• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbara elcyklar

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ganska trångt med hopfällbara också.
Absolut. Det gäller att anpassa övrig packning i garaget. Vi anpassar bl a grill och strandstolar. Drar dessutom ner en del i "pinnpåse" och verktygsväska och en hel del annat som nästan aldrig används. Räkna grovt med 70 x 80 x 40 eller 150 x 70 x 20, per cykel.

Men förbaskat praktisk inredning i garaget Håkansson! :)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är det lite lågt till inlastningsluckans överkant, så man måste jobba med böjd rygg vid i- och urlastning, kan cykeln kännas betydligt tyngre än vad man tror utifrån hur många kilo den faktiskt väger. Då gäller det att tänka till var i förrådet man väljer att ha den, och/eller om man skall ha någon anordning som underlättar att få den på plats. Hopfällda cyklar kan ofta inte rullas på de egna hjulen. En del modeller har små rullhjul undertill i hopfällt läge, en klar fördel.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Är det lite lågt till inlastningsluckans överkant, så man måste jobba med böjd rygg vid i- och urlastning, kan cykeln kännas betydligt tyngre än vad man tror utifrån hur många kilo den faktiskt väger. Då gäller det att tänka till var i förrådet man väljer att ha den, och/eller om man skall ha någon anordning som underlättar att få den på plats. Hopfällda cyklar kan ofta inte rullas på de egna hjulen. En del modeller har små rullhjul undertill i hopfällt läge, en klar fördel.
Helt rätt, men i vårt fall så viker vi inte ihop dem utan lyfter upp ett hjul i taget när vi skjuter in dem. Då är det bra om underkanten är låg.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tigfelds imponerar igen. En dryg vecka efter att jag klagat på manualen, fick jag idag en ny, svensk, informativ manual som PDF. De har skickat ut den till kunder som köpt BIT-Bike för att få återkoppling! De kallar manualen 1.0, för vidare utveckling. Suveränt!

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Enligt bilderna ser BIT-bike ut att vara en exakt kopia av Gaze-bike, där HBK hade rabatt för ca 10 år sedan. Eftersom våra Gaze-bike närmar sig slutet av sin livsbana blir det troligen BIT-bike.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Funderar nu på en hopfällbar elcykel. Vad är minikraven för att kunna ladda batteriet under bilfärden. Jag står sällan på stolpe.
Tommy

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Der findes enkelte cykelfabrikat som har tilkøb af dc/dc lader 12V/36V for eksempel Elektrisches faltrad - Lacros Scamper - 5x Best getestet
Her er laderen 12V Batterieladegerät Scamper/Ambling
Men ellers skal du have en inverter, så du kan gå fra 12V til 230V og til 36V. Har du landstrøm kan du jo springe 1. led over
Vi kører ofte 40 til 50km på vore cykler, og vi lader 2 batterier efter hjemkomst. Vi har aldrig landstrøm men i stedet 2x150w solpaneler og et LiFePo4 batteri på 100 Ah.
Men ud over cykelladning er vort strømforbrug ikke ret stort
Edit: bogstaveringsfejl

Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Kan någon ge Tips på inverter till 12V:s uttaget som sedan klarar elcykelladdaren? Finns det? Har inte behov till andra förbrukare.
Tommy

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan någon ge Tips på inverter till 12V:s uttaget som sedan klarar elcykelladdaren? Finns det? Har inte behov till andra förbrukare.
Tommy
Njae. Du behöver troligen en inverter på 500W. Det kräver en ström på över 40 A från 12 voltsystemet. Det fixar inget vanligt 12 V uttag. De brukar klara 10, vid särskilda installationer, max 20 A.

Nevisen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Enligt bilderna ser BIT-bike ut att vara en exakt kopia av Gaze-bike, där HBK hade rabatt för ca 10 år sedan. Eftersom våra Gaze-bike närmar sig slutet av sin livsbana blir det troligen BIT-bike.
Håller med, det är en exakt kopia av Gaze-bike. Vi har 2 sådana som fortfarande håller måttet ok efter ca 6-7 år men kan också tänka mig en BIT-bike när våra Gaze börjar checka ut. Relativt lätta att hantera och underhålla. Vi har en skena för 2 cyklar i garaget som vi drar ut, ställer cyklarna på och skjuter in i garaget, sänker styret så går de in utan att fällas ihop. Synd bara att dessa cyklarna kommer och går som olika märken utan att man bara kan köpa nytt batteri då företagen ofta klappar igen eller slutar sälja dom.
Vet inte hur det är med BIT-bike men Gaze har en knapp man trycker in och kan köra utan att trampa, typ moped upp till max 25 km.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Håller med, det är en exakt kopia av Gaze-bike. Vi har 2 sådana som fortfarande håller måttet ok efter ca 6-7 år men kan också tänka mig en BIT-bike när våra Gaze börjar checka ut. Relativt lätta att hantera och underhålla. Vi har en skena för 2 cyklar i garaget som vi drar ut, ställer cyklarna på och skjuter in i garaget, sänker styret så går de in utan att fällas ihop. Synd bara att dessa cyklarna kommer och går som olika märken utan att man bara kan köpa nytt batteri då företagen ofta klappar igen eller slutar sälja dom.
Vet inte hur det är med BIT-bike men Gaze har en knapp man trycker in och kan köra utan att trampa, typ moped upp till max 25 km.
Verkar stämma bra. Därför har jag kollat minst lika mycket på leverantören bakom cykeln samt deras kundsyn och eftermarknad, som på själva cykeln. Jag har envisats med en inhemsk leverantör, med ett gott rykte. Där har jag imponerats av Tigfelds, som funnits på marknaden i många år och får väldigt goda recensioner, för just sin eftermarknad. De kan kanske hjälpa dig med batterier till dina gamla Gaze-bikes, om det bara är batterierna som är problemet? Bit-Bike har bevisligen flera beprövade lösningar. Knappen har dock anpassats till gällande lagstiftning, dvs promenadfart. Kan dock vara lite för snabbt att leda men går i ca 6 km/h, utan trampor. Bra när man ska igång på lite osäkert underlag.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har en laddare som laddar elcykeln direkt drån 12v men man får tänka på att 2A på 230v som laddar 36v är ungefär detsamma som 3 gånger så mycket ström på 12 v så 6 A. Så man tar ganska mycket effekt från ett batteri. Jag har ett mindre batteri som jag kan ha i en väska på cykeln och det laddar ifrån det när jag parkerar och kopplar in. Hade kunnat ha en inverter på 12v och den vanliga laddaren lite mer förluster men detta är så smidigt.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har man som många lite problem med balansen kan man göra som jag och köpa en trehjuling.
1718919276984.jpeg

699 us dollar men jag köpte min via amazon med frakt och allt 9500kr vilket är ganska lite för en elcykel, sadeln var dålig köpte en bättre. Jag har haft den nu några år och kör ofta på den. Jag åker både hemma och i spanien och handlar. Hade ju inget garage på förra bilen och än mindre nu men den blir liten när man med ett enkelt handgrepp fäller ihop den mycket mindre än en vanlig cykel. väger 16,5kg så bland de lättare gjord i strängpressad aluminium så jag är imponerad av kvaliteten.

Toppen