• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Hjälp med besiktningsprotokoll tvåorna

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni

Bilagor

• 17303003565101812699815639116184.jpg
    17303003565101812699815639116184.jpg
    1,2 MB · Visningar: 279

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Vid en tvåa har man 30 dagar på sig och ingen kan bötfälla för att man använder fordonet under den tiden. Däremot, om tvåan avser en glödlampa t.ex, så kan polisen säkert ha synpunkter om man kör runt med det under veckor.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Tack allihopa för hjälpen information och så vidare. Besikta bilen idag i alla fall och kunde släcka några tvåor Jag ska ta mig mer tid nu att få en godkänd besiktning nu när våren nalkas.

Ja det verkar som man kan köra som vanligt med tvåpr Ja det var ju skönt

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack allihopa för hjälpen information och så vidare. Besikta bilen idag i alla fall och kunde släcka några tvåor Jag ska ta mig mer tid nu att få en godkänd besiktning nu när våren nalkas.

Ja det verkar som man kan köra som vanligt med tvåpr Ja det var ju skönt

Håll nu koll på vad som gäller! Kolla vilket datum som står som sista i ditt protokoll!
Jag vet inte säkert, men det finns risk att efter ett visst antal besiktningar ( 3 ?) så får du bara en vecka att köra?
Kolla detta så du inte är för optimistisk!
Läs ditt protokoll, datum!

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Nu har jag pratar med en riktig polis angående tvåorna i protokollet, får man köra eller inte och han visste inte heller så det är ju helt löjligt detta men han skulle kolla upp det och det gjorde han och kom tillbaks.
Följande gäller får du två år och de utgör en trafikfara på något vis till exempel belysning så får du inte köra först då åtgärda tvåan alltså bytt glödlampan då kan du köra i en månad fram till ombesiktning

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag pratar med en riktig polis angående tvåorna i protokollet, får man köra eller inte och han visste inte heller så det är ju helt löjligt detta men han skulle kolla upp det och det gjorde han och kom tillbaks.
Följande gäller får du två år och de utgör en trafikfara på något vis till exempel belysning så får du inte köra först då åtgärda tvåan alltså bytt glödlampan då kan du köra i en månad fram till ombesiktning
Och körförbudet.?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå... jättekul... men det är viktigt att du ändå läser på ditt protokoll... och kollar vilket datum som är angivet där... det är det som gäller!
Ett gott råd för din skull.
Ps det som den riktige polisen kom fram till kan man googla fram på mindre än en minut...(vissa saker kan ge böter) ... och det är så klart inte bra! Men att köra med en bil med körförbud kan ge dig betydligt större problem om det skulle hända något allvarligt.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Kan nån vänlig , pedagogisk medlem berätta för HansErik att hans senaste Godkända besiktning enl transportstyrelsen var 22-12-14..!! låter för mig inte så jättekul.. jag skulle inte köra den bilen.
Det är en gammal bil och jag kör nästan aldrig med den Det är klart Det blir problem rostar ihop.

Den används som ett kylskåp nu med mat från livsmedelsbutiken som delas ut på Röda Korset ett par tre gånger i veckan, Det är jättemycket mat som vi fångar upp med kort datum. Testade och ha det på garageuppfart men det lockade ju till sig råttor så husbilen är perfekt för detta på vintern

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kan nån vänlig , pedagogisk medlem berätta för HansErik att hans senaste Godkända besiktning enl transportstyrelsen var 22-12-14..!! låter för mig inte så jättekul.. jag skulle inte köra den bilen.

