• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höja framvagnen. Hur har ni gjort?

Thomas61

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
41346
Medlemskap
2024
Självklart har jag vägt min egen bil, flera gånger under ombyggnaden, från helt orörd (med full tank och förare) till registreringsbesiktningen. Då, med en skvätt vatten och 2x10kg gasol längst bak, blev det cirka 1400kg fram och 1800kg bak. Då nästan all packning hamnar framför bakaxeln blir fördelningen lite mer gynnsam, jag vill ändå ha lite tyngre bak. Tillverkaren anger maxtryck till 1800 fram och 2050 bak. Nu har jag med "full packning" cirka 300kg till maxlast på båda axlarna. Bilen är dock reggad till 3,5 ton, vilket jag ju klarar. Och den lutar såklart inte framåt.

Jag bara tänker, att om en fabriksbyggd husbil redan vid leverans är väldigt nära maxtryck på framaxeln, så blir det ju inte bättre när man lastar den.
Att väga är att veta.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.351
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vägde den innan jag åkte till Europa. Fulltank 120l, 60l vatten, 1st 11kg gasol + allt annat kläder mat kärring mm mm. Fram 1530 max = 1850. Bak 1940 max = 2000. Totalt 3470 max = 3650
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Självklart har jag vägt min egen bil, flera gånger under ombyggnaden, från helt orörd (med full tank och förare) till registreringsbesiktningen. Då, med en skvätt vatten och 2x10kg gasol längst bak, blev det cirka 1400kg fram och 1800kg bak. Då nästan all packning hamnar framför bakaxeln blir fördelningen lite mer gynnsam, jag vill ändå ha lite tyngre bak. Tillverkaren anger maxtryck till 1800 fram och 2050 bak. Nu har jag med "full packning" cirka 300kg till maxlast på båda axlarna. Bilen är dock reggad till 3,5 ton, vilket jag ju klarar. Och den lutar såklart inte framåt.

Jag bara tänker, att om en fabriksbyggd husbil redan vid leverans är väldigt nära maxtryck på framaxeln, så blir det ju inte bättre när man lastar den.
Att väga är att veta.
Det som är intressant är ju bilen färdiglastad så som du kommer att köra med den när du reser, inkl. förare och eventuell passagerare.
Med bränsle och vatten så som du vill ha det. Det är ju de intressanta vikterna som skall avgöra vilka fjädrar som är lämpliga.
Allt annat blir ju bara gissningar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dom är byggda som leveransbilar som grund dom lutar frammåt så inte lasten på flaket ska kunna komma i rullning och rulla av flaket... Sen att det blev en husbil på chassiet är en annan sak. Men där av lutningen...
Jag tycker allt att jag har sett både lastbilar och paketbilar som inte står på näsan även utan last.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej!
Jag ser på bilderna att du har en Eriba jet 673 samma typ som jag nyligen införskaffat.
Vad gjorde du för att få upp bilen som du visar på bilden. Har du artikelnummer på fjädrarna fram?
Är grafikerfjädrar en tillverkare?
1
Hej
Jag har genom åren haft både Lesjöfors ( helintegrerad Bürstner) och Goldschmitts värstingar fram ( Hymer helintegrerad)
Nu har vi Al-ko kobers kompletta fjäderben fram och Al-ko bak, tror dem heter ALC bak ( Hymer helintegrerad)
Helt outstanding väghållning, och jag har kört många husbilar.
Ja, det är jättedyrt, men jag har aldrig åkt bekvämare i en husbil. Och nivån är perfekt hur jag än lastar. Lika hög fram och bak.

Mvh Per
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
958
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
På min förra bil, en Niesmann, bytte jag framfjädrar då jag tyckte att den var låg i förhållande till hjulhus/däck, den lutade även framåt. Jag monterade Alko ACS dämpare. Till min förvåning så blev den ytterligare något lägre med dessa dämpare. Komforten blev dock otroligt mycket bättre.

På min nuvarande Niesmann så har jag VB helluftfjädring. I körläge är den väldigt låg i förhållande hjulhus/däck och lutar framåt. Trodde först att fjädringen var felkalibrerad men vid kontroll så står den optimalt i förhållande till framvagnsinställning. Jag har testat att höja den manuellt i framvagn så det ser "bra ut". Bilen är då i princip okörbar.
 
Toppen