• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Hjälp med besiktningsprotokoll tvåorna

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni

Bilagor

• 17303003565101812699815639116184.jpg
    17303003565101812699815639116184.jpg
    1,2 MB · Visningar: 215

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack igen för alla bra tipsen,
Jag ansökte på auto Butler för att se vad priserna ligger på för att byta bromsrör på vänster sida.
Fick inget svar ingen av verkstäderna ville ta i bilen tydligen.
Vad tar en verkstad på en höft för att göra detta cirka också framljusinställningar om någon har erfarenhet
Mekonomen bytte alla mina bromsrör, fick nya i koppar... Kostnad runt 7000:-

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det finns ju flera sorters körförbud, de förbud som gäller starkast och som kanske PL8 tänker på är.
Nej. Jag tänker på:
Om ditt fordon fått anmärkningar vid besiktning som kräver ny besiktning innebär det att du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll, sk efterkontroll.
Härifrån: Tvåor på besiktning. Min fetning.
En bil kan hinna gå flera hundra mil på en månad. Vad jag förstått kan man då råka illa ut under en flygande kontroll om inte man åtgärdat felen "snarast", dvs även innan månaden är slut. Men hur det ser ut i praktiken vet jag inte. Det verkar som om riskerna att polisen stoppar en numera är små.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ok. så har det nog alltid stått, kanske för att det förr var, och kanske fortfarande är extra många som kommer vid månadsslut och månadens början, så de vill sprida ut det lite.
När de sätter tvåor så har man ju en månad på sig att fixa felen, och dessutom så får man misslyckas några gånger som jag skrev.
De bedömmer säkert fullt ut om bilen är trafikfarlig eller inte eftersom man får åka med den om det inte är för allvarligt problem.
Skulle man göra en ombesiktning som inte blir godkänd så kan de säkert även ändra en tvåa till en trea om det skulle blivit nödvändigt.
Man får väl vara tacksam att de kan göra bedömningar och då dessutom kunna ge "ettor" som då skall fixas så fort som möjligt på eget ansvar och som inte behöver visas upp. Det finns ju också "Bra att veta" anteckning.
Med hårdare regler i tid så skulle det nog bli jätteproblem för många med både praktiska saker, åka till jobbet och dessutom få tid på en verkstad om man inte lagar bilar själv. Vilket också behöver lite tid, om inte annat så för att skicka efter delar från internetfirmorna för att få nya bra delar till vettiga priser. Det är väl kanske också rätt ofta hemmekars bilar är lagade innan besiktning i stället för efter.
Man har troligen (utan att jag kollat) möjligheten att fortfarande bara fixa en ev. trea (totalt körförbud) så man får längre tid på sig att fixa några ev. tvåor senare så man kan ta sig till jobbet, som ex.

Det finns ju också saker som retar en del, angående äldre bilar på vägarna med tvåårsbesiktning, och besikningsbefrielse när de är riktigt gamla m.m.
Det är väl klart att det kan misskötas av en del som allt annat, men de gamla/äldre riktigt dåliga bilarna ute i trafik är nog ändå bara någon promille mot allt nyare skrot som körs omkring på vägarna med ett flertal treor om den skulle besiktas, varken skattad eller försäkrad och ofta med en förare utan körkort som toppen på eländet. En sådan bil är det nog sämre att möta på vägen, och sker nog oftare.
Det är nog också vanligare att möta en berusad förare än en gammal bil som är trafikfarlig.

Sedan är det väl många som inte är så bilintresserade som reagerar på en del gamla rosthögar som en del far omkring i (ofta amerikanare... bilen alltså :msn_dontknow:). För det mesta är det ju bara en plojgrej och långt ifrån så illa som det ser ut. Många gånger så har de också gått genom SFRO besiktningens nålsöga som ombyggt eller t.o.m. hembyggt/nybyggt fordon.
En bekant till mig har en pickup från femtiotalet som synbart inte sett varken färg eller rostlagning sedan den tillverkades.
Men under det skalet så är den till största delen en rätt ny Chevrolet Corvette och har dessutom en ännu nyare fabrikstillverkad dyr motor. Allt lagligt och kontrollerat, (möjligen inte alla hästkrafterna :rolleyes:) ....... Men.
Här, ca. 166,000:-
V8 ny.JPG

