Hej, idén/lagen om personbil klass 2 kom 2006 och princip så finns det ingen husbil registrerad som lastbil äldre än 2007 för en del blev reggade lite i före sitt "tillverkningsår".
Åren innan det hände blev de som hade en totalvikt upp till 3500kg lätt lastbil, vilket inte gav någon större skillnad mot en personbil rent körmässigt för de flesta små skåpbilar var också reggade som lätt lastbil. Även en hel del kombibilar blev utan sitt baksäte och fick ett lastförskjutningsgaller bakom förar och passagerarsätet och blev också reggade som lätt lastbil....
Varför ? Jo skatten var billig på en lätt lasbil (nyttofordon). Jag hade en stor Cheva Blazer K5 som lätt lastbil och skatten var ca. 650:- på den, och även på husbilar som var lätt lastbil. Jag har för mig att skatten gick upp till ca. 850:- innan nytänkandet om att bilar bara är elände och skall straffbeskattas började slå genom.
När PB2 kom så blev skatten ca. 1250:- för en bensinare och 1450:- för en diesel har jag för mig. Skatten på lätt lastbil följde skatten på PB2 troligen för enkelhetens skull, och intresset för att regga en kombibil utan baksäte till lätt lastbil dog ut.
Skatten ökades och dubblades sedan i omgångar till den "normala" nivån på mellan ca. 5500:- och 7000:-..... Tills nya enorma straffnivåer hittades på i vädergudarnas täcken.
Och så de tunga över 3500kg.
Husbilar över 3500kg. blev ju också PB2 och det var i princip ingen skillnad på dem och och de under 3500kg, med körkort och hastigheter m.m..... Men en skillnad fanns fortfarande som gjorde de äldre tunga husbilarna över 3500kg som var reggade som tung lasbil lite eftertraktade, som de är även idag (om man har körkort med ett C inskrivet vilket är ett måste, så man får köra tung lastbil, samt tycker det är ok. med lite reducerad hastighet) de kunde inte höjas i skatt för då skulle lastbilsbranschen troligen blivit galen över skattehöjningar på transportbilarna som följde/följer vikterna på bilarna.
Så därför så anses en äldre husbil reggad som tung lastbil på kanske 6500kg som en tämligen lätt tung lastbil och kommer fortfarande undan med en skatt på drygt 2000:- om året (och skall då ha de där gul/röda reflexerna bak för att visa bakomvarande att det är ett större fordon, och det skall framföras med viss reducerad hastighet som varning för övrig trafik).
Körkorten och deras behörighet är ju en annan historia även om den går lite parallelt med lastbil/PB2, och har ju att göra med att man fick typ köra lastbil för eget bruk med B kort och det kunde man inte bara förbjuda helt plötsligt. Så man kunde tidigare än ändrade lagar lämna in en ansökan med uppgifter om att man kört tung lastbil och då få ett C i sitt körkort.... Man kunde senare även lämna in ansökan om att få E (tungt släp) infört i sitt körkort.
De som inte gjort det kunde troligen inte berövas sin behörighet och då kom lagen om B kort taget för visst datum och PB2 med en vikt över 3500kg är ok.
Min ena farbror hade hela bokstavsregistret i sitt körkort helt lagligt fast han aldrig tog något mer än B kort på en körskola..... Både han, min far och en tredje bror, tripp, trapp, trull i ålder, berättade att när åldern var inne för körkort så tog de sin fars (min farfars) bil in till staden.... Körde upp.... och åkte sedan hem igen
.
Jag orkade inte att googla på uppgifter om årtal och straffsummor utan tog dem ur minnet och ber om ursäkt för ev. fel.
M. mycket v. h. JANKRO.