• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbara elcyklar

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.342
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Håller med, det är en exakt kopia av Gaze-bike. Vi har 2 sådana som fortfarande håller måttet ok efter ca 6-7 år men kan också tänka mig en BIT-bike när våra Gaze börjar checka ut. Relativt lätta att hantera och underhålla. Vi har en skena för 2 cyklar i garaget som vi drar ut, ställer cyklarna på och skjuter in i garaget, sänker styret så går de in utan att fällas ihop. Synd bara att dessa cyklarna kommer och går som olika märken utan att man bara kan köpa nytt batteri då företagen ofta klappar igen eller slutar sälja dom.
Vet inte hur det är med BIT-bike men Gaze har en knapp man trycker in och kan köra utan att trampa, typ moped upp till max 25 km.
Ett av våra batterier la av helt plötsligt för några år sedan, vi skickade det till batteridoktorn för reparation och uppdatering och för ytterligare 1 cell. Sedan var det som nytt . Dom hade dessutom laddare till salu om jag inte minns fel. Har inga kontaktuppgifter med nu men kan återkomma om några veckor
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Isåfall är den elcykeln olaglig, och får inte framföras i EU.
Tack för informationen, detta har jag full koll på redan och inget jag missbrukar. Det var först efter att jag köpte cyklarna som jag upptäckte den funktionen på "den magiska lilla knappen", det var absolut inget säljargument av säljaren om man säger så. Men handen på hjärtat, vid väldigt enstaka tillfällen väldigt trevlig funktion :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har man som många lite problem med balansen kan man göra som jag och köpa en trehjuling.
Visa bilaga 234430


699 us dollar men jag köpte min via amazon med frakt och allt 9500kr vilket är ganska lite för en elcykel, sadeln var dålig köpte en bättre. Jag har haft den nu några år och kör ofta på den. Jag åker både hemma och i spanien och handlar. Hade ju inget garage på förra bilen och än mindre nu men den blir liten när man med ett enkelt handgrepp fäller ihop den mycket mindre än en vanlig cykel. väger 16,5kg så bland de lättare gjord i strängpressad aluminium så jag är imponerad av kvaliteten.
Wow! Verkligen praktisk och riktigt läcker!! :)
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den har en avancerad bakhjulsupphängning när den lutar åt sidan så vrider sig bakhjulen så att den motverkar vältning känns lite vingligt först men man vänjer sig. Det finns en strömbrytare med tre hastighetslägen 0-5 , 0-12 ,0-23km jag kör ofta på mellanläget. finns en omkopplare för back max 5km. Följde med en väska som passade dåligt jag använder kånken ryggsäck och hänger den på styret i remmarna. Lampan är batteri driven och det sitter ett ljudligt signalhorn i samma. Motorn sitter i framhjulet 250w men känns starkare. Bromsen sitter i framhjulet och är ganska dålig. Alla hjul är 10" och med luft i . Finns fjädring i sadelstolpen enkelt ställbar med en skruv. Man fäller ihop den genom att sadeln viks ner och bakhjulen viks mot framhjulet styret kan man enkelt ställa i tre lägen beroende på om man ska dra den i styret eller förvara den. I spanien var det en äldre man med ledsagare och en rullstol och han skulle köpa en sa han direkt. Många har ju ganska tunga och stora tre eller fyrhjuliga fordon med sej i husbilen, den här är ju billig och tar liten plats och hänger med en cykel om vägen är bra.
20230110_105749.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Verkar stämma bra. Därför har jag kollat minst lika mycket på leverantören bakom cykeln samt deras kundsyn och eftermarknad, som på själva cykeln. Jag har envisats med en inhemsk leverantör, med ett gott rykte. Där har jag imponerats av Tigfelds, som funnits på marknaden i många år och får väldigt goda recensioner, för just sin eftermarknad. De kan kanske hjälpa dig med batterier till dina gamla Gaze-bikes, om det bara är batterierna som är problemet? Bit-Bike har bevisligen flera beprövade lösningar. Knappen har dock anpassats till gällande lagstiftning, dvs promenadfart. Kan dock vara lite för snabbt att leda men går i ca 6 km/h, utan trampor. Bra när man ska igång på lite osäkert underlag.
Gaze-Bike och Bit-Bike liknar varandra. Tigfelds har dock konstaterat att det inte är samma cykel och inte heller samma leverantör. Men finns det någon som har Gaze-Bike i sydvästra Skåne, eller i göteborgstrakten, så kan vi ju kolla om Bit-Bike batteriet funkar i en Gaze-Bike.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.342
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Gaze-Bike och Bit-Bike liknar varandra. Tigfelds har dock konstaterat att det inte är samma cykel och inte heller samma leverantör. Men finns det någon som har Gaze-Bike i sydvästra Skåne, eller i göteborgstrakten, så kan vi ju kolla om Bit-Bike batteriet funkar i en Gaze-Bike.
Jag kan kolla om en dryg vecka när vi är tillbaka hemma, vi ska hämta en Bit-Bike nu i veckan.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Har man inga problem med det höga insteget är det här också en trevlig cykel. Platsar dock inte i 10 000 kronors klubben. Men hade jag inte haft problem med det höga insteget, hade Biltemas cykel varit min favorit!
Hej,

Min fru undrar om Bit-Biken har fotbroms på bakhjulet
Har köpt en Bit-Bike åt henne och då kom frågan upp
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej,

Min fru undrar om Bit-Biken har fotbroms på bakhjulet
Har köpt en Bit-Bike åt henne och då kom frågan upp
Nej. Bit-Bike har fälgbromsar. Styrs som handbromsar. Av de cyklar jag tog upp i jämförelsen, var det enbart Biltemas som hade fotbroms och inbyggda växlar.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.342
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Jodå, Gaze-bikens batteri passar på Bit-Bike. Men en sak som skiljer är att på Bit-Bike finns inget kedjeskydd tyvärr. Vet inte om det går att fixa på något sätt.
 
Toppen