• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Godkväll,

Som rubriken lyder, har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?

Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på vår resa genom Sverige. Mellan Malmö och Örebro, med lite omvägar här och var, så ca 500 km. Vi mötte i runda slängar 80 husbilar under färden, och färre än hälften slängde upp handen och gav en vink vid möte. Jag initierade vinken varje gång, så kanske är några ögontjänare, och hade inte vinkat om jag inte hade tagit initiativet.

En klar försämring från förra årets Sverige resor, i alla fall känns det så.

Någon som har liknanden, eller andra erfarenheter om vinkandet oss husbilsåkare emellan?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Mindre vink nu i år. Kan bero på att man ser många fler husbilar i år. Vissa har kanske inte kommit in i hälsandet.

Vissa kanske har ledsnar på hälsandet då det blir ett himla vinkande på vägarna.

PS. Jag vinkar men har funderat på om det är nån idé numera. Man kan se nån man vinkat med och sen parkera på nån handelsplats och inte börjas det att samtalas ändå.

Vad fyller vinkandet för funktion funderar jag på?
 
F

F.d. 64253

Guest
Godkväll,

Som rubriken lyder, har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?

Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på vår resa genom Sverige. Mellan Malmö och Örebro, med lite omvägar här och var, så ca 500 km. Vi mötte i runda slängar 80 husbilar under färden, och färre än hälften slängde upp handen och gav en vink vid möte. Jag initierade vinken varje gång, så kanske är några ögontjänare, och hade inte vinkat om jag inte hade tagit initiativet.

En klar försämring från förra årets Sverige resor, i alla fall känns det så.

Någon som har liknanden, eller andra erfarenheter om vinkandet oss husbilsåkare emellan?
Ska erkänna att vi inte är fan av att hälsa efter vägen, grunden till det är ganska enkelt. När folk ligger efter vägen i 60-90 km/t så hälsar många, när man kommer närmare varandra så är det inte många som hälsar, då är dom flesta i en helt annan bubbla, då är det inte lika kul.
Nu känns det bara löjligt.
 

Michael_MMX

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2024
Mindre vink nu i år. Kan bero på att man ser många fler husbilar i år. Vissa har kanske inte kommit in i hälsandet.

Vissa kanske har ledsnar på hälsandet då det blir ett himla vinkande på vägarna.

PS. Jag vinkar men har funderat på om det är nån idé numera. Man kan se nån man vinkat med och sen parkera på nån handelsplats och inte börjas det att samtalas ändå.

Vad fyller vinkandet för funktion funderar jag på?
Det där upplever jag också, och det är väldigt tråkigt. Jag tillhör den skaran som alltid hälsar på grannarna när jag stöter på dom i trappan, och alltid hälsar på mina tillfälliga grannar på ställplats/camping, inte alltid att folk vill stanna och snacka en stund, och jag har full förståelse för att vi alla är olika. Men den dagen som något händer, som när min bil fick för sig att tappa vatten, frostvakten gav upp, då tjoade grannen på mig, och även hjälpte till att lösa problemet eller när ställplatsgrannen markis var på väg till Mars, så jag surrade fast den, så de slapp större skada än en trasig led på markisbenet. Jag är ganska säker på, att ett hej gör att sammanhållningen stärks, och man kan få spontan hjälp..
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Låt mig dra en parallell:

Svärfar körde på sin tid en Saab V4, och alla ägare till den Saab-modellen vinkade till varandra.

Senare bytte han upp sig till den då nya 99-modellen, och alla ägare till sådana Saabar vinkade till varandra under de första åren.

Själva åker Ingrid och jag (när vi inte åker husbil) varsin Suzuki-personbil, men inte någon enda Suzuki-ägare har någonsin vinkat till oss.

Pålle
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
485
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag funderar på att klistra upp en vit hand i vindrutan så hälsningen sker med automatik.
Kanske gillra upp en ljus handske.
Det finns ju såna skämthänder att köpa som skall se ut som ett lik ligger i bagageluckan med en arm klämd och då en hand som sticker ut.
Köp en sån.
Det duger bra, då det knappast numer har någon funktion.

Förr i husbilarnas gryning för 40-50 år sen, lär ett möte med en husbil. ha varit exklusivt.
Kanske hembyggen och då känner man en viss samhörighet med ev möte av hembyggare.


Förövrigt är det ju många husbilar som har hyrts för en semesterresa och de förarna har nog inte insett den gamla kulturen att hälsa på sina husbilsbröder.

Roysan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Har haft husbil i närmare 35 år och rest väldigt mycket såväl i Sverige som övriga Europa. Under de första åren, då husbilar närmast var en raritet på våra vägar, hälsade vi alltid på andra husbilar. Måste dock erkänna att vi numera slutat med att vinka till husbilar vi möter. I alla fall på större vägar. Ett möte på en mindre väg med lägre hastighet och där vi av trafikmässig skäl måste ha koll på varandra återfaller vi dock till vårt forna beteende. På exempelvis en ställplats eller camping ser vi däremot alltid till att hälsa och göra oss bekanta med våra närmaste grannar. Vilket ofta resulterar i både trevliga samtal och nyttigt utbyte av resmässiga erfarenheter.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är blir ju en himla massa vinkande nu jmfrt med bara 3 år sedan. Jag tror inte att det är färre antal som vinkar men det är ju betydligt fler husbilar ute på vägarna. Utlänningarna vinkar i stort sett aldrig (har någon sett en tysk som vinkar?). Även de flesta Nordic förare har slutat att vinka åt varandra. Kanske ett ålderstecken? Armen går inte upp lika lätt längre...
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
415
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag funderar på att klistra upp en vit hand i vindrutan så hälsningen sker med automatik.
Kanske gillra upp en ljus handske.
Det finns ju såna skämthänder att köpa som skall se ut som ett lik ligger i bagageluckan med en arm klämd och då en hand som sticker ut.
Köp en sån.
Det duger bra, då det knappast numer har någon funktion.

