• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hellre dator än surfplatta!?

I

Ice-Man

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Surfplatta är ju ingen direkt ny teknik, men Apple har åter igen lyckats smaska till marknaden och återupptagit efter Microsofts Tablet PC som introducerades för över 10 år sedan. Apple är riktigt duktiga på marknadsföring....
Då, för 10 år sedan, var ju såklart Tablet PC något större och en penna krävdes i stort sett för att kunna använda den, men konceptet var ungefär detsamma.

Jag är inne på andra eller möjligen tredje försöket med "dagens" surfplatta. Har en Samsung Galaxy TAB 10.1 3G, men precis som tidigare så blir det mest den bärbara datorn som hänger med mig och den stackars plattan blir mest liggande. Tidigare har jag även testat med 7" skärm.
Jag försöker verkligen använda den, och den åker allt som oftast med i bilen. Men har jag tillgång till en bärbar dator så blir det nästan alltid den jag använder. Jag ser inte mig själv som hopplöst konservativ - tvärt om försöker jag se möjligheter i ny teknik - men just denna passar mig inte riktigt.
En annan sak med surfplattor som de är utformade idag är att de är anpassade för en enskild användare. Det finns säkert någon fiffig app som jag har missat som gör den till "multiuser", men från start är de inte anpassade för det. Jag vill ha mina egna bokmärken/favoriter, min egen mail, mina egna anpassningar men rätt vad det är så vill någon annan låna den en stund...

Däremot har jag under flera år använt smartphones på ungefär det sätt som många idag använder sin surfplatta. Mail, film, musik, web, GPS, kartor, IP-telefoni, you name it... Allt finns ju där - precis i min ficka. 1,5GHz "computer power" i fickan - det var en "våt dröm" för en sådan som mig för några år sedan.
Jag använder alltså min smartphone som surfplatta, padda, eller vad man nu väljer att kalla det. Den största fördelen anser jag att tillgängligheten är - den finns ju som sagt alltid med mig, till och med när jag är på hundpromenad, dass eller på playan. Dessutom är den ju ganska bra att ha om man vill ringa med den :)
Storleken är ju både en fördel och nackdel, liten nog att få plats i fickan, men kanske lite väl liten för många webbsidor.

Inom kort så tror jag att vi kommer att få se hopfällbara eller utrullningsbara skärmar på smartphones och då snackar vi ju lyckad kombination! Kanske kombinerar man detta med LED-projektion för att se i grupp - låter väl kul :)

Sådan är min syn på s.k. surfplattor. Jag försöker verkligen använda den till allt möjligt, men jag kan ändå inte låta bli att se det som en överdimensionerad mobiltelefon som inte är speciellt bekväm att ha i fickan.

Jaja, alla är vi olika och det är väl som jag sagt tidigare tur det.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

:msn_thumbup: Sålunda' Tom :msn_star::msn_star::msn_star::msn_star:
Andra försöker rädda ett fel investerat produkt för att rättfärdiga sig själv.
Döma saker nygtern och åka inte på en hysterisk eller fanatiskt mode våg.
Min största misstaget investering 7 år sedan var en 4-tums Pocket PC med äkta GPS och pekskärm - med en fingernagel - tyvärr två handmanövrerade.
Leksaker i förhållande till en bärbar dator i husbil eller en riktig een hand Garmin handhållna.(Hunden i snöret med den andra handen)
Min nästa investering blir en stark kombination av telefon och foto.
Nokia 808 PureView 41 Mpixel.
Fungerar det inte för mig - jag måste erkänna.

Trots testning, dels förklarade mitt förkastande av surfplatta och vädjar till andra att ge upp fanatism, och gå vidare med saker som lämpar sig för husbilar.

PS. Går in detta inlägg för att ge mitt bidrag - inte en ping'pong' debatt.
Det bör vara möjligt att göra sina synpunkter för alla, utan resikere personliga påhopp. (HBK forumets regler)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Det verkar som om vissa vill stoppa utvecklingen, kan det vara åldern som tar ut sin rätt?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Däremot har jag under flera år använt smartphones på ungefär det sätt som många idag använder sin surfplatta. Mail, film, musik, web, GPS, kartor, IP-telefoni, you name it... Allt finns ju där - precis i min ficka. 1,5GHz "computer power" i fickan - det var en "våt dröm" för en sådan som mig för några år sedan.
Jag är ingen framtidsguru men i det här fallet så tror jag du är på rätt spår.
Smartphone-Mobilen kommer att bli första hands verktyget för de flesta (kanske så redan idag)

Trenden går mot att mobilen är första fönstret till webben.
Varför går alla och stirrar i mobilen......
Kliver du av ett plan så åker mobilen upp på 2 sek. Jag har aldrig sett någon padda eller laptop komma fram.
Med mobilanpassade hemsidor kommer användningen öka ytterligare. En riktig mobilsajt kompletterar vanliga webbplatser och appar.
Den blir snabbare och tydligare för mobilsurfare, och lätt att hitta när man gör sökningar på mobilen.

