Per & Carina
HBP Admin
Det är vad fabrikanten godkänner fordonet för. Har inget med våra hastighetsgränser att göra.På vår husbil pb2 5300kg så står det max hastighet 130km/h i reg beviset.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det är vad fabrikanten godkänner fordonet för. Har inget med våra hastighetsgränser att göra.På vår husbil pb2 5300kg så står det max hastighet 130km/h i reg beviset.
Fel. I Sverige är det skyltarna som gäller både för PB klass 1 och 2. Däremot är det viktgränser som gäller i övriga Europa.
Googlar man den texten hamnar man på www.traficom.fi, dvs en finsk hemsida för finsk trafik. Det gäller alltså i Finland och inte i Sverige.Har detta ändrats?
Den högsta tillåtna hastigheten för en husbil på över 3 500 kg är i regel 80 km/h. Om en modern husbil har låsningsfria bromsar och alla säten som används under körning har säkerhetsbälte och huvudstöd, får husbilens hastighet vara 100 km/h.29 maj 2020
Skyltad hastighet gäller i Sverige oavsett vikt på husbilen, ett av dom få länder i Europa med så frikostiga regler.Har detta ändrats?
Den högsta tillåtna hastigheten för en husbil på över 3 500 kg är i regel 80 km/h. Om en modern husbil har låsningsfria bromsar och alla säten som används under körning har säkerhetsbälte och huvudstöd, får husbilens hastighet vara 100 km/h.29 maj 2020
Eller inte, där jag sett/hittat och dom jag pratat med.
Alla tunga bilar ska hålla 80km eller max 100
Googlar man den texten hamnar man på www.traficom.fi, dvs en finsk hemsida för finsk trafik. Det gäller alltså i Finland och inte i Sverige.
Nej, det menar jag inte.Ok , menar du att Finland fattar men inte sverige
Svenska Transportstyrelsen är ganska tydlig över vad som gäller i Sverige! Detta oavsett vikt:Ok , menar du att Finland fattar men inte sverige
Det är egentligen lite konstigt.Fel. I Sverige är det skyltarna som gäller både för PB klass 1 och 2. Däremot är det viktgränser som gäller i övriga Europa.
Gäller även mig som har körkort.Det är egentligen lite konstigt.
Folk som ”inte” har körkort, utan lever på farfarsprincipen får framför ett fordon i högre fart jmf med om ett liknade fordon som är klassat som buss eller lastbil inte får göra.
Så kan det vara ibland, livet är inte alltid logistiskt.
Jag fick behörighet för motorcykel gratis i mitt körkort. Har kört och arbetspendlat med motorcykel i stora dela av mitt yrkesverksamma liv. Men både min morsa och min mormor hade också behörighet för tung motorcykel.Det är egentligen lite konstigt.
Folk som ”inte” har körkort, utan lever på farfarsprincipen får framför ett fordon i högre fart jmf med om ett liknade fordon som är klassat som buss eller lastbil inte får göra.
Så kan det vara ibland, livet är inte alltid logistiskt.
Det enkla svaret är att det kan du aldrig göra. Förutsätt att alla du möter är okunniga, rattfulla och/eller fullständiga idioter i trafiken. Det är alltså upp till dig att hantera alla trafiksituationer.Min enkla fråga. Hur skall man kunna säkerställa att alla har har rätt kompetens och rätt mentala egenskaper att framföra ett vist fordon?
Innebär detta att du får köra alla husbilar med B-kort.Utdrag från transportstyrelsen gällande regler personbilar
Personbil klass II (husbil eller lastbil)
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.
- fast monterade sittplatser,
- fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
- fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
- bord.
Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.
Hela texten
Personbil - Transportstyrelsen
En personbil är en bil som är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen.www.transportstyrelsen.se
Jag får köra alla HB om dom är klassade PB2 och man har körkort taget före 1/7-96. Men det får inte har varit återkallat efter 30/6-96. Och jag har bara B kortInnebär detta att du får köra alla husbilar med B-kort.