• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbara elcyklar

nica

HBK Medlem
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2025
En sak som jag inte kan förstå med cyklar är bromsarnas placering. Varför ska det vara tvärt emot moped och mc som man är van vid, frambromsen sitter ju på vänster sida på cyklar med fälgbromsar. Det kan vara farligt att bromsa för hårt med frambromsen, den kan hugga tvärt! Hände mig på Gotland när bromsen högg så jag flög över styret och skadade mig ganska mycket. Funderar på att skifta vajrarna så frambromsen hamnar på rätt sida.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Min gamla Cersentcykel hade frambromsen till höger och bak till vänster. På de hopfällbara cyklarna vi köpt var det tvärt om! Jag skiftaade virarna innan jag ens provcyklade. Frugan ville inte ändra på sin för hon hade handbromsen till vänster på hennes gamla Monark med fotbroms.

Finner det hela något tvivelaktigt säkerhetsmässigt. Borde finnas en standard.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En sak som jag inte kan förstå med cyklar är bromsarnas placering. Varför ska det vara tvärt emot moped och mc som man är van vid, frambromsen sitter ju på vänster sida på cyklar med fälgbromsar. Det kan vara farligt att bromsa för hårt med frambromsen, den kan hugga tvärt! Hände mig på Gotland när bromsen högg så jag flög över styret och skadade mig ganska mycket. Funderar på att skifta vajrarna så frambromsen hamnar på rätt sida.
Handbromsen för framhjulet har alltid suttit till vänster på de cyklar jag haft (med fotbroms). Och till höger på mina mopeder och motorcyklar, för där var ju kopplingen till vänster. Olika placeringstraditioner på cykel med fotbroms och mc/moped uppenbarligen. Är man van vid det ena blir det andra konstigt.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej Krister!

Jag har köpt 2 st av dessa. 36 Volt 16 Ah batteri. Max lastvikt 150 kg. Är mycket nöjd
Leveranstid ca 1 vecka från Tjeckien.

Hej Åke
Det lutar starkt mot denna cykel. Har ni hittat någon väska som funkar på den här cykeln?
Tommy

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har nu haft våra Tigfelds BIT-Bikes sedan 24-06-07. Vi har precis kommit hem efter 7 veckor i Europa. Vi landade tidigt i Moseldalen och cyklade där som vi gjort så många gånger genom åren. Jag fick dock tillbaka en yrsel jag haft för flera år sedan, men mer eller mindre förträngt! Det blev helt enkelt väldigt obehagligt att cykla. Sedan fick cyklarna stå i husbilsgaraget resten av resan.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Vi har nu haft våra Tigfelds BIT-Bikes sedan 24-06-07. Vi har precis kommit hem efter 7 veckor i Europa. Vi landade tidigt i Moseldalen och cyklade där som vi gjort så många gånger genom åren. Jag fick dock tillbaka en yrsel jag haft för flera år sedan, men mer eller mindre förträngt! Det blev helt enkelt väldigt obehagligt att cykla. Sedan fick cyklarna stå i husbilsgaraget resten av resan.
För några år sedan fick jag kristallsjukan det handlade om ambulans eftersom jag inte kunde förflytta mej själv överhuvudtaget efter 10 dagar var den borta, den gågngen fick jag en föraning sista gången för flera år sedan kom det på 5 minuter hann precis till sängen kunde inte göra någonting. Så det är jag rädd ska inträffa igen men problemet är att jag blev aldrig bra så den elcykel jag hade kändes otrevlig att köra speciellt kunde man inte vrida på huvudet när man körde. Köpte då den trehjulingen jag haft sen dess och kört mycket med den kan man köra med på marknader och överallt man kan sitta kvar utan att den välter.
Finns en sida som handlar om yrsel på nätet det är i högsta grad handikappande b12 vitamin och magnesium har man skrivit ut med dåligt resultat . Sitter jag i bilen inga problem om jag inte vrider på huvudet hela tiden.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För några år sedan fick jag kristallsjukan det handlade om ambulans eftersom jag inte kunde förflytta mej själv överhuvudtaget efter 10 dagar var den borta, den gågngen fick jag en föraning sista gången för flera år sedan kom det på 5 minuter hann precis till sängen kunde inte göra någonting. Så det är jag rädd ska inträffa igen men problemet är att jag blev aldrig bra så den elcykel jag hade kändes otrevlig att köra speciellt kunde man inte vrida på huvudet när man körde. Köpte då den trehjulingen jag haft sen dess och kört mycket med den kan man köra med på marknader och överallt man kan sitta kvar utan att den välter.
Finns en sida som handlar om yrsel på nätet det är i högsta grad handikappande b12 vitamin och magnesium har man skrivit ut med dåligt resultat . Sitter jag i bilen inga problem om jag inte vrider på huvudet hela tiden.
Ja, yrseln är jobbig. Nu drabbas jag inte lika kraftigt som du gör men tillräckligt för att förstå vilket helvete du kan ha! :oops:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja i stort sätt så blir alla såna krämpor sämre med åldern man har sett på när folk som ofta är yngre börjar med käpp sedan blir det rullator sen blir det någon slags fordon, finns ganska många varianter att beställa på nätet men hemma ser man bara en sort som är för tung måste parkeras någonstans sen finns det en sort som man kan fälla ihop och få in i en kombi men då måste man vara stark. Jag var ganska lång tid ensam om att ha sparkcykel nu är jag ensam om min trehjuling snart kommer det förmodligen dyka upp ett antal lätt hopfällbara tre och fyrhjulingar på marknaden.
Finns en hel del på youtube går att fråga Ai på ChatGPI
Antalet jag ser med käpp och rullator verkar öka hela tiden, när jag var dålig så tog jag en kundvagn men har ju faktiskt blivit bättre än på länge hade ju en del mediciner med mycket biverkningar innan jag fick prostatan lagad, så att en av dem dök upp på nyheterna som farlig det var såna mediciner som får håret att växa för prostatan har man medicin som är minst 4 gånger så stark den andra hade både jag och min far där var det varning i fass om yrsel han ramlade flera gånger.

Toppen