Hejsan, angående förgasaren så är den så enkel som en förgasare kan vara bortsett från en extra justerskruv som sitter högt upp och ibland benämns konstant Co m.m.
Ett spjäll på en spjällaxel som inte brukar vara så glapp faktiskt, ingen vakuumtrottel, nålar eller slitna e-rör. Det enda som rör sig förutom spjället är accpumpen och där kan det finnas några problem med att motorn "håller mot" har jag märkt på lite olika bilar.
Länge kända problem som är åtgärdade på många av de gamla bensinbilarna är. (Även av firmor när ägare klagade tillräckligt.)
Kvävda luftrenare med intagshål lagom för en gammal femkrona.
Totalkvävt gjutet grenrör på 75hk. motorn som avhjälps med ett extraktorgrenrör.
Skapligt gjutet grenrör på 85hk. motorn men kanske ännu bättre med ett extraktorrör i stället.
Tändläget vid högre varvtal, men går ju original bara att åtgärda genom att vrida på fördelardosan som då påverkar hela varvtalsregistret.
Och så förgasaren som i originalutförande är väldigt snålställd om man mäter på avgaser och värden som den ger ifrån sig.
Man kan borra upp ett eller helst två av de fasta munstyckena, men som sagt..... Kraften kommer inte från ovan utan från bränslet.
Det jag skrev om accpumpen handlar om det här... Rätt känt är ju att motorerna, särskilt innan de är varma, men även när de är varma håller mot och tvekar när man åker iväg och kanske även lite vid fartökning på väg. Delvis så kanske det beror lite på hela snålställningen men efter montering av renoveringssats i min förgasare plus koll på annan bil så kan accpumpen vara en bov i dramat.
Dels så är det en kolv som kommer ut ur täcklocket och som armen till accpumpen trycker på. Den kolven kan vara oxiderad och ful med följd att fjädern där inne inte orkar trycka ut kolven och då inte "laddar om" pumpen. Och dels så kan membranet i pumpen vara otroligt stelt och oelastiskt efter kanske +30år och ger då inget jämnt flöde vid nedtryckning av gaspedalen.
Jag slaktade min förgasare för tredje gången på ca.12 år, gjorde rent blåste och pillade dit en påse med nya delar, bl.a. just accpumpmembranet.
Monterade allt och började åter att skruva på justerskruvarna även den stora som har lite hemlig funktion, med ett öga på bredbandslambdan. Man blir faktiskt inte riktigt klok på den stora skruven och när den, kontra "den lilla vanliga" står optimalt, det som troligen kan hända är om båda är feljusterade men resultatet verkar bra med avgasvärden på tomgång så är det ändå inte bra.
Min bil gick ju rätt bra innan, men nu går den märkbart bättre än någonsin. Den är ju ingen raket naturligtvis men flera dumheter som märks på förgasarbilar med choke är i princip borta den går bra när den är kall och den lilla tveksamheten som fanns ibland är borta???
Jag tror att jag i alla fall kan rekommendera ett nytt accpumpmembran med kolv och troligen hela satsen med packningar och ny nålventil, samt justerande på skruvar därefter.
I så fall skall man först kolla på kolven som kommer ut ur locket Det finns två varianter, en slät och en med en liten fjädrande tapp i.
Troligen så sitter den med slät topp i alla husbilar men man kan inte vara säker.
Här kan man skicka efter en helsats från England och ett husbilsforum/firma. (Med slät topp på kolven.)
Fits Talbot Express Fiat Ducato Carburettor Repair Rebuild Kit Citroen C25 Peugeot J5
Och dels från en firma som säljer lösa delar. Kolv och membran för sig eller en av satserna med resten längre ner på sidan.
Solex PBISA Carburetor Service Kits
Hmmm. Sist men inte minst. Jag har skrivit förr (gäller även gamla dieslar) kolla gaspedalen. Tryck ner gaspedalen i mattan med en medhjälpare eller lägg en sten på den
.
Gå sedan ut till motorn och kolla så att det verkligen ger full gas på förgasaren eller dieselpumpen.
Lite löjligt "fel" kanske men jag hjälpte en äldre man för många år sedan på en nattparkering som talade om att hans bil var så slö att han var glad om han kom upp över 70km/tim.
Efter en provtur (som var bedrövlig på många sätt) så kunde jag konstatera att bilen fick bara ca. 2/3 av fullgas på förgasaren.
På den räckte inte uppspänning av vajern utan jag fick även våldföra mig på gaspedalen och böja armen lite uppåt för att kunna få full trottel på förgasaren, delvis beroende på en extramatta inne i bilen som låg under pedalen. Jag justerade även kopplingspedalen som var ca. 8 cm. högre än bromspedalen (den flyttar sig uppåt vartefter lamellen blir sliten, solfjädern trycker på urtrampningslagret och pedalen flyttar upp sig.)
Den lilla trevliga "gubben" var så jätteglad att det räckte som belöning, särskilt när jag åkte på morgonen och han vinkade så länge jag såg honom i backspegeln.
Men... köp gärna ett nytt membran med kolv i alla fall. För spricker membranet när man är ute och åker så får motorn inget extrabränsle vid acceleration och blir helt hopplös och därmed lite farlig i trafiken.
M.v.h. JANKRO.