl konvertering med byte av både förgasare och insug och troligen mer därtill för att få ut något nämnvärt av konverteringen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.992
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Stig, det är ju möjligt att Peugeot's personbilar även i forntiden kanske användes till rally eller något liknande och då fanns det prylar för att trimma 2L fyran på olika sätt. Det kan ju vara något sådant överblivet som har letat sig ner även i en bensinDucato.

M.v.h. JANKRO.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
265
Kommun
Umeå
Jättekonstigt. Ska strax ut på en längre husbilstripp och jag tänkte då skruva tillbaka tändningen lite då jag tror att den står lite väl högtänd. Lossade klamret vid foten och försökte vrida. Går icke! Är rätt trångt där så det är svårt att komma åt eller få grepp, försökte med en lång mejsel och hammare från andra sidan men fick ingen bra anliggning.
Har jag missat nåt? :oops:
 

C Påsse

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21853
Medlemskap
2024
Har en 9,3 meter burstner -11,4200 mil på mätaren fiat 3,0l 157hp automat. 1,06l/mil på 250 mil semester i somras. Ca 80-90km/h. Helnöjd!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.992
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jättekonstigt. Ska strax ut på .............................
Har jag missat nåt? :oops:

Hejsan, nej du har inte missat något. En skruv till klämfunktionen sedan skall det bara vara att vrida utan problem.
Det enda som borde kunna hända är nog aluminiumoxid så det har fastnat helt enkelt. Det brukar ju alltid bli lite olja och klet som hindrar oxidation men det kan sitta en O-ring nedanför klämfunktionen och kanske det har oxiderat fast i alla fall. Spraya rostlösning eller någon annan inträngande olja nere vid klämfunktionen så borde det nog hjälpa och släppa efter ett tag....... Kanske :).

Kanske inte när du är ute och åker, men i hemmahamn så är det ingen fara att dra upp fördelardosan och kolla över den (tändförställningsfunktionerna). Bara man helst inte rör motorn för enkelhetens skull så kommer fördelaren/rotorn rätt igen för den drivs av en gaffel som är ur centrum så rotorn kommer alltid rätt igen (inga kuggsteg att strida med alltså). Naturligtvis så måste man ju hålla reda på positionen på själva fördelaren och justera tändningen till rätt gradtal efteråt men grunden kommer i rätt position.

På den här bilden så finns det en O-ring men det är inte säkert det finns på din fördelare.
Fördelare Fiat D..JPG
M.v.h. JANKRO.
 

wilden

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
8018
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.



Om man inte vet statusen på en motor, är det alltid bra att göra en grundläggande service där man i möjligaste mån återställer inställningarna till standardvärden och ser till att allt är i bra skick. På gamla bensinmotorer bör man alltid byta stift och tändkablar, och kolla ventiler, tändinställning, rengöra förgasaren och kolla flottörnivå. När det är gjort men inte förr, har man en bra plattform för att fundera på fortsatta modifieringar. :)
Hallo min pilote 380 1989 11000 mil funkar utmärkt, mellan 1.2 till 1:4, klart att körningen beror på mycket Tomgångskörning och långa backar höjer tempen. Tänk på växellådan aldrig under 80 på femman. Ha det gott.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.992
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hallo min pilote 380 1989 ................... Tomgångskörning och långa backar höjer tempen.....................................

Hejsan, om du vill ha bort den lite oroande :oops: temphöjningen som sker ibland när inte fartvinden räcker till på tomgång, i köer och även vid låg fart under ansträngning, typ backar så brukar det funka med att byta termokontakten i kylaren som startar elkylfläkten.
Det är en lite mystisk kombination som jag aldrig har fått en vettig förklaring på.
Termostaten i bensinmotorn öppnar redan vid 82° men om fartvinden inte kyler vattnet i kylaren tillräckligt så startar inte elkylfläkten förrän vattnet i kylaren är 92° för det är starttempen på original termokontakt, (och avstängning bara några grader under) .......... Vilket innebär att att motortermostaten står vidöppen och kylvattnet som går in i motorn från kylaren är runt 90° redan innan det har kylt av motorn.

Man hamnar då i en situation som gör att det är termokontakten och elkylfläkten (som för övrigt säkert har mist sin forna glans/fart p.g.av spänningsfall) är det som håller motortemperaturen nära hundragradersstrecket tills man får upp fart så att fartvinden åter räcker till och får ner tempen på ingående vatten i motorn till kanske vettiga ca. 65°.
För att slippa ha ögonen på tempmätaren när fartvinden inte räcker till så kan man montera en termokontakt som startar elfläkten redan när tempen är 82° i kylaren och inte stänger av förrän neråt 74° eller 68°.
Det är möjligt att man helst bör komplettera med ny matning till elkylfläkten och allra helst med ny stor elkylfläkt för att klara riktig het sommarhetta, men med normalsommar i Sverige räcker lite översyn av spänningsfall.
Bensinmotorerna funkar väldigt länge, men om de går varma så blir det inte bra med lösa cylinderfoder m.m.:msn_wall:

(Tänk på att det ligger +12V hela tiden på elkylfläkten och termokontakten kopplar till jord för att fläkten skall starta.
Vid kontroll/mätning av spänningsfall så mät på kablarna, både plus och minus vid fläktmotorn när den är igång för att få rätt mätvärde på spänningen vid drift.)

Hoppas det inte blev för rörigt.........

M.v.h. JANKRO.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej! På en gammal Peugeot 504 disel som jag drog husvagn med monterade jag en strömbrytare parallellt med termokontakten för att kunna styra fläkten själv vid behov. Var lösa foder på den oxå.
Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 22252

Guest
Hej! På en gammal Peugeot 504 disel som jag drog husvagn med monterade jag en strömbrytare parallellt med termokontakten för att kunna styra fläkten själv vid behov. Var lösa foder på den oxå.
Hälsningar Sanddammaren
Om jag inte fått fel information ska ju den dieseln vara samma gamla citroendiesel som sitter i de gamla husbilarna som inte har fiatmotorn. Visste inte att de har lösa foder också??
Bra med en strömbrytare då kan man ju kyla ner motorn när man stannar så att den inte kokar på eftervärmen.
 
Toppen