Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.
Har en son som tävlar alpint. Har de senaste 7 vintrarna frikampat och kört tur och retur till fjällen i Sverige, Norge och alperna ca 70 dagar per säsong. Första bilen halvintegrerad, 2 följande helintegrerade på Fiat och senaste alkov, på Iveco. Helt korrekt att utförande på en framhjulsdriven påverkar framkommligheten men de flesta är byggda med garage och kort hjulbas, dessutom behövs garaget vintertid, så effekten blir katastrofal för framkommligheten. Skulle baserat på mina erfarenheter aldrig mer köpa framhjulsdrivet för vinterbruk.
En framhjulsdriven husbil sämre en en framhjulsdriven personbil. Därefter ett mycket stort steg till en fyrhjulsdriven personbil, En bakhjulsdriven, dubbelmonterad husbil med garage minst lika bra som en fyrhjulsdriven. Lägg på diffspärr och skillnaden mot en framhjulsdriven blir enorm. Har du otur på en framhjulsdriven husbil räcker det med att backa mot en snövall på parkeringen med svagt motlut och du får börja mecka med kedjor, vilka är mycket struliga att få på, speciellt i -25, för att komma bort.
Det hjälper ju inte att inte fylla gråvattentanken på en kort resa när hela landet har minusgrader, inte heller när du kommer hem kan du ju tömma då. Och att släppa ut det på parkeringen med störtfall låter inte så skoj i mina öron. Hink under och hälla i snövallen ser ju inte så snyggt ut.
Men visst, man kan lösa mycket med klurighet men nu diskuterar vi ju hur vissa märken påstår sig vara vinteranpassade.
Jo, som någon skrev här, det började ju med priset på Kabe 780
Men vi har ju kommit så långt i det här om vinteranvändning så....?
Din vinteranvändning är ju ganska extrem, och ger kanske dej möjlighet att hålla dej med en extremt vinteranpassad husbil. Det kanske inte är fallet för oss alla. och de flesta har nog inte möjlighet att ligga ute 70 dygn heller, jobbet kallar ju ibland?
Att tina upp en avloppskran när jag är på hemmaplan ser jag ju inte som ett jätteproblem, har jag tur är det t.o.m. tö när jag kommer hem. Annars kan man ju kanske hälla lite spolarvätska först i tanken som någon skrev, jag har aldrig provat?
Kanske kan man montera en värmekabel plus en rörisolering runt utsläppet och avtappningskranen, och därigenom kunna tina när det behövs? Det tänker jag prova.
Vad jag menar är att det är inte så stora problem att använda en normal husbil ett antal övernattningar även på vintern, även om det ibland beskrivs så här.
Om jag sedan hade obegränsad kassa, och tid att använda husbilen mycket mer på vintern skulle jag definitivt kontakta något av de företag som specialbygger husbilar (Hugo:s här i Sverige t.ex.) och specificera en lagom stor fyrhjulsdriven helintegrerad husbil med dubbelglas och andra finesser som jag själv har funderat ut för att bli riktigt sjävförsörjade 1-2 veckor utan våldsam energiförbrukning, men då måste den stora Lottovinsten först komma?!
Sedan tycker jag det är ganska kul att förbättra befintliga saker så att de fungerar ännu bättre, så jag är inte så missnöjd egentligen, och jag blir bara mer nöjd ju mer jag förbättrar!
Oj, det blev långt men..!