Lite försvarstal för gamla bilar kanske, men det behövs intresse för att fara omkring i gamla bilar, och att även hålla ordning på ex. en gammal husbil så man kan lita på den fullt ut innebär också både arbete, intresse och även utgifter.
En fördel är att den går inte in i Limpmode i alla fall. Så man kan många gånger laga bilen direkt, oftast ta sig hem, eller i värsta fall ta sig till en verkstad.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det finns ju flera sorters körförbud, de förbud som gäller starkast och som kanske PL8 tänker på är.
Om man får en "3'a" på bilbesiktningen eller körförbud utdömt av poliser på vägen så bilen är en trafikfara så får man inte köra med bilen på vägen mer utan då gäller bärgare helt enkelt.

Får man tvåor på besiktningen så får man köra med bilen och har en månad på sig att fixa felen, om man inte hinner på en månad så blir det full besiktning vid nästa besök, men man har ändå tillåtelse att köra till verkstad och besiktning när månaden gått ut och sådant körförbud inträder.
Om man gör ombesiktning inom månaden så får man visst misslyckas tre gånger med reparationen. Efter tredje gången har man visst bara en vecka på sig innan körförbud inträder.

Om man får en trea och fem tvåor, så kan man fixa trean och besikta bort den så man får åka runt med bilen för att sedan kunna fixa tvåorna.

Det finns även en annan sorts körförbud om man har obetalda skulder som bilskatt och del andra.

Om man åker omkring med en bil som inte är besiktad men troligen ok. och blir stoppad så är det i princip 1500:- i böter.
Det kan ju bero på ren glömska och/eller kanske problem med vad som finns under motorhuven och då medveten glömska m.m.

Om man lagar bilar själv och är klar så får man i princip inte provköra bilen om körförbud har hunnit inträda numera, utan bara åka till besiktning, vilket ju inte funkar i verkligheten.

Och så det diffusa till verkstad och även besiktning. Både närmsta verkstad och besiktning kan ju spricka ganska lätt, men närmsta väg kan ju bedömmas i båda fall. Både när man skall till verkstad och besiktning med körförbud så kan det ju vara bra att ha ett utskrivet papper som bekräftar besöket man är på väg till.
En bekant som hade en mindre lastbil som han inte kunde få någon tid för besiktning till före körförbudet inträdde hemma, ringde sedan till staden 40 mil bort där han skulle hämta grejer och fick en besiktningstid där. Han åkte alltså närmaste väg till sin beställda besiktning 40 mil bort....
Rätt eller fel ??

Man skall ju hela tiden ha ordning på påställd bil och skatt betald samt försäkring naturligtvis.
Man får ju besikta en avställd bil men måste kolla och ta kontakt med sitt försäkringsbolag och få ok... Men då i alla fall gäller troligen närmsta besiktningsstation.

Det här är skrivet ur minnet så något kan ev. vara ändrat, men det går att Googla på det en bra stund och nästan alla frågor får ett svar om man jobbar på.... Men jag vet att just avstånd till verkstad och även besiktning är svårt att få helt klart "svart på vitt". Men om bilen inte är utdömd med treor utan ok. så kan det troligen inte bli värre än 1500:- i böter.

M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO mycket bra information

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
@HansErik Har för mig att du står i Arlöv och där finns ju en verkstad som brukar fixa husbilar:
Tack ska du ha jag är faktiskt nu på Champion out pratar med ägaren Marcus de ska fixa lyserna horisontellt och vertikalt inställning och kanske också bromsrören Jag får väl en offert imorgon jul pengarna går upp i rök hoppas de inte salta räkningen allt för mycket som Alla bilverkstäder gör

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack ska du ha jag är faktiskt nu på Champion out pratar med ägaren Marcus de ska fixa lyserna horisontellt och vertikalt inställning och kanske också bromsrören Jag får väl en offert imorgon jul pengarna går upp i rök hoppas de inte salta räkningen allt för mycket som Alla bilverkstäder gör
Det tycker jag inte att alla bilvekstäder gör, det är inte ok att svartmåla en hel bransch så! :confused:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Angående besiktningen är det väl ändå så att efter besiktning har du en månad på dig att fixa felen (och samtidigt bruka bilen).
När en månad gått inträder körförbud men du har ytterligare en månad på dig att åtgärda bilen innan du behöver göra en ny fullständig besiktning.
D.v.s. ombesiktning ska ske inom två månader annars blir det en ny besiktning.

