• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hellre dator än surfplatta!?

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Använder gärna plattan privat som musik- och multimediamaskin och även till mail foton mm. Men i arbetet hart jag alltid öppet ett flertal program (typ excel, word, powerpoint och specialprogram) samtidigt som jag skickar 30-50 mail per dag. För mig går det då för långsamt att använda plattan. Föredrar även smartphone med tangentbord på jobbet - går snabbare coch jag slipper titta på vad jag gör.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Plattan är inte ett verktyg för att producera massiv inmatning. Men för att följa t ex weblänkar är det utmärkt. Dessutom funkar det precis som en smartohone :)
Dvs precis som de flesta användare vill
Så det finns egentligen ingen motsats. De som älskar word och Excel är bundna vid sin LAPtop, vi andra som 'surfar' kan med fördel använda plattan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Plattan är inte ett verktyg för att producera massiv inmatning. Men för att följa t ex weblänkar är det utmärkt. Dessutom funkar det precis som en smartohone :)
Dvs precis som de flesta användare vill
Så det finns egentligen ingen motsats. De som älskar word och Excel är bundna vid sin LAPtop, vi andra som 'surfar' kan med fördel använda plattan

Dit kan jag nog räkna mig. Har just hittat en app som gör att jag kan redigera mina excel-dokument på tableten.

Fast det är en helt ny värld att gå från många års microsoftanvändande till android....
Fan vet var det landar... Bara det att inte hitta något filsystem att sätta tänderna i, utan att vara hänvisad till diverse appar - va fan är en app egentligen? Känns som att man saknar kontroll totalt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Använder gärna plattan privat som musik- och multimediamaskin och även till mail foton mm. Men i arbetet hart jag alltid öppet ett flertal program (typ excel, word, powerpoint och specialprogram) samtidigt som jag skickar 30-50 mail per dag. För mig går det då för långsamt att använda plattan. Föredrar även smartphone med tangentbord på jobbet - går snabbare coch jag slipper titta på vad jag gör.

Vilken smartphone med tangentbord använder du? Jag söker en bra sådan, men det börjar bli ont om dom? :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Plattan är inte ett verktyg för att producera massiv inmatning. Men för att följa t ex weblänkar är det utmärkt. Dessutom funkar det precis som en smartohone :)
Dvs precis som de flesta användare vill
Så det finns egentligen ingen motsats. De som älskar word och Excel är bundna vid sin LAPtop, vi andra som 'surfar' kan med fördel använda plattan

Är väl inte så att man "älskar" Word och Excel utan det är viktiga arbetsredskap. Jag ser också en användning av paddor, surfa, navigera, spela och liknande, men att skriva upp dom till en ersättare för en konventionell dator i alla avseenden är inte riktigt. :wideeyed:
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Appen Geocaching funkar utmärkt till iPad trots att den är skriven för iPhones mindre skärm.
Men är det inte besvärligt att bära med sig plattan i terrängen?
När jag söker på geocaching i AppStore får jag 53 träffar.

Jo jag har sett alla dom apparna, men undrar ändå om någon provat nån av dom.
Tänkte väl inte riktigt ha med mig plattan i skogen, då är det Montanan som gäller, utan det blir i bilen så klart. :))
Fortfarande intresserad av tips på bra appar i allmänhet.

Wania
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Fortfarande intresserad av tips på bra appar i allmänhet. Wania

Jag har nog provat närmare 1000 gratisappar i iPhone/iPad. De som jag tröttnar på tas bort ganska snart, det blir ohållbart annars. Även mindre bra betalappar tas bort eftersom möjligheten finns att lägga in dem utan kostnad när de uppgraderats till ny version. En sådan är CoPilot som har förbättrats betydligt i version 9.