Betalfunktion via mobilen i butiker nät och fysiska., alltid redo, där du är. Smarta betallösningar kommer starkt, se till exempel svenska Payair och iZettle.
Idag finns det smartphones med hyfsat bra kameror/film för normalanvändning.

Man kan streama musik, maila, skypa, skicka meddelanden. Använder en Aiptek Pocket Cinema T30 - HD som projicerar en bild /film/pdf etc från telefonen i jobbet= kontoret på fickan.

Framtiden ligger i mobilen....:msn_fingerscrossed:

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Visst är det så att framtiden ligger i mobilen (och plattan). De nya mobilerna har en skärm som är på 5 tum och större så skillnaden har utjämnats. För egen del är det pekdator hemma och i husbilen och mobilen i övriga fall.

Kanske får vi snart en skärm som kan vikas eller rullas, jag vet att det forskas i detta. Apple har ju lika mycket pengar i kassan som hela Sveriges skatteintäkter på ett år så den framtida skärmen är inte alltför avlägsen. Jag hoppas att den går att betrakta i solsken också.

Det som är säkert är att utvecklingen går mot enklare och snabbare pekdatorer vare sig vi vill eller inte. Den tekniska utvecklingen har vi aldrig kunnat hejda!

PS! iZettle är ett genialt påfund!
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

För egen del så använder jag nästan enbart paddan när jag inte jobbar, många fördelar, lätt att bära med sig, tar liten plats, många appar, framför allt så startar den upp omedelbart när jag behöver den, jag tittar även på TV genon paddan med hjälp av I-TV.
För mig så är valet lätt när jag behöver en dator och inte skall köra nått mera avanserat.
Ha det. :mcride:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Visst är det ganska tröttsamt när man när man diskuterar om man ska skriva sina inlägg på en padda(platta,tab,iPad.. Unameit). Man använder det man tycker är bäst helt enkelt.
För min egen del, som jag tidigare deklarerat, är paddan(plattan,taben,iPaden...Unameit.) den pryl jag finner mest lämplig i de flesta fall. Men det är upp till den enskilde vad som är bäst..
Ni som älskar LAPtops... använd dom. Själv använder jag mer och mer enkla verktyg som smartphones och paddor(tabbar,iPaddar,..Unameit) för att hantera NÄTET. Fan jag är bara nybörjare .... 25 års erfarenhet ... shit....

Jag köpte en padda..Samsung Galaxy Tab 8.9 för ett tag sen.. Vilket lyft. Bästa investeringen på senare tid.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag sitter här och petar på min padda och skulle gärna lägga in ett foto men vet inte hur man gör! Är det möjligt överhuvudtaget?

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Har nämt det tidigare, men jag har en GPS som sitter på instrumentbrädan, en telefon som jag kan prata i samtidigt som jag kollar GPS.n och skulle sambon vilja se på bilder från tidigare resor så går det alldeles utmärkt med laptoppen som får plats på handsfackets närfällda lucka, och allt detta samtidigt.
Så varför investera i några funktioner som jag alleredan har tillgång till, och dessutom samtidigt.:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag sitter här och petar på min padda och skulle gärna lägga in ett foto men vet inte hur man gör! Är det möjligt överhuvudtaget?

Jappe

Jag lägger in alla mina bilder med min iPad, det skulle förvåna om det inte är möjligt med din Flyer.

r%C3%B6rosBild23.jpg

Sleggevejen i Röros inlagd med iPad


PS! Om du inte kan lägga in bilder direkt från Flyern har jag fixat ett enkelt sätt där du dessutom kan reglera storleken på bilderna som läggs in.
Hör av dig per epost ikväll om du är intresserad.
Bilderna nedan är inlagd på detta sätt.

cykeljappe-735158.jpg

cykeljappe-735158.jpg

cykeljappe-735158.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Har nämt det tidigare, men jag har en GPS som sitter på instrumentbrädan, en telefon som jag kan prata i samtidigt som jag kollar GPS.n och skulle sambon vilja se på bilder från tidigare resor så går det alldeles utmärkt med laptoppen som får plats på handsfackets närfällda lucka, och allt detta samtidigt.
Så varför investera i några funktioner som jag alleredan har tillgång till, och dessutom samtidigt.:confused:

Många grejer att hålla reda på!

Jag beslöt mig för att göra husbilslivet lite enklare genom att låta en manick ersätta ett halvt dussin andra. Nu kan jag ägna mig åt att betrakta naturen och leta ev. fotoobjekt.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Haha, Relax!
Sådär gör jag också när jag är jättesugen på en ny pryl: försöker hitta allt negativt som skrivits om den. Det brukar hjälpa ett tag...
Men inte jättelänge.

Lycka till med nya prylen,
Vh

Torbjörn

8 av 10 som har både surfplatta och dator väljer oftast datorn för de flesta sysslor,
såväl för sociala medier och e-post som att se på nyheter och att kika på bilder. Trots att det är just dessa aktiviteter som brukar(?) anses passa surfplattan bäst.

