Västkustcamparen
HBK Medlem
Nej, det gör det inte. Man får t.ex. INTE köra lastbilsreggade husbilar med totalvikt över 3.5 ton på ett B-kort.Innebär detta att du får köra alla husbilar med B-kort.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Nej, det gör det inte. Man får t.ex. INTE köra lastbilsreggade husbilar med totalvikt över 3.5 ton på ett B-kort.Innebär detta att du får köra alla husbilar med B-kort.
Eller tyngre än 3.5 ton klass 2 om körkortet är taget efter 1/7 1996. Eller om körkortet har vart återkallat efter detta datum. Om det är så då är det max 3.5 ton som gäller.Nej, det gör det inte. Man får t.ex. INTE köra lastbilsreggade husbilar med totalvikt över 3.5 ton på ett B-kort.
Eller om man glömt förnya det i tid.Eller tyngre än 3.5 ton klass 2 om körkortet är taget efter 1/7 1996. Eller om körkortet har vart återkallat efter detta datum. Om det är så då är det max 3.5 ton som gäller.
2006 dök begreppet PB2 upp i sverige på nya husbilar, äldre husbilar var oftast registrerade som lastbil, lätt/tung.Motsägelsefullt tycker jag eller är det jag som inte fattar..
Först säger transpotstyrelsen att alla fordon med viss inredning, både personbilar och lastbilar oavsett vikt, är PB II och dessa får framföras enligt farfarsregeln. Samtidigt skriver man att:
" Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet,"
Blandar man ihop två olika saker eller rör de bara till det för juristers försörjning?
Om man glömt det så rekommenderar jag att kolla med TS, jag glömde (slarvade) det för ca 20 år sen. Det kom påminnelser etc, så till slut så förnyade jag. MEN när jag dubbelkollade med TS så hade jag fortfarande farfarsrättigheten kvar....Eller om man glömt förnya det i tid.
Skyltad hastighet är högsta hastigheten man får köra i. Många tror att det är lägsta hastigheten tyvärr. Sedan finns det fartdårar och väglöss förståss. Men det viktigaste är att samarbeta i trafiken.Det är inte konstigt att husbilar uppfattas märkliga när en del då håller max 80 andra 120, inget fel av någon men märkligt blir det, i Sverige gäller skyltad hastighet för pb 1 och 2, last ilsreggade gäller lastbilsregler och som sagt kan vara lite annorlunda utanför Sverige samtidigt med många andra landsspecifika regler
Så bör det vara men jag tycker transportstyrelsen formulerar sig motsägelsefullt.2006 dök begreppet PB2 upp i sverige på nya husbilar, äldre husbilar var oftast registrerade som lastbil, lätt/tung.
Vägde då husbilen över 3500kg krävdes såklart C-behörighet.
Vår husbil reg. 2005 som tung lastbil, min sambo saknar den behörigheten, så vi reggade om den till PB2 2014 då vi köpte den.
Fick över dubbel skatt på köpet, skatten var under 2500kr som tung lastbil, och blev 5640kr som PB2
Det är inte konstigt att husbilar uppfattas märkliga när en del då håller max 80 andra 120, inget fel av någon men märkligt blir det, i Sverige gäller skyltad hastighet för pb 1 och 2, last ilsreggade gäller lastbilsregler och som sagt kan vara lite annorlunda utanför Sverige samtidigt med många andra landsspecifika regler
En husbil som är reggad som tung lastbil skall ha stora diagonala gul/röda reflexer som andra tunga fordon har bak, för att visa att det är ett större fordon med lägre hastighetsbegränsning. (Underligt nog brukar de reflexerna ibland ligga i husbilen någonstans med magnet eller vacuumfäste.)
Visa bilaga 231856
M.v.h. JANKRO.
Personbil klass 2 är likställd med pb klass 1 vad avser hastighetsbegränsning i Sverige! Detta gäller bara här, kontrollera vad som gäller i de länder du kör i övrigt.Jag blev lite förvånad idag när jag läste ett nyhetsbrev från SPF att i Sverige är en husbil pb klass II över 3,5 ton inte tillåten att köra fortare än 90 km/h även om vägen är skyltad högre.
Är oftast insatt i trafikregler efter ett liv på vägarna och trodde i min enfald att det, i Sverige, var samma regler för pb klass I och II.
Har sökt hos Transportstyrelsen och läst fler författningar men hittar inte rätt känns det som. Är det någon som bistå med rätt information samt var, i vilket dokument, detta regleras?
Tack på förhand!
Om du menar att tunglastbilsreflexerna med snabbfäste ibland ligger inne i husbilen som är reggad som tung lastbil, så kan det kanske bero på att man vill ge sken åt omgivningen att det är en stor husbil som är reggad som PB2 och får framföras efter de reglerna......... Vem vet ???Borde inte alla tunga husbilar/lastbilar
isåfall ha detta märke
Borde inte alla tunga husbilar/lastbilar isåfall ha detta märke
Det kan säkert stämma in på många, när vi 2014 köpte vår då 9år gamla tunga LB, så låg dekalerna i garaget.Om du menar att tunglastbilsreflexerna med snabbfäste ibland ligger inne i husbilen som är reggad som tung lastbil, så kan det kanske bero på att man vill ge sken åt omgivningen att det är en stor husbil som är reggad som PB2 och får framföras efter de reglerna......... Vem vet ???
M.v.h. JANKRO.
Jankro... Min guru som vet allt.Om du menar att tunglastbilsreflexerna med snabbfäste ibland ligger inne i husbilen som är reggad som tung lastbil, så kan det kanske bero på att man vill ge sken åt omgivningen att det är en stor husbil som är reggad som PB2 och får framföras efter de reglerna......... Vem vet ???
M.v.h. JANKRO.
Jag hoppas att även jag får svara.Jankro... Min guru som vet allt.
Vad gäller om husbilen är regad som lastbil med prick 3500 kilo tjänstevikt. En husbil från 2001 LMC
Är det B behörighet då eller C behörighet?
Ska det sitta skyltar på eller inte i det fallet?