• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Visar ni "vanligt folkvett" enbart till husvagns- och husbilsåkare, eller till alla medtrafikanter? Och gör ni det enbart när ni kör med husvagnen tillkopplad, eller alltid när ni är ute på vägarna?

Pålle
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Mindre vink nu i år. Kan bero på att man ser många fler husbilar i år. Vissa har kanske inte kommit in i hälsandet.

Vissa kanske har ledsnar på hälsandet då det blir ett himla vinkande på vägarna.

PS. Jag vinkar men har funderat på om det är nån idé numera. Man kan se nån man vinkat med och sen parkera på nån handelsplats och inte börjas det att samtalas ändå.

Vad fyller vinkandet för funktion funderar jag på?
Håller med dig folk rätt så tysta och stänger om sig.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi körde ner mot Hudiksvall idag ca 2 timmars körning och vad ett tillfälle mötte vi ca 10 husbilar nästan på rad.
Vi hejade till alla men fick åter tre st tillbaka.
Ibland när jag kör så missar jag då jag är koncentrerad på trafiken/GPS mm.
Samt en tjatig fru bredvid som kommer med många bra förslag hur man ska köra.
Så jag ber om ursäkt om jag missat någon.
 

Adria Sonic

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
35715
Medlemskap
2024
När jag tog körkort för 60 år sedan fick jag lära mig att händerna skall vara på ratten, någon gång kan jag ha drabbats av tillfällig minnesförlust, men inte ofta.
 

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Vi körde ner mot Hudiksvall idag ca 2 timmars körning och vad ett tillfälle mötte vi ca 10 husbilar nästan på rad.
Vi hejade till alla men fick åter tre st tillbaka.
Ibland när jag kör så missar jag då jag är koncentrerad på trafiken/GPS mm.
Samt en tjatig fru bredvid som kommer med många bra förslag hur man ska köra.
Så jag ber om ursäkt om jag missat någon.
Känner igen mig, inte alltid man kan vinka på grund av fru eller GPS som stör, hahaha
 

GB_INGEMAR

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
35088
Medlemskap
2024
Godkväll,

Som rubriken lyder, har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?

Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på vår resa genom Sverige. Mellan Malmö och Örebro, med lite omvägar här och var, så ca 500 km. Vi mötte i runda slängar 80 husbilar under färden, och färre än hälften slängde upp handen och gav en vink vid möte. Jag initierade vinken varje gång, så kanske är några ögontjänare, och hade inte vinkat om jag inte hade tagit initiativet.

En klar försämring från förra årets Sverige resor, i alla fall känns det så.

Någon som har liknanden, eller andra erfarenheter om vinkandet oss husbilsåkare emellan?
Var ute och körde 700 km i mellan-Sverige i helgen. Det var första husbilsturen på flera år och jag har samma upplevelse. Senast vi var ute hälsade i princip alla men nu var det Michael säger färre än hälften. Och troligen många som kom på sig då jag hälsade först. Jag testade även att inte vara först och då blev det många möten utan hälsning... inte alls lika trevligt som tidigare år!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
485
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja det är ju mycket att tänka på numer när man kör bil.
Mobiltelefonen bl.a
Radio skall ställas in, ofta har en bilradio inte en ratt för ens volymen, utan man måste läsa små texter och hitta små knappar.
Så det blir förstås inte så lätt att se alla biltyper man möter, och ha tid att vinka åt vissa.

Roysan
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Godkväll,

Som rubriken lyder, har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?

Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på vår resa genom Sverige. Mellan Malmö och Örebro, med lite omvägar här och var, så ca 500 km. Vi mötte i runda slängar 80 husbilar under färden, och färre än hälften slängde upp handen och gav en vink vid möte. Jag initierade vinken varje gång, så kanske är några ögontjänare, och hade inte vinkat om jag inte hade tagit initiativet.

En klar försämring från förra årets Sverige resor, i alla fall känns det så.

Någon som har liknanden, eller andra erfarenheter om vinkandet oss husbilsåkare emellan?
Ja, upplevde det i veckan, gärna lite yngre folk, kan va svårt m. kulturen.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
När jag tog körkort för 60 år sedan fick jag lära mig att händerna skall vara på ratten, någon gång kan jag ha drabbats av tillfällig minnesförlust, men inte ofta.
Värt att tänka på är att det har ändrat sig lite hur du håller i ratten om du har airbag.
Tidigare skulle man hålla tio över tio.
Numera tjugo över åtta.
Håller du tio över tio och airbagen utlöses hejar du med båda armarna.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Aldrig hört eller sett att det gäller "tjugo över åtta", det är onaturligt, okomfortabelt och fel. När man styr bilen genom en kurva ska den yttra handen skjutsa ratten och inte den inre handen dra på ratten. Går inte med "tjugo över åtta". Under mina 35 år bakom ratten deltog jag i ett antal säkerhets-träningar (senast 2018) och det fanns aldrig nån annan råd än att hålla i ratten tio över tio eller liknande. Har ingenting att göra med krockkudden.

Vi är aktuellt på resan med husbilen och jag erkänner att vi bara vinkar på små grusvägar eller när vi ser att den mötande bilen är en Pössl. Annars blir det för mycket, trots att vi försöker vara vänliga mot alla som kör husbil.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
När min son tog körkortet för 3 år sen så var det 20 över 8 som gäller. Annars slår dina armar dig i fejan när airbagen löser ut.
10 över 10 är förlegat
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Om du verkligen hamnar i en situation där krockkudden kommer ut, så har du visst andra problem än att fundera över vad som dina händer gör. 20 över 8 eller liknande är fel. Det går inte att kontrollera en bil på så sätt och vis när det blir omysigt på vägen - och målet är nog att undvika en krock, inte att hantera den. Vilken slags tränare är det som lär folk en sån ...it?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Om du verkligen hamnar i en situation där krockkudden kommer ut, så har du visst andra problem än att fundera över vad som dina händer gör. 20 över 8 eller liknande är fel. Det går inte att kontrollera en bil på så sätt och vis när det blir omysigt på vägen - och målet är nog att undvika en krock, inte att hantera den. Vilken slags tränare är det som lär folk en sån ...it?
En undran handlar inte tråden om vinka eller inte???
 
Toppen