Detta enligt resultatet i en Sifoundersökning införd i tidningen "Ny Teknik" Hellre dator än surfplatta - NyTeknik
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Idag kom jag på ett bra sätt att använda Galaxen!
Just när vi skulle köra hemåt från "Chappen" och behövde använda GPS´en i telefonen (min TomTom låg hemma) så kom jag på att jag glömt att ladda telefonen. Fram med Taben/paddan/plattan o vips hängde den över instrumentpanelen och passade som en smäck...

DSC_0276.jpg


Bilden är av naturliga skäl inte tagen med surfplattan! :)

Generellt sett är jag ingen motståndare till ny teknik, absolut inte, jag som tekniknörd välkomnar den. Kollade i helgen vid något tillfälle vädret i taben, men mer än så kom den inte att användas. Satt däremot en stund med laptopen, och i vanlig ordning en hel del med smartofånen när inte "prylarna" fanns tillgängliga.
Jag förordar inte att någon annan ska använda ditt eller datt - det är helt och hållet upp till var och en - jag bara berättar hur jag gör. Som "angan" m.fl. skriver: Det är upp till den enskilde vad som känns bäst!

Beträffande appar för både det ena och det andra; jag föredrar en riktigt bra mobilanpassad webbtjänst före alla meningslösa appar som lika gärna skulle kunna vara en webbtjänst. Visst finns det gigantiskt många bra appar som i stora drag är omöjliga att lägga som webbtjänster, men det finns också väldigt många som inte är så välgenomtänkta.

Ja, förresten, jag är oxå bara nybörjare. 1982, då jag gick i femte klass, fick jag tag i min första dator. På den tiden fick man minsann knappa in BASIC-koden själv om man ville hitta på något kul. Hålkort och andra obskyriteter slapp jag dock uppleva då man kunde spela in sina program på kassettband.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Det har varit mycket snack om mobilanpassade webbtjänster men jag kan inte komma på någon som är riktigt bra. Bordatlas avbröt sin lovande mobilapp och satsade på en webbaserad som blev en flopp. Jag kan inte heller se att tex Viber och Hey Tell m.fl. skulle få framgång som webbapp. Inte heller navigeringsappar som iGO, Sygic och Navigon skulle överleva särskilt länge.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Precis! Vissa appar har som sagt stort berättigande och är riktigt omfattande. Men att ha en halvdassig app för varenda liten lokalblaska eller kvällstidning tycker jag är meningslöst - bättre i så fall att satsa på en riktigt bra mobilanpassning.

mobil.hitta.se tycker jag gör vad den ska och jag använder den ofta.
Google funkar oxå bra i en smartphone.
sv.m.wikipedia.org funkar oxå fint.
m.imdb.com är en trevlig bekantskap.
Vissa tidningars mobilanpassade siter är ibland rätt hyffsade.

Jag håller med om att både navigationsappar och "röstappar" troligen hade varit en omöjlighet utan egen kod.
Det finns en uppsjö olika appar som definitivt har ett stort berättigande - dels de exemplen du uppger knarrevik, men även t.ex. spel (offline), kameraappar, systemappar, GPS-baserade appar etc etc.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Haha, Relax!
Sådär gör jag också när jag är jättesugen på en ny pryl: försöker hitta allt negativt som skrivits om den. Det brukar hjälpa ett tag...
Men inte jättelänge.

Lycka till med nya prylen,
Vh

Torbjörn
Tack Torbjörn, men hur visste du att jag köpt (en ny pryl), en Garmin 3490LMT så sent som för bara ett par dagar sedan?

Nya GPS'er är färdiga produkter både bra och billiga och har dessutom inga driftskostnader, man kan nästan "gödsla med dem" ... fö om vill jag ha
något så köper jag det utan "långbänk" eller dåligt samvete!

Tycker att Sifo liksom tidningen Ny Teknik (Sveriges största tekn tidn) är duktiga och proffsiga på det de gör, vill man kalla deras redovisning för
negativ så kanske det är dags att vakna upp.
/Relax
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

MacWorld:

Totalt skeppades det 18,2 miljoner surfplattor under årets första kvartal enligt ABI Research (drygt 202.000/dag). Samsung som nu är den näst största tillverkaren av surfplattor skeppade under perioden 1,1 miljoner enheter. Apple behöll sin förstaplats under perioden och skeppade enligt ABI Research 11,8 miljoner enheter.

– Vi ser samma mönster på surfplattor som sett tidigare bland smartphones, Apple och Samsung ligger i topp medan andra konkurrenter kommer och går, säger Jeff Orr på ABI Research.

Både Apple och Samsung kommer dock att se ökad konkurrens framöver då bland andra Dell, HP och LG förbereder att släppa nya surfplattor med Android 4.0. Dessutom förväntas en rad nya surfplattor med Windows 8 släppas i slutet av året.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Apple är väl ingen tillverkare, det är väl andra som tillverkar deras produkter, eventuellt Samsung? :cool:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Apples producter tillverkas i Kina av Foxconn, världens största tillverkare av elektronik. De gör produkter till flertalet av världens elektronikvarumärken.

Bara i en frabrik där 80% av iPhones tillverkas jobbar det 200 000 personer.

jyrki
 
Toppen