Det där med att åtgärda snarast är lagtexten men det är upp till den som eventuellt kontrollerar bilen, dvs endast polisman, att avgöra vad som är snarast.

Är själv besiktningsman och det är lika luddigt skrivet och praktiskt använt inom mitt gebit...

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
När de sätter tvåor så har man ju en månad på sig att fixa felen,
Formellt har man inte det. "Om ditt fordon fått anmärkningar vid besiktning som kräver ny besiktning innebär det att du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll, sk efterkontroll."
Man har en månad på sig att göra efterkontroll. Men felen ska åtgärdas snarast. Det är inte samma sak.
Jag är medveten om att en stor majoritet tror att man har en månad på sig att fixa felen.
Antag att man får tvåa för att bromsljusen inte fungerar. Jag tror inte man får körförbud för det. Men det är ganska oansvarigt att köra en månad och kanske flera hundra mil medveten om att bromsljusen är trasiga.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det tycker jag inte att alla bilvekstäder gör, det är inte ok att svartmåla en hel bransch så! :confused:
Hahaha, har du en egen bilverkstäder eller?

Publicerad 21 okt 2014 kl 17.57
Uppdaterad 18 aug 2020 kl 11.16
- I kvällens Kalla Fakta på TV4 får vi se resultatet efter att Motormännens Riksförbund lämnat in bilar med riggade fel till åtta olika bilverkstäder. Resultatet är skrämmande.
7 av 8 kontrollerade bilverkstäder lurar kunden

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hahaha, har du en egen bilverkstäder eller?

Publicerad 21 okt 2014 kl 17.57
Uppdaterad 18 aug 2020 kl 11.16
- I kvällens Kalla Fakta på TV4 får vi se resultatet efter att Motormännens Riksförbund lämnat in bilar med riggade fel till åtta olika bilverkstäder. Resultatet är skrämmande.
7 av 8 kontrollerade bilverkstäder lurar kunden
Nej, inte alls, men jag känner folk som har, och dom lurar ingen! Trist när en förening får det att framstå så för att få till en rubrik
baserat på ett mycket litet material.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Formellt har man inte det. "Om ditt fordon fått anmärkningar vid besiktning som kräver ny besiktning innebär det att du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll, sk efterkontroll."
Man har en månad på sig att göra efterkontroll. Men felen ska åtgärdas snarast. Det är inte samma sak.
Jag är medveten om att en stor majoritet tror att man har en månad på sig att fixa felen.
Antag att man får tvåa för att bromsljusen inte fungerar. Jag tror inte man får körförbud för det. Men det är ganska oansvarigt att köra en månad och kanske flera hundra mil medveten om att bromsljusen är trasiga.
Jag vet inte om man ens får köra vidare alls med båda bromsljusen trasiga, troligen trea vid en besiktning, för det borde också vara allvarligare felkälla än bara två trasiga lampor på en gång....
Men där kommer en annan grej in också, saker som leder till böter.
Om ett bromsljus är trasigt ute i trafiken (och då troligen bara en lampa) så kan du få en anmodan tror jag av polis att fixa till det för att du inte vet. Om du vet om att det är trasigt, vilket både du och polisen vet, om du redan blivit kollad av polis eller fått anmärkning på besiktningen, och då är det 1000:- i böter i dagsljus och 2000:- i böter vid mörker. vilket kan inspirera till snabbfix kanske för att slippa böter. Lika som att böter kan ges om du utan legitimt mål är ute och kör en bil som har hamnat i körförbud men får förflyttas till verkstad eller besiktning.
Om det är så illa att man själv inte kan byta en lampa så är det nog läge att åka förbi en snäll bilverkstad efter besiktningen eller poliskollen och förhoppningsvis få den bytt på direkten för att slippa försvarstal senare inför ev. polis.
En glapp spindelled eller kanske bromsar som tar lite för snett kan ju ta längre tid att fixa både för att skaffa delar eller för att få tid hos en verkstad, och som sagt många måste åka till jobbet m.m. under månaden som man har på sig, och det är troligen därför det finns tvåor och inte bara treor på fel som måste fixas, och snarast möjligt kan ju vara flera veckor både för delar eller verkstad.

