• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hellre dator än surfplatta!?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jaha då är det bekräftat att man tillhör en minoritetsgrupp i samhället. Är en av de här 2 och som numera sällan använder sin laptop. Men har redan erfarenhet av att vara i en minoritetsgrupp, eftersom jag hela livet varit vänsterhänt...men även det har gått ganska bra. Självklart skriver jag det här inlägget på min "padda".

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag tillhör hellre den minoritet som inte vill kånka runt på mer än man behöver. Egen erfarenhet efter 12 års pendlande. Om så bara ett extra kilo. Min platta väger inte ens 500gram. I princip allt jag gör med dator/platta behöver nätuppkoppling.
Jag håller med Knarrevik att en stor del av plattans fördel är alla appar. Det är dom som tillhandahåller alla funktioner. Man skapar sin egen verktygslåda som innehåller det man behöver. T ex för husbilslivet: navigering, hitta ställplatser, kartor, radio, TV-on demand (t ex titta på svenska nyheter utomlands), kamera, socala medier, epostläsare, översättare, videospelare...
Ja det går att fixa i en LAPtop oxå men inte i samma praktiska förpackning.
Vem sliter upp en LAPtop i ett gathörn för att hitta vägen till en sevärdhet (mer än i Telias reklam för länge sen)?

Vill man ha en ordbehandlare eller om man roar sig att på fritiden lägga in sin huhållsekonomi i Excel är det inte en platta man ska ha.

Det finns trådlösa tangentbord man kan använda till plattan oxå om man är road av det :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kärt barn har många namn men jag undrar varför en surf- eller läsplatta kallas för padda? Lite vanvördigt kan man tycka och säkert påhittat av någon Applemotståndare.

Tablet eller pad i iPad betyder ju skrivblock eller anteckningsblock. Undrar vad den kallas på norska och danska?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024

Relax, du borde prova en platta, helst iPad, en tid. Jag är säker på att du ändrar uppfattning, det gör 9 av 10!
Hej Knarrevik, "9 av 10 ändrar uppfattning"? Det uttalandet stöds ju i varje fall inte av Sifoundersökningen, eller har du tillgång till bättre underlag än vad de tycks ha?

Vad gäller mig själv så har jag faktiskt provat plattor, men eftersom jag styrs och handlar mot bakgrund av mina faktiska rationella behov och inte av de som jag själv skapar, så förblir mitt förhållande till dessa "plattor" ganska svalt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Angan, jag kunde inte sagt det bättre!

Jag skaffade en Lenovo netbook för några år sedan när det var "inne". Jag tar fram den när jag vill se på TV i husbilen. Något annat duger den inte till!

Förresten skaffade jag en TV-sticka som klarar Mpeg4. Hoppas att den funkar i Norge.

hauppauge-pctv-nanostick

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej Knarrevik, "9 av 10 ändrar uppfattning"? Det uttalandet stöds ju i varje fall inte av Sifoundersökningen, eller har du tillgång till bättre underlag än vad de tycks ha?

Det grundar jag på att det såldes 160000 iPads om dagen under förra kvartalet. Alla är inte nya användare men säkert de allra flesta.

Jag har själv blivit utvald mot ersättning att vara med i Sifoundersökningar och jag vet att frågorna ofta är konstigt ställda. Många svarar galet i protest eller av okunnighet.

D

Deleted member 11118

Guest

Har ingen "padda" eller iphone. Har min dator samt en mobil som är 6 år gammal. Tycker det finns andra saker lägga pengar på än den senaste tekniken som ändras hela tiden så att vi hela tiden köper nytt och nytt och nytt. Har klarat mej i 64 år och tror jag klarar mej ett tag till. Har en gps som jag är påtvingad av hustrun blir något lättare att hitta med den måste jag erkänna.

Får jag bara några bra böcker med mej och min dator och kamera så är jag super nöjd

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Jag var emot både surfplatta och smartphone, till sist köpte jag en Samsung padda, den användes flitigt i max 1 månad.
Sedan förlängde vi vårt abbonemang på mobilerna och fick då välja telefoner till det, då tog jag och Gustav en Samsung note och den använder jag flitigt, men däremot paddan den ligger oladdad.
Då är det bättre med en stationär dator än paddan för min/vår del.
Så tycker jag/Susanne

F

F.d. 25023

Guest

jag är säker på att din laptop med mycket kraft och säkert dyr är bra att ha men kommer du inte att sakna alla snillrika appar?

Det är ju apparna som gör en iPad så användbar!

Om PC'n är dyr eller inte spelar inte så stor roll. Jag tycker att iPad' en är mycket dyr för det man får....

Apparna för mig är som genvägar till olika program, inte speciellt olika för mina PC programstartknappar eller favoriter eller programlistor.

