Hejsan, ok. så har det nog alltid stått, kanske för att det förr var, och kanske fortfarande är extra många som kommer vid månadsslut och månadens början, så de vill sprida ut det lite.
När de sätter tvåor så har man ju en månad på sig att fixa felen, och dessutom så får man misslyckas några gånger som jag skrev.
De bedömmer säkert fullt ut om bilen är trafikfarlig eller inte eftersom man får åka med den om det inte är för allvarligt problem.
Skulle man göra en ombesiktning som inte blir godkänd så kan de säkert även ändra en tvåa till en trea om det skulle blivit nödvändigt.
Man får väl vara tacksam att de kan göra bedömningar och då dessutom kunna ge "ettor" som då skall fixas så fort som möjligt på eget ansvar och som inte behöver visas upp. Det finns ju också "Bra att veta" anteckning.
Med hårdare regler i tid så skulle det nog bli jätteproblem för många med både praktiska saker, åka till jobbet och dessutom få tid på en verkstad om man inte lagar bilar själv. Vilket också behöver lite tid, om inte annat så för att skicka efter delar från internetfirmorna för att få nya bra delar till vettiga priser. Det är väl kanske också rätt ofta hemmekars bilar är lagade innan besiktning i stället för efter.
Man har troligen (utan att jag kollat) möjligheten att fortfarande bara fixa en ev. trea (totalt körförbud) så man får längre tid på sig att fixa några ev. tvåor senare så man kan ta sig till jobbet, som ex.
Det finns ju också saker som retar en del, angående äldre bilar på vägarna med tvåårsbesiktning, och besikningsbefrielse när de är riktigt gamla m.m.
Det är väl klart att det kan misskötas av en del som allt annat, men de gamla/äldre riktigt dåliga bilarna ute i trafik är nog ändå bara någon promille mot allt nyare skrot som körs omkring på vägarna med ett flertal treor om den skulle besiktas, varken skattad eller försäkrad och ofta med en förare utan körkort som toppen på eländet. En sådan bil är det nog sämre att möta på vägen, och sker nog oftare.
Det är nog också vanligare att möta en berusad förare än en gammal bil som är trafikfarlig.
Sedan är det väl många som inte är så bilintresserade som reagerar på en del gamla rosthögar som en del far omkring i (ofta amerikanare... bilen alltså
). För det mesta är det ju bara en plojgrej och långt ifrån så illa som det ser ut. Många gånger så har de också gått genom SFRO besiktningens nålsöga som ombyggt eller t.o.m. hembyggt/nybyggt fordon.
En bekant till mig har en pickup från femtiotalet som synbart inte sett varken färg eller rostlagning sedan den tillverkades.
Men under det skalet så är den till största delen en rätt ny Chevrolet Corvette och har dessutom en ännu nyare fabrikstillverkad dyr motor. Allt lagligt och kontrollerat, (möjligen inte alla hästkrafterna
) ....... Men.
Här, ca. 166,000:-
Lite försvarstal för gamla bilar kanske, men det behövs intresse för att fara omkring i gamla bilar, och att även hålla ordning på ex. en gammal husbil så man kan lita på den fullt ut innebär också både arbete, intresse och även utgifter.
En fördel är att den går inte in i Limpmode i alla fall. Så man kan många gånger laga bilen direkt, oftast ta sig hem, eller i värsta fall ta sig till en verkstad.
M.v.h. JANKRO.