Jag är ingen allvetare inom det här, men har under alla år i alla fall lärt mig ungefär hur det går till, även om jag för det mesta hör till de där nördiga hemmameckarna som lagar bilen innan den skall besiktas, fast det börjar bli tråkigare nu för tiden :(.

M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag är inte heller allvetare. Jag vet också hur det brukar gå till.

Ok, det var ett drastiskt exempel. Men antag att du får en tvåa för ett trasigt bromsljus. Då får du inte köra vidare en hel månad med detta innan du fixar det. Risken är ju att även det andra krånglar under tiden. Det ska fixas snarast. Däremot kan ombesiktningen vänta.
Återigen från länken jag gav:
"Om ditt fordon fått anmärkningar vid besiktning som kräver ny besiktning innebär det att du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll, sk efterkontroll."
Och från baksidan på besiktningspappren efter senaste besiktningen på Dekra med min bil:
Bes.jpg
"Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade." Ännu tydligare här.
Kan du inte hålla med om att man ska åtgärda felen snarast?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Tack alla för synpunkter Det är mycket matnyttigt.
Vad händer egentligen när en polisbil kör förbi en bil som har körförbud och bilen står stilla på gatan 24 timmars parkering. Numera läser ju polisbilen automatiskt av registreringsskyltarna så den lär ju larma. Skickads det då en böter automatiskt 1500? Eller måste polisen komma på bilen körande för att böten ska ges

En annan knivig fråga låt säga att man får parkeringsböter på en bil som har körförbud och den står på 24 timmars gata.
Parkeringsvakten ser ju inte detta att den har körförbud men Transportstyrelsen har de något automatiskt i deras system så de skickar en böter 1500? Jag menar 24 timmars parkeringsgata då antas bilen bli flyttad och då får man böter preventivt typ

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad händer egentligen när en polisbil kör förbi en bil som har körförbud och bilen står stilla på gatan 24 timmars parkering. Numera läser ju polisbilen automatiskt av registreringsskyltarna så den lär ju larma. Skickads det då en böter automatiskt 1500? Eller måste polisen komma på bilen körande för att böten ska ges

En annan knivig fråga låt säga att man får parkeringsböter på en bil som har körförbud och den står på 24 timmars gata.
Parkeringsvakten ser ju inte detta att den har körförbud men Transportstyrelsen har de något automatiskt i deras system så de skickar en böter 1500? Jag menar 24 timmars parkeringsgata då antas bilen bli flyttad och då får man böter preventivt typ
Du ska stoppas under färd med ditt körförbudsbelagda fordon för att få böter. Förseelsen heter "framföra körförbudsbelagt fordon"!

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag vet inte om man ens får köra vidare alls med båda bromsljusen trasiga, troligen trea vid en besiktning, för det borde också vara allvarligare felkälla än bara två trasiga lampor på en gång....
Men där kommer en annan grej in också, saker som leder till böter.
Om ett bromsljus är trasigt ute i trafiken (och då troligen bara en lampa) så kan du få en anmodan tror jag av polis att fixa till det för att du inte vet. Om du vet om att det är trasigt, vilket både du och polisen vet, om du redan blivit kollad av polis eller fått anmärkning på besiktningen, och då är det 1000:- i böter i dagsljus och 2000:- i böter vid mörker. vilket kan inspirera till snabbfix kanske för att slippa böter. Lika som att böter kan ges om du utan legitimt mål är ute och kör en bil som har hamnat i körförbud men får förflyttas till verkstad eller besiktning.
Om det är så illa att man själv inte kan byta en lampa så är det nog läge att åka förbi en snäll bilverkstad efter besiktningen eller poliskollen och förhoppningsvis få den bytt på direkten för att slippa försvarstal senare inför ev. polis.
En glapp spindelled eller kanske bromsar som tar lite för snett kan ju ta längre tid att fixa både för att skaffa delar eller för att få tid hos en verkstad, och som sagt många måste åka till jobbet m.m. under månaden som man har på sig, och det är troligen därför det finns tvåor och inte bara treor på fel som måste fixas, och snarast möjligt kan ju vara flera veckor både för delar eller verkstad.

