• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbara elcyklar

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.352
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Håller med, det är en exakt kopia av Gaze-bike. Vi har 2 sådana som fortfarande håller måttet ok efter ca 6-7 år men kan också tänka mig en BIT-bike när våra Gaze börjar checka ut. Relativt lätta att hantera och underhålla. Vi har en skena för 2 cyklar i garaget som vi drar ut, ställer cyklarna på och skjuter in i garaget, sänker styret så går de in utan att fällas ihop. Synd bara att dessa cyklarna kommer och går som olika märken utan att man bara kan köpa nytt batteri då företagen ofta klappar igen eller slutar sälja dom.
Vet inte hur det är med BIT-bike men Gaze har en knapp man trycker in och kan köra utan att trampa, typ moped upp till max 25 km.
Ett av våra batterier la av helt plötsligt för några år sedan, vi skickade det till batteridoktorn för reparation och uppdatering och för ytterligare 1 cell. Sedan var det som nytt . Dom hade dessutom laddare till salu om jag inte minns fel. Har inga kontaktuppgifter med nu men kan återkomma om några veckor
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Isåfall är den elcykeln olaglig, och får inte framföras i EU.
Tack för informationen, detta har jag full koll på redan och inget jag missbrukar. Det var först efter att jag köpte cyklarna som jag upptäckte den funktionen på "den magiska lilla knappen", det var absolut inget säljargument av säljaren om man säger så. Men handen på hjärtat, vid väldigt enstaka tillfällen väldigt trevlig funktion :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.558
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har man som många lite problem med balansen kan man göra som jag och köpa en trehjuling.
Visa bilaga 234430


699 us dollar men jag köpte min via amazon med frakt och allt 9500kr vilket är ganska lite för en elcykel, sadeln var dålig köpte en bättre. Jag har haft den nu några år och kör ofta på den. Jag åker både hemma och i spanien och handlar. Hade ju inget garage på förra bilen och än mindre nu men den blir liten när man med ett enkelt handgrepp fäller ihop den mycket mindre än en vanlig cykel. väger 16,5kg så bland de lättare gjord i strängpressad aluminium så jag är imponerad av kvaliteten.
Wow! Verkligen praktisk och riktigt läcker!! :)
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
792
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Den har en avancerad bakhjulsupphängning när den lutar åt sidan så vrider sig bakhjulen så att den motverkar vältning känns lite vingligt först men man vänjer sig. Det finns en strömbrytare med tre hastighetslägen 0-5 , 0-12 ,0-23km jag kör ofta på mellanläget. finns en omkopplare för back max 5km. Följde med en väska som passade dåligt jag använder kånken ryggsäck och hänger den på styret i remmarna. Lampan är batteri driven och det sitter ett ljudligt signalhorn i samma. Motorn sitter i framhjulet 250w men känns starkare. Bromsen sitter i framhjulet och är ganska dålig. Alla hjul är 10" och med luft i . Finns fjädring i sadelstolpen enkelt ställbar med en skruv. Man fäller ihop den genom att sadeln viks ner och bakhjulen viks mot framhjulet styret kan man enkelt ställa i tre lägen beroende på om man ska dra den i styret eller förvara den. I spanien var det en äldre man med ledsagare och en rullstol och han skulle köpa en sa han direkt. Många har ju ganska tunga och stora tre eller fyrhjuliga fordon med sej i husbilen, den här är ju billig och tar liten plats och hänger med en cykel om vägen är bra.
20230110_105749.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.558
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Verkar stämma bra. Därför har jag kollat minst lika mycket på leverantören bakom cykeln samt deras kundsyn och eftermarknad, som på själva cykeln. Jag har envisats med en inhemsk leverantör, med ett gott rykte. Där har jag imponerats av Tigfelds, som funnits på marknaden i många år och får väldigt goda recensioner, för just sin eftermarknad. De kan kanske hjälpa dig med batterier till dina gamla Gaze-bikes, om det bara är batterierna som är problemet? Bit-Bike har bevisligen flera beprövade lösningar. Knappen har dock anpassats till gällande lagstiftning, dvs promenadfart. Kan dock vara lite för snabbt att leda men går i ca 6 km/h, utan trampor. Bra när man ska igång på lite osäkert underlag.
Gaze-Bike och Bit-Bike liknar varandra. Tigfelds har dock konstaterat att det inte är samma cykel och inte heller samma leverantör. Men finns det någon som har Gaze-Bike i sydvästra Skåne, eller i göteborgstrakten, så kan vi ju kolla om Bit-Bike batteriet funkar i en Gaze-Bike.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.352
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Gaze-Bike och Bit-Bike liknar varandra. Tigfelds har dock konstaterat att det inte är samma cykel och inte heller samma leverantör. Men finns det någon som har Gaze-Bike i sydvästra Skåne, eller i göteborgstrakten, så kan vi ju kolla om Bit-Bike batteriet funkar i en Gaze-Bike.
Jag kan kolla om en dryg vecka när vi är tillbaka hemma, vi ska hämta en Bit-Bike nu i veckan.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Har man inga problem med det höga insteget är det här också en trevlig cykel. Platsar dock inte i 10 000 kronors klubben. Men hade jag inte haft problem med det höga insteget, hade Biltemas cykel varit min favorit!
Hej,

