Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Helintegrerad har mer vikt över framaxeln,påbyggnaden väger, inte minst den stora frontrutan som dessutom är placerad längre fram än rutan på delintegrerad.Jag har en Pilote helintegrerad 2017 och den lutar mycket, samma modell finns som halvintegrerad och den ser inte ut att luta i närheten så mycket, varför är det så?
Husbilsfjäder, fjäderbyte i Växjö hos Dohini Däck
Lesjöforsfjädern höjer ca 4cm över framhjulet
Hej!Jag bytte till grafiker fjädrar höjningen blev ca 6 cm
Hej!Hej…Det är flera år sen som jag byte…jag kontaktade hymercenter i Örebro pga att jag höjde viktigten då måste dem var godsända enl.intyg som grävdes av bilprovningen..maila till dom och ange reg.nr och chassi nr .Lesjöfors hade fjädrar men dom va inte godsända/ testade för att godkänna för vikthöjning .
Jag hittade mailen från hymercenter !
Det går att höja vikten till 4250 kg.
Men du måste byta ut fjädrarna fram till förstärkta fjädrar från Goldschmitt.
001.ec371-01
Dessa fjädrar kostar 5394:- + montering ca: 4500:-
Intyget kostar 3500:-
Viktskylten kostar 1500:-
Jag har antisladd och ABS på min husbil. Vad jag förstår är det viktigt att ha sanna dimension på alla hjulen för att inte systemen ska gå bananas...Jag bytte till förstärka framfjädrar sen vid byte av däck gick jag upp till högre profil fram och ner till lägre profil i bak. På köpet fick jag mjukare gång i fram och mer korrekt hastighetsmätare.
Innan du eventuellt byter dina framfjädrar kan det nog vara bra att försöka få fram exakt vilka fjädrar du har idag så du inte byter i onödan. Jag tror att Goldschmitt har flera olika styrkor i sortimentet.
Börja med att ta reda på framaxelvikten på din bil när den är klar för utfärd inkl. besättning, alltså den verkliga vikten, inte vad som står skrivet någonstans. Sedan är det lätt att välja fjädrar.Hej!
Tack för svaret. Med din info hittade jag lite mera om just höjning av fronten på min Hymer Eriba jet 673/ Ducato 250 som redan har den registrerade vikten 4250 kg.
Det finns tydligen tre olika fjädrar som passar till bilen Fiat Ducato 250 från tillverkaren Goldschmitt.
Ver 1 nr 001.EC361 som passar till 30/33/35 Light (lätt vikt över framaxeln)
Ver 2 nr 001.EC371 som passar till 35/40 Heavy (mera vikt över framaxeln)
Ver 3 nr 001.EC371-01 som passar till 35/ Heavy (över 2000kg vikt över framaxeln)
Jag ser att du tog den versionen som klarar mest vikt på framaxeln. Blev ni nöjda med det? Det blev inte stötigt eller några andra konstigheter?
Har kollat runt lite på andra fabrikat och hittat Kamoka 2110341 eller kanske har Lesjöfors några som skulle passa? Finns det någon som monterat några andra typer av fjädrar som kan ge upplysningar om hur det fungerade.
Inte mer stötigt än den var innan byte…bilen blev mer stabil …fick göra hjulinställning efter installatio.Hej!
Tack för svaret. Med din info hittade jag lite mera om just höjning av fronten på min Hymer Eriba jet 673/ Ducato 250 som redan har den registrerade vikten 4250 kg.
Det finns tydligen tre olika fjädrar som passar till bilen Fiat Ducato 250 från tillverkaren Goldschmitt.
Ver 1 nr 001.EC361 som passar till 30/33/35 Light (lätt vikt över framaxeln)
Ver 2 nr 001.EC371 som passar till 35/40 Heavy (mera vikt över framaxeln)
Ver 3 nr 001.EC371-01 som passar till 35/ Heavy (över 2000kg vikt över framaxeln)
Jag ser att du tog den versionen som klarar mest vikt på framaxeln. Blev ni nöjda med det? Det blev inte stötigt eller några andra konstigheter?
Har kollat runt lite på andra fabrikat och hittat Kamoka 2110341 eller kanske har Lesjöfors några som skulle passa? Finns det någon som monterat några andra typer av fjädrar som kan ge upplysningar om hur det fungerade.
Det kan du ju lätt räkna ut. om hjulbasen/avståndet mellan axlarna är 4 meter och överhänget bak 2 meter kommer bakänden att sänka sigNär ni höjer framändan, hur mycket minskar markfrigången längst bak på era bilar?
Kan det t.ex. bli problem exempelvis vid av/påkörning av färjor?
Det är inte försvarbart, jag har Lesjöforsfjädrar på min bil sedan över 10år och runt 15.000mil och det är inga problem.Är det någon som har testat Lesjöforsfjädrarna och dess påverkan på husbilen, höjdskillnad mm.
Funderar på om prisskillnaden mellan Goldschmitt och Lesjöforsfjädrarna är försvarbar och om det finns kvalitetsskillnader.
Japp min gör detEn fråga: bilarna som lutar/lutade framåt, gjorde de det vid leverans, alltså utan last?
Det måste du ju väga på din egen bil?Vad är det då för axeltryck (vikt) fram respektive bak?
Dom är byggda som leveransbilar som grund dom lutar frammåt så inte lasten på flaket ska kunna komma i rullning och rulla av flaket... Sen att det blev en husbil på chassiet är en annan sak. Men där av lutningen...En fråga: bilarna som lutar/lutade framåt, gjorde de det vid leverans, alltså utan last?