Jag är ingen allvetare inom det här, men har under alla år i alla fall lärt mig ungefär hur det går till, även om jag för det mesta hör till de där nördiga hemmameckarna som lagar bilen innan den skall besiktas, fast det börjar bli tråkigare nu för tiden :(.

M. mycket v. h. JANKRO.
Det är bara tvåa på besiktningen även om det är helt svart bak....
Jag lyckades med det genom att åka, stressad, till besiktningen med två trasiga säkringar (visade det sig när jag sedan felsökte).

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vissa kommuner forslar bort fordon med körförbud, kolla gärna reglerna i din kommun.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag är inte heller allvetare. Jag vet också hur det brukar gå till.

Ok, det var ett drastiskt exempel. Men antag att du får en tvåa för ett trasigt bromsljus. Då får du inte köra vidare en hel månad med detta innan du fixar det. Risken är ju att även det andra krånglar under tiden. Det ska fixas snarast. Däremot kan ombesiktningen vänta.
Återigen från länken jag gav:
"Om ditt fordon fått anmärkningar vid besiktning som kräver ny besiktning innebär det att du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll, sk efterkontroll."
Och från baksidan på besiktningspappren efter senaste besiktningen på Dekra med min bil:

"Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade." Ännu tydligare här.
Kan du inte hålla med om att man ska åtgärda felen snarast?
Enligt Bäckis ger det tydligen bara en tvåa, men då har du ju en annan sporre, eftersom myndigheterna har en kanske flera dagar gammal anteckning om trasigt bromsljus, och du då följaktligen vet om det och inte kan skylla på att det måste gått sönder alldeles nyss. Så är det ett fel som innebär böter. När du inte fixat ett fel som ger böter och du helt uppenbart redan vet om.
Du blir ju inte hängd ändå men bötfälld för det är ett fel som ger böter, men man troligen kan slippa om det gått sönder och man inte sett det än.
Man är väl nästan skyldig att kolla bilens alla funktioner innan varje färd... Men vem gör det, en regning morgon på stressväg till jobbet.

"Kan du inte hålla med om att man ska åtgärda felen snarast?"
Jo absolut, men som sagt snarast är väl snarast möjligt, och det kan ju ta tid innan det går att fixa felet både vid behov av verkstadstid eller att få tag i reservdelar är fixat, och det är ju som sagt inte körförbud på bilen. Så det går ju att åka lagligt med den under en månad till tid eller delar finns tillgängligt. Om man inte klarar den tidsfristen man fått så infinner sig ju det "mindre" körförbudet som innebär att du bara får köra till verkstad och besiktning och då kan det ju vara bra att ha ett utskrivet gammaldags papper med sig som visar att du har en tid beställd och är på väg dit.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är bara tvåa på besiktningen även om det är helt svart bak....
Jag lyckades med det genom att åka, stressad, till besiktningen med två trasiga säkringar (visade det sig när jag sedan felsökte).
Ok. det verkar rätt farligt helt utan bromsljus och nästan underligt att man får åka därifrån, men som jag redan skrivit ovan så kan ju rätt höga böter när man bevisligen vet om felet inspirera till snabb reparation redan samma dag. Risken för en wiplashskada av att bli påkörd bakifrån kan nog också inspirera till snabb reparation.
Undrar om det blir 4000:- för två trasiga bromsljus under mörker.

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni

Du undrade om byte av bromsrör.
Här har du ett ex. på hur man kan göra.

Senast ändrad:
Toppen