Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.
Hej igen.
Först... luftrenaren och byta stift. Det finns faktiskt minst två varianter av luftrenare med liknande utseende, så en är nog helt ivägen, och någon annan kanske tillåter stiftbyte utan demontering
:. Men båda är nog en strypning av luftflödet som inte är till någon fördel
, och bör kanske modifieras.
Och så förbukningen igen på bensinarna.
Detta är bara lite funderingar under flera år av mekande med bensinmotorer i husbilar och lite assistans åt andra som "trimmat" och absolut ingen sanning.
Jag har varit i kontakt med kanske tio stycken som bytt till extraktorgrenrör och borrar upp munstycken, ställt om tändning, ändrat luftrenare, monterat turbo m.m.m.m.
En del har fått en lite för hög förbrukning tyvärr och det är svårt att veta varför, även om bilmodell har betydelse.
Om man monterar en turbosats så verkar det som förbruningen blir 1,6, men då behöver man inte längre alls tänka på trött.
Bensinförbrukningen ligger nog normalt på ca. 1L/mil till 1,6L/mil med stora chassit och trimmad 85hk. motor och då också mycket beroende av vad det är för bil motorn sitter i.
Vad man än gör med motorn så förblir den en 2L bensinmotor med rätt klent vridmoment, som skall sitta i en personbil, och när den får släpa på uppåt 3,3ton så viker den sig när motvinden är som en vägg eller uppförsbacken är lååång och seg.
Om det är en plåtis eller halvintegrerad med vindmotstånd som
en tegelsten så kan den gå rätt snålt.
Om den är helintegrerad med vindmotstånd som
två tegelstenar så drar den mer.
Om den är alkov med vindmotdtånd som
tre och en halv tegelsten så vill den ha ännu mer
:.
En liten fundering är också dessa inblandningar i bensinen i miljöns tecken.
När de blandade in 5% etanol i bensinen så drog mina gamla förgasarbilar bl. a. husbilen en halv dl. mer per mil.
När de blandade in 10% etanol i bensinen så drog mina förgasarbilar en dl. mer per mil.
Jag körde då husbilen på SHELL´s V-pover soppa, inte för oktantalet utan för att slippa etanolen.
Den kostade ca. 60öre mer per liter tror jag, men bilen drog bränsle för ca. 1.70Kr. mindre per mil tror jag.
Jag pratade om detta med en medlem här som var intresserad, men för kanske två år sedan så blev de visst tvingade att blanda etanol även i racersoppan så då var det ingen idé att köpa den dyra bensinen längre.
(Undrar hur en gammal förgasarmotor reagerar på tallolja i PREEM's bensin. Bäst att undvika
.)
Min helintegrerade gick att köra på knappt 1,2L med extraktorgrenrör men för övrigt orörd.
När jag ändrade tändning och munstycken i förgasaren luftrenare m.m. så drog den ca. 1,35L men det var det värt, för skillnaden var påtaglig.
Snart blir man nog beskylld för att vara nördig. Men i brist av hobbybil numera så anfaller jag husbilen i stället
.
Jag monterade en bredbandslamdasond i en katalysator och svetsade dit det på avgassystemet.
En bredbandslamda är alltså en lamdasond som har ett bredare avkänningsområde än de som styr insprutningen på bilar, och man kan använda den till att "mappa"/ställa in bilars insprutning m.m.
Man ser på en avgasmätare hur fet bränsle/luft/blandning som går in i motorn.
Utan att gå in för djupt i ämnet, men det optimala är ett värde på 14.7. Om värdet är ca. 12,5 så går den lite fett men har bra blandning för kraft. Om värdet är över 16 så går den snålt och tappar lite kraft.
Mina munstycken är nu borrade och förgasaren justerad så den går runt lamdavärde 14 hela tiden......... Och då drar den mer än 1,4L/mil. Den går jättebra, troligen så bra med kraft man kan locka ur motorn, men är det värt det.
Jag får se, det är tråkigt att åter strypa något som går bra.
GPS'en har reg. årets max hastighet till 117Km/tim. Och det är inte i nerförsbacke, möjligen medvind
, jag tror det var vid en omkörning där den bilen ökade farten.
Men resultatet är nog tyvärr... Den får inte för mycket ens när den drar 1,5L, så ligger man på 1,15 med en lågbyggd. Eller 1,35 med en helintegrerad. Eller 1,4 med en alkovbil så går den troligen med bra blandning fast det svider i plånboken. Drar man ner förbrukningen så tappar man kraft.
(Men en årsförlust på uppåt 100.000Kr de första åren på en nyare bil som bara drar 1L/per mil svider ju också
.)
En detalj i ämnet är också katalysatorn som jag monterade mest för att få ett fäste till lamdasonden.
Den håller mot och tar säkert minst en halv dl. per mil i avgasreningens tecken, så det är möjligt att den blir urrensad för ekonomin, men det är rätt kul att se gubben på besiktningen klia sig i huvudet när mätren till CO halten visar 0,08 på en gammal förgasarbil som väl får ha 3,5 eller nåt däråt.
Hoppas det inte blev för mycket fakta från en som skruvar husbil i brist på hobbybil
.
M.v.h. JANKRO.