Min fru undrar om Bit-Biken har fotbroms på bakhjulet
Har köpt en Bit-Bike åt henne och då kom frågan upp
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.558
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej,

Min fru undrar om Bit-Biken har fotbroms på bakhjulet
Har köpt en Bit-Bike åt henne och då kom frågan upp
Nej. Bit-Bike har fälgbromsar. Styrs som handbromsar. Av de cyklar jag tog upp i jämförelsen, var det enbart Biltemas som hade fotbroms och inbyggda växlar.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.352
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Jodå, Gaze-bikens batteri passar på Bit-Bike. Men en sak som skiljer är att på Bit-Bike finns inget kedjeskydd tyvärr. Vet inte om det går att fixa på något sätt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.558
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har nu kört med våra Bit-Bikes några gånger. Jag gillar den skarpt men hustrun tycker inte om att motoringreppet var så kraftigt. Jag kontaktade Gai Tigfeld på Tigfelds Motor, där vi köpt cyklarna och undrade om man kunde göra något åt det kraftiga motoringreppet. Han skulle kolla och återkomma. De har ju varit fantastiskt hjälpsamma och kundvänliga men jag trodde nog att det nu var mest artighet. Häromdagen återkom Gai med följande lösning:

"Hej Krister!

Angående cykelns acceleration, så tror jag att vi äntligen har en lösning :)

På axeln vid framdrevet finns en magnetplatta som styr elmotorns drift när man trampar. Den har 8 små magneter, men om du tar bort varannan (4 st) så blir starten lite mjukare. Skillnaden är att elmotorn går in senare, vilket gör att du hinner få upp högre fart själv innan elmotorn börjar hjälpa till.

Du ska kunna peta ut magneterna utan att behöva lossa pedalen och drevet. Jag har bifogat en bild på var de sitter samt hur plattan ser ut när vi har plockat bort 4 magneter.

Med vänliga hälsningar,
Gai Tigfeld

TIGFELDS FORDON"

Han bifogade två foto för att förtydliga lösningen. se nedan. Det tog ett par minuter att pilla bort fyra magneter. De är väldigt små så har gärna en liten ask eller plastpåse för förvaring. Det blev ett betydligt mjukare ingrepp av motorn. Hustrun var väldigt nöjd! Suveränt! Jag behåller dock mina åtta magneter. Gillar att kraften kommer som den gör, inte minst när man startat i uppförsbacke.
 

Bilagor

  • IMG_0786.jpg
    IMG_0786.jpg
    1,2 MB · Visningar: 28
  • IMG_0792.jpg
    IMG_0792.jpg
    1,4 MB · Visningar: 28

