• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Jag träffade Kabe´s representant nu i helgen hos FJ i Falkenberg och när vi satt och pratade sa han att de sänkt priset med 150 000:- på I 780 vilket även gällde de som redan beställt.
Tomten kommer visst sent i år ( eller kanske tidigt ). :yes:
Jag skall naturligtvis fråga BiÖ om detta även kan gälla Carthago.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag träffade Kabe´s representant nu i helgen hos FJ i Falkenberg och när vi satt och pratade sa han att de sänkt priset med 150 000:- på I 780 vilket även gällde de som redan beställt.
Tomten kommer visst sent i år ( eller kanske tidigt ). :yes:
Jag skall naturligtvis fråga BiÖ om detta även kan gälla Carthago.
Apropå sådan prissättning - Ja då är det ju bara att gratulera köparna av Kabe i780, om nu FJ sänker priset på redan beställda bilar med 150.000 Sek!

Men det uppstår förstås en massa mer eller mindre behagliga frågor i samband med hur en sådan kraftig prisjustering kan uppstå på så kort tid (-ca 10%) som ca 3-4 månader;
# Kabe "Svenstillverkad", mest intern Svensk valuta!
# Betr "insatsprylar i bilen", de flesta från Euroområdet, Euron stog 2010-10-01 i 9,16 och nu i dag 24/1 i 8,97 (dvs ändr - 1 knapp %), försumbart!
# Löner, material, mm har knappast minskat eller förväntas minska i Sverige sedan hösten 2010?
De yttre" kalkylförutsättningarna verkar "glasklara" och oförändrade!

Vad skulle följden av en sådan generell prissänkning (på en modell?) bli och vilka signaler skulle därmed skickas ut till marknaden och vad skulle reaktionen bli hos de kunder som köpt motsvarande Kabebilar förra året, mm;
# Bristande kompetens/insikt vid kalkylering och prissättning?
# Oseriös grund för marknadsföring .... ?
# Man ska alltid pruta på Kabe husbilar, de har jättemarginaler inbyggda i sina priser ...... ?

Ja vad ska man tro om nu detta är korrekt som PeO&AL skriver ovan?
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

En svensktillverkad innebär att den är ihopsatt i sverige, men merparten av alla prylar är säkerligen köpta med EUR.
Priset sätts knappast så sent som 1 oktober för 2011 års bilar, snarare i början av sommaren och då stod euron i ca 9,60 eller ca 7% högre än dagens kurs.
Att pruta kan man ju alltid försöka, men spelar föga bara för det är ju handlaren som du prutar med och inte med själva Kabe. Handlarna däremot borde kanske kunna omförhandla sina priser, men marginalerna för att sälja nya husbilar är inget fantastiskt.
Få personer har ju kunnat förutspå att EURO:n skulle gå ner så mycket som den gjort.
Man kan alltid vara efterklok o säga att de borde gjort si och så, men tänk om det varit tvärtom att priset på EURO:n stuckit iväg 1 kr åt andra hållet. Tror inte det varit lika lätt för Kabe att höja priset med 100 000 utan då hade de fått stå för den smällen själva. Förhoppningsvis valutasäkrar de, men det har jag ingen aning om.
Tycker man nog ska ha lite mer kött på benen innan man vräker ut sig saker som man egentligen bara gissar.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Kabe killen sa att prissättningen hade varit svår då det gällde en helt ny typ av bil för dem, och att byggtiden blev kortare än vad de trodde vid prissättning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Man kan alltid vara efterklok o säga att de borde gjort si och så, men tänk om det varit tvärtom att priset på EURO:n stuckit iväg 1 kr åt andra hållet. Tror inte det varit lika lätt för Kabe att höja priset med 100 000 utan då hade de fått stå för den smällen själva. Förhoppningsvis valutasäkrar de, men det har jag ingen aning om.

Det var väl exakt vad som hände från husbilsmässan 2008 tills att bilarna skulle levereras våren 2009. Och jag har för mig att det var många vittnesmål på den här sajten om att det bara var att betala det högre priset eller annulera affären... :)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Jag undrar bara vad som är "svenskt-tillverkad" i denna Adria- bil? Det skulle vara intressant att veta, men ingen har hittils kunnat svara på frågan hittils.

Priset var det i början i varje fall! Det skrämde bort många som ville ha en 4-säsongsbil.

De tyska kvalitetsintegrerade var ju mycket billigare...

hälsn
jyrki
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej"

Såg Kaben på Elmia och den hade långt tll Carthago och övriga tyska kvalitetsbilars standard. Kabe når överhuvudtaget inte upp till den vinterstandard de vill göra gällande.

Hans
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Vi har haft 2 tyska bilar och känner verkligen skillnaden. Det är säkert skillnad på tyska bilar och andra tyska bilar också. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Man kan alltid vara efterklok o säga att de borde gjort si och så, men tänk om det varit tvärtom att priset på EURO:n stuckit iväg 1 kr åt andra hållet. Tror inte det varit lika lätt för Kabe att höja priset med 100 000 utan då hade de fått stå för den smällen själva. Förhoppningsvis valutasäkrar de, men det har jag ingen aning om.