Inte alls så konstigt..för dessa bilar besiktigas enbart vartannat år. Det är dags för besiktning igen... men det fanns flera punkter som måste åtgärdas...det är det som tråden handlar om...när dessa saker är fixade ock godkända så är ju bilen godkänd för att användas...så att köra den då är inga problem alls... annars gör bilprovningen inte sitt jobb rätt.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Nu har jag bytt damasken gummidamasken på styrleden och det var ganska enkelt faktiskt.
Ett litet problem på slutet kolla filmen behöver lite tips om hur jag ska dra fast nöten

Bilagor

• 20250201_152913.mp4
    73,7 MB · Visningar: 1
  • 20250201_153243.jpg
    20250201_153243.jpg
    4 MB · Visningar: 29

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
HansErik..............
Jag fick detta fett av en polare funkar det
Att sätta på styrstångskugghjulet gummidamasken
----------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan HansErik, ja det funkar nog i.o.f. men det är ju som det står egentligen till just drivknutar som rör sig sig snabbt och och innehåller mycket grafit och mollybydén och är säkert helt ok. som redan någon påpekat, men skall man vara petig så är det lite för löst i konsistensen för det skall "flyta" in lite i drivknutarna när de snurrar.
Så till kuggstänger som skall tåla tryck och smällar samt bli skyddade från rost och kondens/väta så skulle man nog föredra något fastare fett som "hänger" kvar och inte behöver/skall flytta på sig samt vara vattentåligt, och då verkar fett från båtvärlden rätt ok.
I inlägg # 40....
(Klicka här, länk: Karosseri - Hjälp med besiktningsprotokoll tvåorna)
.... föreslog jag marinfett till vettigt pris och mängd i en tub från Biltema som nog många skulle föredra till just kuggstängers belastning och rostskydd, så det verkar nog bättre, men om du har problem att få tag i/hämta Biltema's grejer så duger säkert det svarta kletiga drivknutsfettet som ersättning i alla fall.
Som jag skrivit tidigare, vrid full på ratten så du kan kladda på själva kuggstången när den kommer fram och inte bara det lilla som syns med ratten rakt fram.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Såg ditt problem 2 min. för sent innan jag skrev det ovanför.
Man får trycka ner (på något sätt) konan/styrleden rejält, eller slå till lite lagom så konan fastnar så pass mycket i koniska hålet att man kan vrida på muttern utan att det snurrar runt, kan vara lite besvärligt men brukar kila fast sig om konorna är torra och inte för hala med överblivet fett.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du redan fettat in med med drivknutsfettet så duger det säkert bra ändå.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Såg ditt problem 2 min. för sent innan jag skrev det ovanför.
Man får trycka ner (på något sätt) konan/styrleden rejält, eller slå till lite lagom så konan fastnar så pass mycket i koniska hålet att man kan vrida på muttern utan att det snurrar runt, kan vara lite besvärligt men brukar kila fast sig om konorna är torra och inte för hala med överblivet fett.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du redan fettat in med med drivknutsfettet så duger det säkert bra ändå.
Tack alltid bra och uttömnande svar jag ska testa vad du säger Jag har faktiskt byttkuled fem år sedan och minns inte att jag hade detta problem då det är som du säger säkert

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. Du tänkte väl också på att kulleden måste vara inskruvad och låst med muttern på samma ställe på styrstaget som innan, för annars så hamnar hjulinställningen fel ( parallelliteten mellan framhjulen) och kan då börja slita för mycket på utsidorna eller insidorna av däcken.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu är det väl lite sent men man bör mäta toe-in/out före demonteringen. Delarna är inte alltid identiska heller.
Han har bara bytt ut stora dammasken så då duger en rejäl uppmärkning, men vid byte av styrled så gäller mer uppmärksamhet, och i de här ducatospindlarna så är det grova gängor så bara ett halvvarv fel eller nya delar ändrar toe in/ut inställningen alldeles för lätt utan att mäta något faktiskt.

M.v.h. JANKRO.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Han har bara bytt ut stora dammasken så då duger en rejäl uppmärkning, men vid byte av spindelled så gäller mer uppmärksamhet, och i de här ducatospindlarna så är det grova gängor så bara ett halvvarv fel eller nya delar ändrar toe in/ut inställningen alldeles för lätt faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
Aha, missade det. Slarvigt av mig.

Toppen