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Jag har köpt trehjulingen som Cosmos rekommenderar. Den är felkonstruerad ,drivningen borde vara bak osh styret bredare. Den är mycket vinglig att köra på grund av framhjulsdrift och smalt styre!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
792
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har köpt trehjulingen som Cosmos rekommenderar. Den är felkonstruerad ,drivningen borde vara bak osh styret bredare. Den är mycket vinglig att köra på grund av framhjulsdrift och smalt styre!
Jag tyckte det i början också men har vant mej och kört många mil. Man ska ha ganska högt tryck i bakdäcken jag kör på max som det står på däcken sen har jag spänt fjädern ganska mycket men jag har ju en del övervikt. Har en vajer som stagar upp den så att fästena för bakhjulen kan flexa så mycket men jag ligger över maxvikt. Tanken med vingligheten bak är att fjädringen ska flexa hjulen inte bara upp och ner utan även framåt och bakåt så att hjulen styr emot en eventuell vurpa. Men förmodligen går det steloperera det hela men en vajer styvar upp den. Men det krävs inkörning så man blir van tyckte den var lite otäck i början men vande mej efter ett tag och nu uppskattar jag konstruktionen. Framhjulsdriften gör att gaspådrag i en kurva förflyttar tyngdpunkten så det får man undvika vilket man varnar för. Kör man med omkopplaren i mittenläge och tar det lugnt så går det bättre.
Eftersom det regnar av och till så står min trehjuling på verandan och om du vill kan jag ta lite foton på min vajer om du vill testa med det. Man får som jag tänka på att den förmodligen är gjord för en kines inte för 193cm 105kg svensk. Men efter de första milen och vajern har jag trivts väldigt bra med den. Köpte den eftersom jag hade problem med både elcykel och sparkcykel. Har aldrig vält med den tack och lov.
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2025
Vi har också köpt två hopfällbara elcyklar från Tigfelds. Verkar som kvaliten varierar mellan dom. Den ena är ok men på den andra fungerade spaken för uppfällning av sadeln dåligt, fick nita fast lagringen för spaken som satt lös och justera stoppen för uppfällning. Nu stängs och låser sadeln med ett klick på bägge cyklarna. Även låsningen av styret var dålig på den ena, fick slipa ur spaken för låsning med en Dremel så nu fungerar den. Glaset till baklyset var helt löst så jag hade kunnat tappa det. Pakethållaren satt mycket snett och fick justeras. Men nu är bägge cyklarna likvärdiga. Batteriet skramlar på bägge men det går nog att fixa med lite tätningslist. Orkade inte skicka tillbaka det var enklare att fixa själv. Jämfört med min gamla Biltema yoshimite hopfällbara elcykel så är kvaliten klart lägre. Det som skiljer är att det är mycket mer drag i Tigfelds, nästan för mycket! Man får se upp när man ska igång så den inte skenar iväg, kan vara lätt att det blir en vurpa. Ska nog prova att ta bort magneter på den ena så vi kan jämföra, antar att man kan sätta tillbaka dom om det behövs.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.558
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har också köpt två hopfällbara elcyklar från Tigfelds. Verkar som kvaliten varierar mellan dom. Den ena är ok men på den andra fungerade spaken för uppfällning av sadeln dåligt, fick nita fast lagringen för spaken som satt lös och justera stoppen för uppfällning. Nu stängs och låser sadeln med ett klick på bägge cyklarna. Även låsningen av styret var dålig på den ena, fick slipa ur spaken för låsning med en Dremel så nu fungerar den. Glaset till baklyset var helt löst så jag hade kunnat tappa det. Pakethållaren satt mycket snett och fick justeras. Men nu är bägge cyklarna likvärdiga. Batteriet skramlar på bägge men det går nog att fixa med lite tätningslist. Orkade inte skicka tillbaka det var enklare att fixa själv. Jämfört med min gamla Biltema yoshimite hopfällbara elcykel så är kvaliten klart lägre. Det som skiljer är att det är mycket mer drag i Tigfelds, nästan för mycket! Man får se upp när man ska igång så den inte skenar iväg, kan vara lätt att det blir en vurpa. Ska nog prova att ta bort magneter på den ena så vi kan jämföra, antar att man kan sätta tillbaka dom om det behövs.
Tråkigt. Här får Tigfelds definitivt steppa upp! De är ganska nya i cykelbranschen, men behöver och vill ha återkoppling. Hoppas du har återkopplat. Jag kommer definitivt att göra det. Jag har upplevt dem väldigt lyhörda. Visst kan du sätta tillbaka magneterna om du vill behålla originaldraget från motorn, jag gillar det. Sen kan man också välja att alltid börja cykla utan assistans med en låg mekaniska växel, för att trycka in assistansen något senare. Likaså att trycka bort assistans när man närmar sig korsning eller andra situationer som kräver lägre hastighet. Det är en vanesak. Som jag skrev så jämförde jag bara cyklar i prisnivån 10 000:-. Då får man enklare elektronik, färre assistansnivåer, enklare display och därmed ofta ett kraftigare ingrepp från motorn. Våra gamla elcyklar har 6 assistansnivåer, Tigfelds har tre. Självklart blir det ett kraftigare ingrepp. Det är en prisfråga.

Batteriskarmmlet har jag påpekat. Det är så onödigt. Det hade räckt med en gummilist mot ramen runt batteriet. Det har jag satt dit och fått cykeln helt tyst.
 
Toppen