Kan det inte i dessa fall vara så att, om det inte finns en verkstad på nära håll som kan eller klarar av att laga bilen. Kan göra en något längre resa för att komma till verkstad ?
Måste man då inte kunna åka utan att behöva ta bärgning?
Om man som jag bor på landet och har mellan 3 till 5 mil till verkstad inte kunna åka dit? Om själva körsträckan är avgörande?
Givetvis måste man ta hänsyn till vilka fel som finns på bilen, skulle naturligtvis inte köra helt utan broms. Om besiktningsmannen ger mig en månad att åtgärda fel på bromsarna, kan det ju inte utgöra någon större fara att köra. Om tiden gått ut, kan man ändå se mätarställning och bevisa att man inte kört orimligt långa sträckor..
Det finns ju flera sorters körförbud, de förbud som gäller starkast och som kanske PL8 tänker på är.
Om man får en "3'a" på bilbesiktningen eller körförbud utdömt av poliser på vägen så bilen är en trafikfara så får man inte köra med bilen på vägen mer utan då gäller bärgare helt enkelt.
Får man tvåor på besiktningen så får man köra med bilen och har en månad på sig att fixa felen, om man inte hinner på en månad så blir det full besiktning vid nästa besök, men man har ändå tillåtelse att köra till verkstad och besiktning när månaden gått ut och sådant körförbud inträder.
Om man gör ombesiktning inom månaden så får man visst misslyckas tre gånger med reparationen. Efter tredje gången har man visst bara en vecka på sig innan körförbud inträder.
Om man får en trea och fem tvåor, så kan man fixa trean och besikta bort den så man får åka runt med bilen för att sedan kunna fixa tvåorna.
Det finns även en annan sorts körförbud om man har obetalda skulder som bilskatt och del andra.
Om man åker omkring med en bil som inte är besiktad men troligen ok. och blir stoppad så är det i princip 1500:- i böter.
Det kan ju bero på ren glömska och/eller kanske problem med vad som finns under motorhuven och då medveten glömska m.m.
Om man lagar bilar själv och är klar så får man i princip inte provköra bilen om körförbud har hunnit inträda numera, utan bara åka till besiktning, vilket ju inte funkar i verkligheten.
Och så det diffusa till verkstad och även besiktning. Både närmsta verkstad och besiktning kan ju spricka ganska lätt, men närmsta väg kan ju bedömmas i båda fall. Både när man skall till verkstad och besiktning med körförbud så kan det ju vara bra att ha ett utskrivet papper som bekräftar besöket man är på väg till.
En bekant som hade en mindre lastbil som han inte kunde få någon tid för besiktning till före körförbudet inträdde hemma, ringde sedan till staden 40 mil bort där han skulle hämta grejer och fick en besiktningstid där. Han åkte alltså närmaste väg till sin beställda besiktning 40 mil bort....
Rätt eller fel ??
Man skall ju hela tiden ha ordning på påställd bil och skatt betald samt försäkring naturligtvis.
Man får ju besikta en avställd bil men måste kolla och ta kontakt med sitt försäkringsbolag och få ok... Men då i alla fall gäller troligen närmsta besiktningsstation.
Det här är skrivet ur minnet så något kan ev. vara ändrat, men det går att Googla på det en bra stund och nästan alla frågor får ett svar om man jobbar på.... Men jag vet att just avstånd till verkstad och även besiktning är svårt att få helt klart "svart på vitt". Men om bilen inte är utdömd med treor utan ok. så kan det troligen inte bli värre än 1500:- i böter.
M.v.h. JANKRO.