PC'n möjligheter är bara så mycket större och enklare. Som t.ex infoga en bild, göra kalkylark, behandla bilder, hålla på med musik, skapa eller med filer, textbehandla ( word, exel, powerpoint osv osv.)

Men vi alla tycker olika och har olika behov. Läste precis i DI och SvD att 8 av 10 personer i Sverige som har både iPad och PC föredrar PC....

Jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lassej!

Mitt skäl för att skaffa en iPad var att jag var trött på att ha flera prylar att hålla reda på. Laptop, GPS och TV kunde ersättas av en iPad som dessutom kunde göra jobbet bättre. Nu kan jag navigera, hitta ställplatser och andra POI:s, jag kan lyssna på min lokala radiokanal, titta på svensk TV i utlandet, läsa min lokala tidning och låna eböcker och talböcker från mitt bibliotek m.m. Allt med en enda pryl.

PS! För att inte tala om att behandla och infoga bilder, lyssna till musik, göra presentationsprogram, videobehandling och göra bildbloggar. Det finns appar för Powerpoint och kalkylark också.

Tydligen jobbar många fortfarande i gamla hjulspår ovetande om att det finns appar för de flesta användningsområden. Gratis eller till en kostnad av några få kr!

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är väl som med alla universalprylar, de kan ofta ganska mycket, men varje enskild funktion är sämre än motsvarande riktigt redskap?! :wideeyed:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag tror HP kanske har bättre koll på vad som är på gång än SIFO vad gäller framtiden för PC kontra tablets o smartphone:

Hewlett-Packard plans to jettison 27,000 workers as the growing popularity of smartphones, the iPad and other mobile devices makes it tougher for the company to sell personal computers.

Hewlett-Packard cutting 27,000 jobs - World - CBC News

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror HP kanske har bättre koll på vad som är på gång än SIFO vad gäller framtiden för PC kontra tablets o smartphone:

HP, Dell och många andra inser säkert att klockan är slagen genom att tillverka plattor i olika former som ersättning på en sviktande laptopmarknad. Vi såg hur det gick för Nokia och Ericsson på mobilmarknaden.

D

Deleted member 11118

Guest

Vi har olika behov och de som vill lägga pengar på nyaste tekniken är helt ok för mej, jag har inget behov av detta, tyvärr måste jag snart skaffa ny mobil, men vad det blir vet jag inte. Vad kommer efter "paddan" som då sägs vara bättre och som ingen kan vara utan.

Är väl härligt vi har olika behov så alla får sina behov tillgodoseda.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024

Enligt dagens uppföljning bland läsarna av Ny Teknik betr Sifo's undersökning;

När är plattan mest överlägsen datorn?
  • Spel 4%
  • E-böcker 28%
  • Film/TV 4%
  • Musik 3%
  • Sociala medier 7%
  • E-post 3%
  • Följa nyheter 6%
  • Bilder 3%
  • Räkningar 0%
  • E-handel 1%
  • Roa barn 15%
  • IP-telefoni 1%
  • Aldrig 26%
Antal röster: 387
Omröstningen ger en bild av vad NyTekniks nätläsare tycker. Resultatet ska inte ses som representativt för allmänheten i sin helhet.

En fundering över dessa inkomna svar, är att de stämmer med min egen uppfattning! "Plattan" verkar inte särskilt överlägsen ens bland dessa normalt mycket allmäntekniskt upplysta och intresserade läsare!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det verkar som om Sifo vänt sig till folk som är ännu äldre än oss.

Yngre människor använder aldrig datorn till IP-telefoni, musik och sociala media och knappast i övriga fall heller om de har valmöjlighet. Då är det mobil eller platta.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Det verkar som om Sifo vänt sig till folk som är ännu äldre än oss.

Yngre människor använder aldrig datorn till IP-telefoni, musik och sociala media och knappast i övriga fall heller om de har valmöjlighet. Då är det mobil eller platta.

Skönt att se att man tillhör den yngre kategorin , jag använder i stort sätt bara mobilen.
Radio, musik, surf.....telefon!!!!

:D

Bosse

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Kärt barn har många namn men jag undrar varför en surf- eller läsplatta kallas för padda?

iPad blev "pad" och sedan försvenskat till "padda" och det av Apple användare liksom mig själv, så det är inga Apple motståndare som kommit på det.:D

Även här läst och skrivet av minoriteten som använder en "padda" till allt som går ;)

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Husbilsklubben.se sköts numera mestadels från paddor med Ios o Android, sittandes i Husbilar runt om på klotet, så under hösten kommer förhoppningsvis en mer mobilanpassad version av Husbilsklubben.se

Det är en stadigt ökande trend att surfa via paddor o smartphones även på HBK.

Toppen