• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gråvattentömning på fel ställe

F

F.d. 13963

Guest
hejsan
måste bara göra ett inlägg på hur vi husbilsåkare kommer på kant med allmänheten.
vi låg på smögens ställplats vid kajen mittemot smögenbryggan (kanonställe)
men idag när vi satt och åt frukost så börjar husbilsgrannen tömma sin gråvattentank mitt på asfalten så att dom som gick förbi fick gå omvägar för att inte kliva i deras disk/tvätvatten.
en holländare som stod parkerad bredvid oss och en som fiskade vid kajen undrade vad faan som han höll på med, trist att man ska stå där och försöka förklara att det bara är någon enstaka husbilsägare som gör så.
men det är på tok för vanligt förekommande!!!
i trosa vid gästhamnen, stog en husbilsägare och diskade med avloppskranen öppen och när jag påpekade att hon hade "glömt" stänga kranen såg hon bara iriterrad ut.
vi tycker det är trist att detta sker så pass ofta då det blir en dålig stämpel på oss husbilsfolk.

mvh Krisse
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Ojdå har aldrig tänkt direkt att vart man ska tömma gråvattentanken! Men i sommar har jag tömt i dagvattenbrunnar och diken utan att ens tänka på att det vore fel ! Är ju bara lite diskvatten och tandbkräm efter tandborstning. kan väl inta vara så farligt ?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Det är synnerligen viktigt att skilja på Dagvattenbrunnar och Avloppsbrunnar. Dagvattnet rinner orenat ut i bäckar och sjöar.
Det är nog ytterst få kommuner i landet som har dagvattnet kopplat till reningsverket. Anledning är att det skulle komma för mycket vatten vid ett normalt skyfall och då slår det ut reningsverket.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Oj Oj!

Nu börja detta att kanske gå lite långt!!? Jag ska nu försöka att förklara detta med olika kemiska medel i naturen, sedan så bör väl suntförnuft och samvete råda.

Finns en varudeklaration och ett 16 punkters info blad till alla kem, om man tänker tömma gråvattentank i naturen så bör man kanske tänka på om att medlet är testat på dom levande varelser som de kan påverka dvs. i vattendrag och då är de ju främst vattenloppa och fisk som de inte ska påverka!

Svanen är ett bra miljömärke som har dom bästa kriterierna när de gäller miljö och funktion, sedan så är de ju tiden innan medlet har brutits ner, innan de når något vattendrag tror de var 28 dagar om jag kommer ihåg rätt. Är ju detta som påverkar vår miljö.

Hoppas att jag inte surrat till detta ändå mera nu.

/Gunnar
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Jag har en tank för köksvatten och en tank för duschvatten i min bil. Jag anser att båda innehåller s.k. gråvatten och tömmer alltid på avsedda platser.

Eftersom flera, både husbilar och husvagnar, har utomhusduschar, förutom inne dito, så är det tydligen o.k. att släppa ut duschvatten direkt vid campingtomten. Eller?:confused:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Har fått en arg person på mig för att det rann vatten ur bilen när jag körde, när jag stannade så stannade även denna person och skällde som en stor schäfer med (mensverkar) nu hör till saken att jag var på väg hem och tömde vattentanken. men detta fattade inte denne förmodligen avundsjuka (hund) så jag visade vart gråvatten tanken sitter så då lugnade denne ner sig något, typ till en tax. Så kom ihåg det är inte alltid vad man tror det är som rinner ut. döm inte utan fakta...:msn_dontknow:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej Micke,
är det inte lite väl provocerande att tömma tankar, oavsett vilka, när man kör på allmän väg?
Jag för min del skulle nog välja att tömma på annat sätt.
V-backen :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6057

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Tömmer mitt vatten precis vart jag vill.Är dom så j.....la mån om naturen kan dom först och främst sälja sin egen bil för miljöns skull och sedan kolla vad det är som rinner.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej!
Jag förstår inte problemet!!

Kanske mer ett staboproblem.