Mina senaste appar är Fornfynd, Fotoshow, Animoto, Friluftsappen, Biltest, Viltolycka, Lab och Birthday Butler. Några blir säkert kvar, andra tas bort.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

För bara några år sedan när den första iPaden kom visste knappt köparna vad den skulle användas till. Idag vet vi, det säljs nästan 200.000 om dagen i ökande takt. Användningsområdet är nästan obegränsat med över 600.000 appar.
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

För bara några år sedan när den första iPaden kom visste knappt köparna vad den skulle användas till. Idag vet vi, det säljs nästan 200.000 om dagen i ökande takt. Användningsområdet är nästan obegränsat med över 600.000 appar.
Förmodligen jättebra med en ipad men som ex för mig som har en laptop med 10" skärm och inbyggt 3G och batteri som håller 6 tim, vad ska jag eg ha en ipad till?
Varken min lilla laptop eller ipad är ju i min mening bärbar så att jag har den med mig överallt iaf. Har funderat många gånger på om jag inte borde köpa en ipad men har inte kommit på nåt bra argument, än.. Jobbar på det ;-)
För roliga bra appar har jag en htc sensation som också funkar att ringa på :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

För roliga bra appar har jag en htc sensation som också funkar att ringa på :)

Vem har sagt att man inte kan ringa med iPad?

Jag har också en laptop 10-tum som inte på långa vägar kan jämföras med en iPad i mångsidighet och snabbhet. Starka argument är navigering och ställplatssökning!
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

"Så det finns egentligen ingen motsats. De som älskar word och Excel är bundna vid sin LAPtop, vi andra som 'surfar' kan med fördel använda plattan" citat

Går utmärkt att använda både Word, excel o powerpoint på paddan!
Appen heter CloudOn
.

Fru Myra

bild-722059.PNG
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Har lite problem med förstå en del funktioner i Android.
Hur stänger man ner en app som inte har avstängning bland sina knappar/menyer/funtioner?
Se till exempel Cloudon ovan. Hur sparar man ändringar i ett exceldokument i Cloudon - "file-fliken" är gråmarkerad och kan inte väljas (har dokumentet i dropbox)?
Kan man använda Cloudon på dokument som ligger lokalt på datorn - eller måste dom ligga i molnet??? Arrrrrrgggghhhh....

Skulle behöva en Android for dummies.... Har slutat tro på Huxley - Du osköna nya värld!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Inte - kan det vara så enkelt?
När jag tittar på inställningarna under appar så ligger allt som jag haft igång kvar och förbrukar ram-minne. Jag har bara testat några få appar men halva ram-minnet är redan upptaget. Jag måste göra hård avstängning för att återställa och börja om.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag har inte kollat så noga i Android men i iOS märker jag ingen skillnad trots att 99 appar inte är stängda. Har du verkligen undersökt att de inkräktar på minnet? Om så är fallet borde ju Google kommit med en app som stänger ned appar.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jeg har 3 forskjellige utgaver av Android og for version 2.x var det appen taskmanager som en kunne benytte. For versjon 4 saa er det enklere: knappen for aa finne tilbake til kjorende apper gir en liste, hold fingeren paa en app og det kommer opp en meny - velg vekk eller fjern og den blir stoppet. En kan og benytte application manager der ser en hva som hver app benytter av minne og datalagring og kan flytte appen til sd-kort, stoppe appen og for enkelte avinstallere.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Tack Knut. Kör Android 4.03.
Hittade en knapp under Inställningar - Appar - Kör - "Rensa cache" som hjälpte en del.
Kämpar vidare, fast än så länge känns det som motvind.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Inte - kan det vara så enkelt?
När jag tittar på inställningarna under appar så ligger allt som jag haft igång kvar och förbrukar ram-minne. Jag har bara testat några få appar men halva ram-minnet är redan upptaget. Jag måste göra hård avstängning för att återställa och börja om.

Finns widgeten Programovervågning på din Android, lång pres på en tom plads på skärmen och:

2012-08-07 23.05.11.jpg 2012-08-07 23.05.42.jpg 2012-08-07 23.06.07.jpg 2012-08-07 23.31.20.jpg 2012-08-07 23.06.17.jpg
 
F

F.d. 25414

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Eftersom jag har både ock, ser jag att jag använder mer och mer ipaden framför pc:n.
Fördelen är naturligtvis smidigheten, batteritiden, och inte minst en ljusstark skärm, vilket i sig gör att den går att använda som gps även när det är relativt starkt ljus.
Fn räddar den mig genom mitt 3G eftersom bredbandsbolaget internetuppkoppling har havererat.
 
Toppen