Det var väl exakt vad som hände från husbilsmässan 2008 tills att bilarna skulle levereras våren 2009. Och jag har för mig att det var många vittnesmål på den här sajten om att det bara var att betala det högre priset eller annulera affären... :)

Det läste jag många gånger med det argumentet, sen vet vi hur det gick. I övrigt kul diskussition samma sak gjorde Mercedes för många år sedan (osäker på året) och tidigare köpare var milt sagt vansinniga med den överprissättning som tydligen fanns då. Men på den tiden under 90 talet så pratades det inte så mycket om valutaorsak.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Det är väl märkligt att det alltid ska rackas ner på andra märken så snart någon skriver något positivt om sin bil eller sitt köp.
Det är väl också bra för dom som köpt bilen att den blir billigare och min 880 blir ju varken dyrare eller billigare för den sakens skull. Men nej, då försöker man hitta något negativt att säga istället.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Där fins en hat kärlek på kabes husvagnar som börjar visa sig även på husbilarna fram gångar som många inte kann smälta så blir det på det viset, det visar sig även på volvo och saab aly svenskt rakkas det ned på kabe har ju haft framgångar med sina husbilar dom är snart marknadsledare där med som dom är på husvagnar, vad är där ityska bilar som inte fins i svenska jag har sökt kann inte finna.

nöjd kabe ägare.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Läste denna kommentaren på di.se om varför det hela tiden trackas ner på svensktillverkat. Borde man tänka lite mer på istället för att hela tiden säga att alla andra är så mycket bättre för att i nästa sekund ifrågasätta varför fler jobb försvinner från Sverige. Nej, våga stå upp för svensk industri och ingenjörskonst och var stolta över det som utvecklats här.
24. Ställer upp??

Nej tyvärr så är det nog så att Jantelagen är för stark i detta land. Som resande till USA, Tyskland, Italien och Frankrike får jag ofta frågan varför vissa svenskar sitter på nätet och smutskastar sin egen industri. I USA av alla ställen var det ett inslag på nyheterna 2010 där reporten avslutade med att säga att han beundrade Saab´s "Fighting spirit".I inslaget ställdes också frågan varför såväl viss media som en del svenskar baktalade Saab i offentliga rum som på nätet. En av deltagarna pratade om "The swedish mind" som något unikt i Europa. Kan bara hålla med. Och han menade inte detta som någon positiv egenskap. På ett av de franska företagen jag besöker tre-fyra ggr varje år ställer dom alltid frågor varför vi svenskar pratar ned vår industri. Det händer aldrig i USA eller Frankrike. Och handen på hjärtat, deras produklter är ofta sämre än våra och det vet dom. Trots det så håller man benhårt på sitt lands industri. En av kollegorna i Frankrike studerade på KTH i 6 år och kan svenska. När han berättar vad som ibland skrivs här på DI så häpnar hans franska medarbetare. Denna lilla ankdam Sverige med sin stora stora ångest.
Leif H
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej"

Såg Kaben på Elmia och den hade långt tll Carthago och övriga tyska kvalitetsbilars standard. Kabe når överhuvudtaget inte upp till den vinterstandard de vill göra gällande.

Hans

Kanske läge för lite konkreta exempel varför du tycker som du tycker!
Om inte så det ju bara ett godtyckligt tyckande utan värde.
 
F

F.d. 53007

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Är intresserad av en Kabe,kan du precisera var det brister.Vad är fördelen med en Carthago.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Hej"

Såg Kaben på Elmia och den hade långt tll Carthago och övriga tyska kvalitetsbilars standard. Kabe når överhuvudtaget inte upp till den vinterstandard de vill göra gällande.

Hans

Hej Hans,
Också jag, som inte har dina argusögon, är intresserad att höra vari KABE:s brister består i din jämförelser med de tyska bilarna. Det är ju dumt att göra en dålig affär om det nu går att göra bättre som, om jag förstår dig rätt, du menar?????:cool::cool::cool:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Denna tråd handlade om i780. Ingen har svarat på min fråga än:

"Jag undrar bara vad som är "svenskt-tillverkad" i denna Adria- bil?
Priset?" Möblemanget, tyckte jag efter att ha sett båda...

Bilen är ju en Adria integrerad. Eller?

hälsning
jyrki
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

du måste vara dåligt insatt i husbilar i allmmännhet ock Kabe - Adria i synnerhet vad baserar du din uppfattning på att det är en adria bil, har du srtt motsvarande adria bil var fins likheten dom emmellan inredningen är helt annorlunda likaså issolering och utrustning, karosseriet har dom samarbetat om för att hålla kostnaden nere där av likheten i utseendet så gör ju bilbyggare nu när dom tillhör samma cocern, tillverkningen och inredningen är kabes egen tillverkad i tenult i småland drian kunde likväl hett kabe sålts lite billigare som en sommar kabe bil för det är det den är kabe tjänar pengar på adrian oxå jag har40 års erfaren het av kabes produkter och många besök på fabriken så jag vet lite hur det är med sammarbetet att kalla kaben för adria vittnar om djup okunskap,om husbilar nu har jag berättat deta för dig så jag öhskar nu för att det skall bliva rätt vist att du berättar för mig hur du har kommit fram till att det är en adriabil adria tillverkas som bekant inte i sverige. vill du ställa upp på det vore jag tacksamm.

MvH bertil
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Chartago ägarna verkar nervösa :D
 
F

F.d. 53007

Guest
Sv: Grattis till er som beställt en Kabe I 780.

Kan tänka mig att Kaben är bättre vinteranpassad än Adrian.
 
Toppen