När vi kommer hem så har vi alltid tömt vår gråvatten tank på gräsmattan eller grusplan där bilen brukar stå. Aldrig några problem med det.

Måste ju ställa saker och ting i sina rätta propotioner.
Grannen som driver jordbruk, med c:a 200 nöt gödslar med svämmgödsel på åkern 100 meter från oss några gånger per år.
Hans gödseltunna rymmer väl en 15 - 20 ton och han kör många vändor!!
Ock tänk om vi skulle klaga då skulle man väl bli idiotförklarad.

Reviera
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Klipp från trådstartaren "men idag när vi satt och åt frukost så börjar husbilsgrannen tömma sin gråvattentank mitt på asfalten så att dom som gick förbi fick gå omvägar för att inte kliva i deras disk/tvätvatten"
Inga synpunkter på bonden eller dej. Men sådant här förfarande som i klippet ovanför förstör för alla husbilsåkare har det då varit i tanken några dagar så har det ju surnat oxå. Tycker det är helt hänsynslöst :mad: Stabo kanske det kan vara i viss mån men jag tycker nog att man bör dra sig undan och lite diskret tömma på lämplig plats där det inte stör någon. fortsätter det på det viset att alla tömmer möket rätt upp å ner där man står blir vi till slut infållade på campingplatser.



Gurra den försynte :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Är väl så här att det är nog ingen tvekan om att gråvatten skall där det möjlig tömmas på avsedd plats.

När man funderar på hur giftigt eller farligt de är? portionen av kem dvs. diskmedel, tvål, schampoo eller tandkräm så är mängden så liten att det inte har någon större betydelse.

När det gäller nedbrytnings tid så är de ca.28 dagar, är då inte direkt nära en vattentäkt
så är de nog inget problem.

En annan sak är att de kanske blir lite lukt av gråvatten, kan tänka mig att bakteriena börjar att växa efter ca 15 min i gråvatten kanske tidigare.

Åter igen är de nog bäst att tömma där de ska vara.

/Gunnar
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Jag har ett stort problem, jag är äckelmagad........vad innebär det undrar ni. Jo att jag klarar inte av vissa lukter. När ungarna var små kunde jag inte hjälpa till att byta på dom eller hålla dom när dom hade gjort på sig. Det räcker med svaga dofter av gråvatten,bajs och armsvett osv, så klöks jag och får uppkastningar. Det är inget roligt problem ska ni veta. Att tömma gråvatten på parkeringar eller ställplatser osv. gör att jag får hålla mig borta från dessa. Tömning av toan i husbilen (vilken vi använder väldigt sparsamt) får min kära hustru sköta, likaså gråvattnet. Jag håller mig på behörigt avstånd. Snälla ni som tycker att gråvatten är bara "blask och bra för växligheten" skänk detta inlägg en tanke !
Hälsningar......Ce-eN !
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Lite off-topic då: Detta med lukter så höll Elmiamässan sluta för mej och frugan efter 10 minuter på Elmia för att någon/några personen hade gjort sig så granna och förmodligen duschat i en parfymflaska och stank parfym fruktansvärt .

Vi båda fick huvudvärk och frugan fick sätta sig ner en stund , konstigt att folk inte kan dosera med måtta .

Angående : gråvattten tömmningen så har jag tömt på våran grusade garageuppfart och det är bara just där som det växer gräs/ogräs .
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Det finns en enklare lösning på problemet som våra campinggrannar på en camping i Danmark för ett par veckor sedan kommit på! Inga problem med tömning och inga problem med lukt från gråvattentanken!
Släng bara ut diskvattnet genom det öppna köksfönstret! Enkelt va??!!:swoon:

DSC_0046c.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Klart att det växer, diskmedel och tvättmedel innehåller sulfat som är ett gödningsmedel
så tömm ut det på gräsmattan, Problemet är inte att det är giftigt utan att sjöar blir övergödda alla bäckar små. Det är samma effekt som att köpa blå korn och strö ut på gräsmattan
 
Toppen