Förr i husbilarnas gryning för 40-50 år sen, lär ett möte med en husbil. ha varit exklusivt.
Kanske hembyggen och då känner man en viss samhörighet med ev möte av hembyggare.


Förövrigt är det ju många husbilar som har hyrts för en semesterresa och de förarna har nog inte insett den gamla kulturen att hälsa på sina husbilsbröder.

Roysan
Jag tror du är nära sanningen Roysan!
Vi köpte vår första husbil 2017 och på vår resa till Treriksröset så hälsade dom flesta, vi var fundersamma i början men sedan hängde vi också på och började hälsa. Så kom Coronan 2020 och suget efter husbilar vart enormt, många köpte husbil och jag tror det var där det fallerade att hälsa på varandra. Många nya som inte viste eller tänkte på det eller helt enkelt inte ville hälsa, varför ska JAG göra det, jag känner ju inte dom......
Numera är det godtyckligt när vi är ute och åker, vi hälsar på alla som hälsar på oss men vi har också slutat starta hälsandet eftersom det är ett fåtal som svarar på den.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.578
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har också märkt att det vinkas mindre än för några år sedan och skall erkänna att jag själv inte vinkar vid alla tillfällen men ofta.

Det där med att vinka till bilar av samma märke fungerar inte heller. Har en bil som inte är så jättevanlig, en liten Knaus, inte en plåtis, byggd på MAN.
På vår resa från södra sverige upp genom landet såg vi inte en enda likadan innan vi var på väg från Stora Sjöfallet. Där kom en sådan mot oss och jag gjorde ett litet blinkande med ljuset och vinkade när vi kom närmare varandra. Inte det minsta reagerande från den mötande mer än att de såg väldigt frågande ut! Såg en likadan bil på en ställplats några dagar senare och de reagerade inte ens där när jag sade "hej". Var nog samma ekipage. Kollade inte nationaliteten....
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Koncentrerar mig på vägen och trafik och ser faktiskt ingen nytta med att heja.
Vid paus eller på ställplatsen har jag inga problem med att prata eller byta erfarenheter.
Ser jag i ögonvrån att någon hejar händer det att jag ”svarar” men vinkar inte först.
 

Gurra/Annika

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Botkyrka
Godkväll,

Som rubriken lyder, har vi husbilsåkare slutat hälsa på varandra i trafiken?

Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på vår resa genom Sverige. Mellan Malmö och Örebro, med lite omvägar här och var, så ca 500 km. Vi mötte i runda slängar 80 husbilar under färden, och färre än hälften slängde upp handen och gav en vink vid möte. Jag initierade vinken varje gång, så kanske är några ögontjänare, och hade inte vinkat om jag inte hade tagit initiativet.

En klar försämring från förra årets Sverige resor, i alla fall känns det så.

Någon som har liknanden, eller andra erfarenheter om vinkandet oss husbilsåkare emellan?
Har samma erfarenhet i år. Vi hälsar alltid. Vi har åkt husbil i över 30 år det var färre husbilar och kanske en bättre sammanhållning förr.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Jag vinkar bara om någon vinkar först. Får ett mikroanfall av dåligt samvete när jag missar att vinka tillbaka, hehe. Tycker att det blir lite väl mycket vinkande på ex. E4. Fick ett il och vinkade på en i en korsning som inte vinkade tillbaka, blev mikrokränkt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
485
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En tråd med liknande innehåll avhandlades för flera år sen, dvs att "vinka eller inte vinka".
Så redan för flera år sen, (5 år sedan kanske), var inläggen väldigt lika som nu, (dvs det var bättre och annorlunda förr) i denna tråd.
Att ge en uppskattande gest med handen upp om man möter någon på en smal väg där det krävs att man samarbete lite för att få plats med mötet, eller vid uppfarter etc trafiksituationer är OK tycker jag.
Särskilt då det finns folk som bara kör på och med en min som om de låtsas inte se något utan bra gasar på trots att man måste ända ut i vägrenen med högerhjulen.
Nu när jag tänker så här, är jag ute på smala grusvägar, skogsvägare etc.

Så för övrigt med hundratals mötande hb på E45 är det helt ointressant att vinka. Bättre att koncentrera sig på körandet, att använda de kommunikationsmedel som bilen har, dvs ljus, bromsljus, tuta, backspeglar och inte minst blinkers!
Ja det innebär oxo kontroll av att nämnda saker funkar, dvs lampor är hela.

En liten kul sak är att efter att jag bytte personbil, till en ljusbrun melallic Volvo V70 D4, så möter jag ofta folk som vinkar. Även vinkar från husbilar, hur kan det bli så då? Jo jag tror att, eftersom bilmodellen är extremt vanlig, så tror många att det är grannen eller en kompis som man möter, dvs som har en sådan bil.

Roysan
 
Toppen