Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Visar ni "vanligt folkvett" enbart till husvagns- och husbilsåkare, eller till alla medtrafikanter? Och gör ni det enbart när ni kör med husvagnen tillkopplad, eller alltid när ni är ute på vägarna?
Pålle
Pålle
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Håller med dig folk rätt så tysta och stänger om sig.Mindre vink nu i år. Kan bero på att man ser många fler husbilar i år. Vissa har kanske inte kommit in i hälsandet.
Vissa kanske har ledsnar på hälsandet då det blir ett himla vinkande på vägarna.
PS. Jag vinkar men har funderat på om det är nån idé numera. Man kan se nån man vinkat med och sen parkera på nån handelsplats och inte börjas det att samtalas ändå.
Vad fyller vinkandet för funktion funderar jag på?
Oooj. Länge sen. Coolt.När jag tog körkort för 60 år sedan fick jag lära mig att händerna skall vara på ratten, någon gång kan jag ha drabbats av tillfällig minnesförlust, men inte ofta.
Känner igen mig, inte alltid man kan vinka på grund av fru eller GPS som stör, hahahaVi körde ner mot Hudiksvall idag ca 2 timmars körning och vad ett tillfälle mötte vi ca 10 husbilar nästan på rad.
Vi hejade till alla men fick åter tre st tillbaka.
Ibland när jag kör så missar jag då jag är koncentrerad på trafiken/GPS mm.
Samt en tjatig fru bredvid som kommer med många bra förslag hur man ska köra.
Så jag ber om ursäkt om jag missat någon.
Var ute och körde 700 km i mellan-Sverige i helgen. Det var första husbilsturen på flera år och jag har samma upplevelse. Senast vi var ute hälsade i princip alla men nu var det Michael säger färre än hälften. Och troligen många som kom på sig då jag hälsade först. Jag testade även att inte vara först och då blev det många möten utan hälsning... inte alls lika trevligt som tidigare år!Godkväll,
Som rubriken lyder, har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?
Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på vår resa genom Sverige. Mellan Malmö och Örebro, med lite omvägar här och var, så ca 500 km. Vi mötte i runda slängar 80 husbilar under färden, och färre än hälften slängde upp handen och gav en vink vid möte. Jag initierade vinken varje gång, så kanske är några ögontjänare, och hade inte vinkat om jag inte hade tagit initiativet.
En klar försämring från förra årets Sverige resor, i alla fall känns det så.
Någon som har liknanden, eller andra erfarenheter om vinkandet oss husbilsåkare emellan?
Ja, upplevde det i veckan, gärna lite yngre folk, kan va svårt m. kulturen.Godkväll,
Som rubriken lyder, har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?
Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på vår resa genom Sverige. Mellan Malmö och Örebro, med lite omvägar här och var, så ca 500 km. Vi mötte i runda slängar 80 husbilar under färden, och färre än hälften slängde upp handen och gav en vink vid möte. Jag initierade vinken varje gång, så kanske är några ögontjänare, och hade inte vinkat om jag inte hade tagit initiativet.
En klar försämring från förra årets Sverige resor, i alla fall känns det så.
Någon som har liknanden, eller andra erfarenheter om vinkandet oss husbilsåkare emellan?
Värt att tänka på är att det har ändrat sig lite hur du håller i ratten om du har airbag.När jag tog körkort för 60 år sedan fick jag lära mig att händerna skall vara på ratten, någon gång kan jag ha drabbats av tillfällig minnesförlust, men inte ofta.
En undran handlar inte tråden om vinka eller inte???Om du verkligen hamnar i en situation där krockkudden kommer ut, så har du visst andra problem än att fundera över vad som dina händer gör. 20 över 8 eller liknande är fel. Det går inte att kontrollera en bil på så sätt och vis när det blir omysigt på vägen - och målet är nog att undvika en krock, inte att hantera den. Vilken slags tränare är det som lär folk en sån ...it?
Joo, håller man 10 över 10 så vinkar man med båda händerna vid en krock när kudden löser ut, dom som inte vill vinka håller 20 över 8.En undran handlar inte tråden om vinka eller inte???
Alla gör som dom vill...Jag håller precis, som jag vill och struntar fullständigt i alla experter.