Har nu kört med våra Bit-Bikes några gånger. Jag gillar den skarpt men hustrun tycker inte om att motoringreppet var så kraftigt. Jag kontaktade Gai Tigfeld på Tigfelds Motor, där vi köpt cyklarna och undrade om man kunde göra något åt det kraftiga motoringreppet. Han skulle kolla och återkomma. De har ju varit fantastiskt hjälpsamma och kundvänliga men jag trodde nog att det nu var mest artighet. Häromdagen återkom Gai med följande lösning:
"Hej Krister!
Angående cykelns acceleration, så tror jag att vi äntligen har en lösning
På axeln vid framdrevet finns en magnetplatta som styr elmotorns drift när man trampar. Den har 8 små magneter, men om du tar bort varannan (4 st) så blir starten lite mjukare. Skillnaden är att elmotorn går in senare, vilket gör att du hinner få upp högre fart själv innan elmotorn börjar hjälpa till.
Du ska kunna peta ut magneterna utan att behöva lossa pedalen och drevet. Jag har bifogat en bild på var de sitter samt hur plattan ser ut när vi har plockat bort 4 magneter.
Med vänliga hälsningar,
Gai Tigfeld
TIGFELDS FORDON"
Han bifogade två foto för att förtydliga lösningen. se nedan. Det tog ett par minuter att pilla bort fyra magneter. De är väldigt små så har gärna en liten ask eller plastpåse för förvaring. Det blev ett betydligt mjukare ingrepp av motorn. Hustrun var väldigt nöjd! Suveränt! Jag behåller dock mina åtta magneter. Gillar att kraften kommer som den gör, inte minst när man startat i uppförsbacke.