• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höja framvagnen. Hur har ni gjort?

Per J

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Jag har en Pilote helintegrerad 2017 och den lutar mycket, samma modell finns som halvintegrerad och den ser inte ut att luta i närheten så mycket, varför är det så?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har en Pilote helintegrerad 2017 och den lutar mycket, samma modell finns som halvintegrerad och den ser inte ut att luta i närheten så mycket, varför är det så?
Helintegrerad har mer vikt över framaxeln,påbyggnaden väger, inte minst den stora frontrutan som dessutom är placerad längre fram än rutan på delintegrerad.

TorEri

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
41778
Medlemskap
2025

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Hej…Det är flera år sen som jag byte…jag kontaktade hymercenter i Örebro pga att jag höjde viktigten då måste dem var godsända enl.intyg som grävdes av bilprovningen..maila till dom och ange reg.nr och chassi nr .Lesjöfors hade fjädrar men dom va inte godsända/ testade för att godkänna för vikthöjning .

Jag hittade mailen från hymercenter !

Det går att höja vikten till 4250 kg.

Men du måste byta ut fjädrarna fram till förstärkta fjädrar från Goldschmitt.

001.ec371-01

Dessa fjädrar kostar 5394:- + montering ca: 4500:-

Intyget kostar 3500:-
Viktskylten kostar 1500:-

TorEri

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
41778
Medlemskap
2025
Hej…Det är flera år sen som jag byte…jag kontaktade hymercenter i Örebro pga att jag höjde viktigten då måste dem var godsända enl.intyg som grävdes av bilprovningen..maila till dom och ange reg.nr och chassi nr .Lesjöfors hade fjädrar men dom va inte godsända/ testade för att godkänna för vikthöjning .

Jag hittade mailen från hymercenter !

Det går att höja vikten till 4250 kg.

Men du måste byta ut fjädrarna fram till förstärkta fjädrar från Goldschmitt.

001.ec371-01

Dessa fjädrar kostar 5394:- + montering ca: 4500:-

Intyget kostar 3500:-
Viktskylten kostar 1500:-
Hej!
Tack för svaret. Med din info hittade jag lite mera om just höjning av fronten på min Hymer Eriba jet 673/ Ducato 250 som redan har den registrerade vikten 4250 kg.

Det finns tydligen tre olika fjädrar som passar till bilen Fiat Ducato 250 från tillverkaren Goldschmitt.
Ver 1 nr 001.EC361 som passar till 30/33/35 Light (lätt vikt över framaxeln)
Ver 2 nr 001.EC371 som passar till 35/40 Heavy (mera vikt över framaxeln)
Ver 3 nr 001.EC371-01 som passar till 35/ Heavy (över 2000kg vikt över framaxeln)
Jag ser att du tog den versionen som klarar mest vikt på framaxeln. Blev ni nöjda med det? Det blev inte stötigt eller några andra konstigheter?

Har kollat runt lite på andra fabrikat och hittat Kamoka 2110341 eller kanske har Lesjöfors några som skulle passa? Finns det någon som monterat några andra typer av fjädrar som kan ge upplysningar om hur det fungerade.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag bytte till förstärka framfjädrar sen vid byte av däck gick jag upp till högre profil fram och ner till lägre profil i bak. På köpet fick jag mjukare gång i fram och mer korrekt hastighetsmätare.

Innan du eventuellt byter dina framfjädrar kan det nog vara bra att försöka få fram exakt vilka fjädrar du har idag så du inte byter i onödan. Jag tror att Goldschmitt har flera olika styrkor i sortimentet.
Jag har antisladd och ABS på min husbil. Vad jag förstår är det viktigt att ha sanna dimension på alla hjulen för att inte systemen ska gå bananas...

Oj ser nu att Michael redan skrivit om det. Förlåt alla......

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Tack för svaret. Med din info hittade jag lite mera om just höjning av fronten på min Hymer Eriba jet 673/ Ducato 250 som redan har den registrerade vikten 4250 kg.

Det finns tydligen tre olika fjädrar som passar till bilen Fiat Ducato 250 från tillverkaren Goldschmitt.
Ver 3 nr 001.EC371-01 som passar till 35/ Heavy (över 2000kg vikt över framaxeln)
Jag ser att du tog den versionen som klarar mest vikt på framaxeln. Blev ni nöjda med det? Det blev inte stötigt eller några andra konstigheter?

Har kollat runt lite på andra fabrikat och hittat Kamoka 2110341 eller kanske har Lesjöfors några som skulle passa? Finns det någon som monterat några andra typer av fjädrar som kan ge upplysningar om hur det fungerade.
Börja med att ta reda på framaxelvikten på din bil när den är klar för utfärd inkl. besättning, alltså den verkliga vikten, inte vad som står skrivet någonstans. Sedan är det lätt att välja fjädrar.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Hej!

Inte mer stötigt än den var innan byte…bilen blev mer stabil …fick göra hjulinställning efter installatio.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag har bytt till kraftigare framfjädrar på två husbilar.
Och jag har upplevt en mjukare gång, då bilens framvagn blir högre, och fjädringen får längre väg att röra sig på.
Och använder inte nivåklotsarna ofta efter bytet.

Krister

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Jag ska byta framfjädrar på min från Lesjöfors. Finns ju 2 olika från beroende på axel vikten fram. Bilen är Fiat ducato 2017 delintregerad vikt framaxel 1700kg. Hittade nya 1par för 1500:-

Vi har 2 olika utföranden av förstärkta framfjädrar till dessa husbilar.

Artnr 4026198, rekommenderas för fordon där framaxelvikten är under 2000kg.

Artnr 4026222, rekommenderas för fordon där framaxelvikten är över 2000kg.

TorEri

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
41778
Medlemskap
2025
Är det någon som har testat Lesjöforsfjädrarna och dess påverkan på husbilen, höjdskillnad mm.
Funderar på om prisskillnaden mellan Goldschmitt och Lesjöforsfjädrarna är försvarbar och om det finns kvalitetsskillnader.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
När ni höjer framändan, hur mycket minskar markfrigången längst bak på era bilar?
Kan det t.ex. bli problem exempelvis vid av/påkörning av färjor?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När ni höjer framändan, hur mycket minskar markfrigången längst bak på era bilar?
Kan det t.ex. bli problem exempelvis vid av/påkörning av färjor?
Det kan du ju lätt räkna ut. om hjulbasen/avståndet mellan axlarna är 4 meter och överhänget bak 2 meter kommer bakänden att sänka sig
hälften av vad du höjer fram. så höjer du 6 cm fram sänker bakdelen 3 cm. Förmodligen försumbart i vanlig användning.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det någon som har testat Lesjöforsfjädrarna och dess påverkan på husbilen, höjdskillnad mm.
Funderar på om prisskillnaden mellan Goldschmitt och Lesjöforsfjädrarna är försvarbar och om det finns kvalitetsskillnader.
Det är inte försvarbart, jag har Lesjöforsfjädrar på min bil sedan över 10år och runt 15.000mil och det är inga problem.
Jag monterade de för upp till 1800Kg och det gjorde ca 50-60mm. Bilen vägde då runt 1750-1800Kg fram lastad och med besättning.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
En fråga: bilarna som lutar/lutade framåt, gjorde de det vid leverans, alltså utan last?
Dom är byggda som leveransbilar som grund dom lutar frammåt så inte lasten på flaket ska kunna komma i rullning och rulla av flaket... Sen att det blev en husbil på chassiet är en annan sak. Men där av lutningen...

Toppen